  • 1. Data: 2004-12-26 20:45:21
    Temat: malowanie włosów w gimnazjum
    Od: "gantek" <g...@w...pl>

    Witam

    Zgodnie z regulaminem gimnazjum za pomalowanie włosów obniża się ocenę
    zachowania. Czy takie działanie jest zgodne z prawem? Uczęszczanie do
    gimnazjum jest obowiązkowe, a jeśli jest to szkoła w małej miejscowości, to
    muszę do niej chodzić, bo jest jedyna. Czy szkoła nie narusza prawa
    obniżając ocenę zachowania osobie, która skończyła 16 lat i chce mieć
    pasemka?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-12-26 20:49:16
    Temat: Re: malowanie włosów w gimnazjum
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > muszę do niej chodzić, bo jest jedyna. Czy szkoła nie narusza prawa
    > obniżając ocenę zachowania osobie, która skończyła 16 lat i chce mieć

    nie moze

    P.

  • 3. Data: 2004-12-26 20:54:52
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    gantek <g...@w...pl> napisał(a):

    > Zgodnie z regulaminem gimnazjum za pomalowanie włosów obniża się ocenę
    > zachowania.

    "Zgodnie z regulaminem gimnazjum" czyli zgodnie z prawem.

    RG

  • 4. Data: 2004-12-26 21:06:21
    Od: "Mithos" <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Roman G. wrote:
    > "Zgodnie z regulaminem gimnazjum" czyli zgodnie z prawem.

    Dodajmy, ze taki regulamin jest bzdurny.

    --
    Mithos

  • 5. Data: 2004-12-26 21:21:24
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Mithos <m...@o...No.More.Spam.polska> napisał(a):

    > Dodajmy, ze taki regulamin jest bzdurny.

    Niekoniecznie, bo gdzieś muszą być granice.
    Bzdurny to byłby wtedy, gdyby wprowadzał zakaz malowania się "ponad miarę" na
    przykład. Bo jak ocenić, co jest "ponad"? A tak nie wolno w ogóle i zasady są
    czytelne.

    RG

  • 6. Data: 2004-12-26 21:25:48
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości

    > nie moze

    A toś błysnął wiedzą prawniczą;)))

  • 7. Data: 2004-12-26 21:27:37
    Od: "Mithos" <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Roman G. wrote:

    > Niekoniecznie, bo gdzieś muszą być granice.
    > Bzdurny to byłby wtedy, gdyby wprowadzał zakaz malowania się "ponad
    > miarę" na przykład. Bo jak ocenić, co jest "ponad"? A tak nie wolno w
    > ogóle i zasady są czytelne.

    Bzdurna zasada. Czasy, ze kazdy mial wygladac tak samo juz dawno minely. Ale
    nie zapominajmy, ze zyjemy w kraju gdzie szkola rowna do dolu, wiec jak ktos
    jest za madry to trzeba go "przyciac".
    A czepianie sie w 21wieku koloru wlosow to jakis chory wymysl.

    --
    Mithos

  • 8. Data: 2004-12-26 21:29:25
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik Roman G. napisał:

    > Niekoniecznie, bo gdzieś muszą być granice.

    ustawowe, jak sądzę. Jakoś dawno do szkół nie chodziłem i nie wiem, czy
    i która ustawa mówi o wyglądzie ucznia. Pewnie tak - np. schludny.
    Dyrekcja gimnazjum zaś zdefiniowała pojęcie schludny. Pytanie - czy
    słusznie i czy w zgodzie z prawem.

    M.

  • 9. Data: 2004-12-26 21:58:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "gantek" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem taki zapis regulaminu wykracza poza ustawowe uprawnienia
    dyrekcji szkoły. W ogóle, to wszelkie regulaminy określa USTAWA z dnia 7
    września 1991 r. o systemie oświaty. Jest ich tam kilka, ale regulaminu
    szkoły nie ma. Pewnie jest to statut szkoły. A zatem:

    Statut szkoły lub placówki publicznej powinien określać w szczególności:
    1) nazwę i typ szkoły lub placówki oraz ich cele i zadania,
    2) organ prowadzący szkołę lub placówkę,
    3) organy szkoły lub placówki oraz ich kompetencje,
    4) organizację szkoły lub placówki,
    5) zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki,
    6) zasady rekrutacji uczniów,
    7) prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać
    skreślony z listy uczniów szkoły.

    Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w stosunku do szkół i
    placówek artystycznych - minister właściwy do spraw kultury i ochrony
    dziedzictwa narodowego, określi, w drodze rozporządzenia, ramowe statuty
    szkół i placówek publicznych, uwzględniając w szczególności ogólne zasady
    organizacji szkoły lub placówki, a także zakresy spraw, które powinny być
    ustalone w statucie szkoły lub placówki.

    Ramowy statut dla Gimnazjum znajdziesz w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA EDUKACJI
    NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego
    przedszkola oraz publicznych szkół. Nic, co dawało by tam uprawnienia do
    zakazu malowania włosów nie znalazłem. Co do zasady w większości znanych mi
    statutów jest mowa o schludnym wyglądzie, co z malowaniem włosów ma luźny,
    by nie napisać żaden związek.

    Tak więc ja najpierw proponował bym sprawdzenie, o jaki to akt chodzi, bo
    mam wątpliwość, czy czasem nie o Wewnątrzszkolny System Oceniania. Coś
    takiego też jest i raczej to się tam powinno znaleźć. Dalsze kroki bym
    uzależnił od miejsca znajdowania się owego zapisu, choć generalnie pewnie i
    tak należało by w pierwszej kolejności o dokonanie zmiany zwrócić się do
    Dyrektora Szkoły (dać mu szansę), a w razie braku odzewu do Kuratorium.

    W wypadku kuratorium powołał bym się na naruszenie art. 16 KONWENCJI O
    PRAWACH DZIECKA przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych
    dnia 20 listopada 1989 r. - ratyfikowaną przez Polskę i opublikowaną w Dz.
    U. z dnia 23 grudnia 1991 r. Napisano tam: "Żadne dziecko nie będzie
    podlegało arbitralnej lub bezprawnej ingerencji w sferę jego życia
    prywatnego, rodzinnego lub domowego czy w korespondencję ani bezprawnym
    zamachom na jego honor i reputację." Kolor włosów moim zdaniem jest w sferze
    życia prywatnego. Dowodem tego jest, że dla dorosłych nie jest zabronione
    malowanie pasemek.

    I teraz dwie wersje. Bo jak to jest w statucie szkoły, to zarzut, ze jest
    niezgodny z tą Kartą, a zgodnie z zacytowanymi przepisami ma być. A ja w
    WSO, to że WSO jest niezgodne ze Statutem, bo pewnie tam jest zapisana
    zgodność z Kartą.

    Co do rady życiowej, to postulował bym raczej zwrócenie się do kogoś o pomoc
    w tej sprawie, bo w szkołach niestety panują jeszcze dzikie zwyczaje.
    Wystarczy przejrzeć posty na tej grupie, gdzie co rusz jakiś
    "pedagog-demagog" twierdzi, że łamanie prawa takiego, czy innego jest
    pedagogiczne.

  • 10. Data: 2004-12-26 22:10:37
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl> napisał(a):

    > ustawowe, jak sądzę.

    Statut szkoły określa prawa i obowiązki ucznia na podstawie ustawowych
    delegacji.

    > Dyrekcja gimnazjum zaś zdefiniowała pojęcie schludny. Pytanie - czy
    > słusznie

    Nie ma przymusu posłania dziecka do konkretnej placówki, jeśli ma się inne
    poczucie słuszności.

    > i czy w zgodzie z prawem.

    Owszem.

    RG