  • 1. Data: 2005-06-04 08:27:53
    Temat: mala niescislos w ustawie o ubezp spolecznych.
    Od: "Daniel" <x...@d...pl>

    czy ktos moglby mi to wyjasnic:
    USTAWA
    z dnia 13 października 1998 r.
    o systemie ubezpieczeń społecznych
    Art. 6.
    1. Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z
    zastrzeżeniem
    art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są:
    [...]
    5) osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osobami z nimi
    współpracującymi

    Art. 11.
    [...]
    2. Dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu podlegają na swój wniosek osoby
    objęte
    obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi, wymienione w
    art. 6 ust. 1 pkt 2, 4, 5, 8 i 10.
    [czyli osoby z pkt 5 ust 1 art 6 nieobowiazkowo - moje]

    ale:

    Art. 13.
    Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu
    podlegają osoby fizyczne w następujących okresach:
    [...]
    4) osoby prowadzące działalność pozarolniczą - od dnia rozpoczęcia
    wykonywania
    działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności,

    W takim razie, jak jest z ubezpieczeniem chorobowym dla os fizycznych
    prowadzacych dzialalnosc?
    Wg art 11 jest ono dobrowolne, natomiast wg art 13 obowiazkowe od dnia
    rozpoczecia dzialalnosci, czyli jak?
    Dla osob prowadzacych dzialalnosc jest dobrowolne, ale dopoki nie prowadza
    dzialalnosci, a jak zaczna ja prowadzic, to jest juz obowiazkowe?:)

    pozdr
    daniel