  • 1. Data: 2003-04-30 14:31:38
    Temat: licencja mysql, php, apache
    Od: "Luki" <m...@p...com>

    Witam Szanownych Grupowiczow.

    Po uprzednim Googlowaniu i przejrzeniu kilkunastu postow
    (zeby nie bylo, ze od razu wale na grupe:)
    chcialem sie upewnic w swoich stwierdzeniach.

    Licencje dolaczone do Apacha, php (w tym phpMyAdmin), mysql, dostarczone w
    jednym pakiecie (powiedzmy Krasnal, tudziez podobny foxserver) pozwalaja mi
    uzytkowac te programy bez ponoszenia oplat (w ramach open source).

    Czy jestem jednak zobowiazany, placic za ktoras z licencji jesli po
    zainstalowaniu takiego pakietu (czyt. Krasnal) tworze serwis www oparty o
    php i baze mysql, po czym sprzedaje go (serwis www) pewnej firmie, ktora
    umieszcza go sobie na serwerze innej firmy hostingowej?

    Z tego co wywnioskowalem, to nie, z tym ze pojawiaja sie jakies problemy z
    mysql > 3.23.19, bo on ma juz komercyjna wersje licencji ale chyba rozwijana
    rownolegle. Jak przeczytalem w manualu do mojego mysql 4.0.1-alpha,
    faktycznie, sa dwie licencje, jedna GNU GPL i druga do nabycia -
    "komercyjna". Mysle jednak, ze w moim przypadku GNU GPL w zupelnosci
    wystarczy, a nawet jest lepsza - bo darmowa:)

    Jesli ktos bylby laskaw upewnic mnie w moich przekonaniach, tudziez je
    podwazyc, bede wdzieczny.

    BTW
    Czy ktos moze lopatlologicznie wyjasnic roznice w pojeciach Open Source,
    GNU, GNU GPL i wszelkie inne ad Apache, mysql, php, itp (pod katem mojej
    dzialalnosci - tworzenie i sprzedaz serwisow www) ?

    Dzieki, i pozdrawiam
    Luki

  • 2. Data: 2003-05-06 12:07:08
    Temat: Re: licencja mysql, php, apache
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <b8omot$7hr$1@nemesis.news.tpi.pl>, Luki wrote:

> [...]
    > php i baze mysql, po czym sprzedaje go (serwis www) pewnej firmie, ktora
    > umieszcza go sobie na serwerze innej firmy hostingowej?

    Jesli licencja jest kompatybilna z licencja GNU/GPL to absolutnie nie.
    http://www.gnu.org/licenses/license-list.pl.html

> [...]
    > wystarczy, a nawet jest lepsza - bo darmowa:)
    >
    > Jesli ktos bylby laskaw upewnic mnie w moich przekonaniach, tudziez je

    Upewniam Cie w przekonianiu ze wszystko co jest wydane na licencji
    GNU/GPL mozesz uzywac do celow komercyjnych bez zadnych ograniczen ani
    oplat. Upewniam Cie rowniez w przekonaniu, ze autor danego programu
    moze rownoczesnie wydac dany program na dowolnej innej licencji, takze
    na licencji wymagajacej horendalnych oplat za kazde stanowisko. Jednak
    nie wplywa to w zaden sposob na prawa uzytkownikow ktorzy uzywaja
    danego programu korzystajac z licencji GNU/GPL.

    > Czy ktos moze lopatlologicznie wyjasnic roznice w pojeciach Open Source,
    > GNU, GNU GPL i wszelkie inne ad Apache, mysql, php, itp (pod katem mojej
    > dzialalnosci - tworzenie i sprzedaz serwisow www) ?

    Przeczytaj najpierw ponizsze strony, jesli potem bedziesz mial jeszcze
    jakies pytania, to pytaj.

    http://www.gnu.org/philosophy/categories.pl.html
    http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.pl.html
    http://www.gnu.org/licenses/licenses.pl.html
    http://www.gnu.org/philosophy/words-to-avoid.pl.html
    http://www.gnu.org/philosophy/free-software-for-free
    dom.pl.html

    --
    Miernik ________________________ jabber:m...@j...gda.pl
    __ ICQ: 4004001 ___/__ tel: +48608233394 __/ mailto:m...@c...pl

  • 3. Data: 2003-05-06 12:54:30
    Od: "RobertW" <w...@N...fm>

    Co jednak zrobić z czymś takim:
    http://www.mysql.com/products/licensing.html
    Dokladnie chodzi o punkt 3,
    wynika z tego że tylko aplikacji rozpowszechniane na warunkach GPL
    mogą bezpłatnie korzystać z MySQL'a
    --
    _______
    RobertW

  • 4. Data: 2003-05-07 11:01:37
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <b98blh$8c4$1@news.onet.pl>, RobertW wrote:
    > Co jednak zrobiae z czym? takim:
    > http://www.mysql.com/products/licensing.html
    > Dokladnie chodzi o punkt 3,
    > wynika z tego ?e tylko aplikacji rozpowszechniane na warunkach GPL
    > mog? bezp?atnie korzystaae z MySQL'a

    Bo aplikacja + MySQL jest (przynajmniej w ich rozumieniu) jako calosc
    nowym programem, a licencja GNU/GPL wymaga aby program w ktorym
    wykorzystujesz kod licencjonowany na GNU/GPL byl rowniez
    licencjonowany na licencji GNU/GPL.

    A moze podciagaja to pod "linking", bo licencja GNU/GPL zezwala tylko
    na linkowanie z kodem ktory rowniez jest na licencji GNU/GPL.

    BTW: Istnieje licencja GNU/LGPL ktora nie ma tej ostatniej restrykcji.

    --
    Miernik ________________________ jabber:m...@j...gda.pl
    __ ICQ: 4004001 ___/__ tel: +48608233394 __/ mailto:m...@c...pl
    Truth about Bush's military operations:
    http://www.TruthAboutWar.org/

  • 5. Data: 2003-05-07 14:41:45
    Od: "Luki" <m...@p...com>

    Użytkownik "Miernik" napisał:

    > Jesli licencja jest kompatybilna z licencja GNU/GPL to absolutnie nie.
    > http://www.gnu.org/licenses/license-list.pl.html

    Apache mam na licencji w wersji 1.1 wiec wg tego co tam pisza nie jest
    zgodny w 100% z GNU GPL ale mimo wszystko nie widze przeciwskazan zeby
    tworzyc na tym komercyjne serwisy www.

    Podobnie jest z PHP (licencja w wersji 3.0) - tez niezgodna, jednak
    obostrzen co do komercyjnego wykorzystania nie widze.

    o MySQL juz pisalem - tu decyduje sie na wersje z GNU GPL :)

    A teraz male wyjasnienie...
    pisze prace dyplomowa nt implementacji bazy danych w malej firmie na bazie
    oprogramowania open source.
    Oprocz ogolnego niemal peanu na czesc open source (a po dokladnej lekturze
    widze ze raczej pownno to byc ad free software), chce wykazac ekonomiczne
    korzysci z jego zastosowania.
    I tak wrzucam do jednego worka Linuksa, Apacha, PHP, MySQL, tworze w nich
    baze danych podpieta do WWW i z zalozenia udawadniam ze taka firme prawie
    nic to nie kosztuje. Przy okazji elegancko wylewam wiadro pomyj na drogie
    produkty Microsoftu.
    Czy powyzszy tok rozumowania zawiera jakies niescislosci, na ktore
    powinienem zwrocic szczegolna uwage?

    Pozdrawiam
    Luki

  • 6. Data: 2003-05-07 19:27:24
    Od: "Robert Winkler" <w...@N...poczta.fm>

    [...]
> [...]
    > produkty Microsoftu.
    > Czy powyzszy tok rozumowania zawiera jakies niescislosci, na ktore

    Tak jeden, ale poważny
    Tworząc aplikacje na licencji GPL pozbawiasz cię automatycznie praw majątkowych
    do danej aplikacji. Firma której przekazujesz (lub sprzedajesz) swoje rozwiązanie
    może odsprzedać je dalej nie zmieniając oczywiście licencji, a ty z tych pieniędzy
    nie zobaczysz nawet grosza.
    Powiesz mi że to jest niemożliwe, albo nieuczciwe.
    :-)
    To niby mi na jakiej podstawie pewna polska firma sprzedaje program OpenOfficePL,
    który normalnie za darmo można pobrać z internetu.
    No oczywiście, oni nie sprzedają OpenOffica, dostajesz go w cenie nośnika i
    przesyłki,
    a te 488 PLN płacisz za prawo do supportu. :-)

    Tak więc OpenSource jest dobry,
    ale tylko do czasu kiedy nie ma się rodziny na utrzymaniu.
    ___________
    Robert Winkler

  • 7. Data: 2003-05-07 21:00:55
    Od: "Luki" <m...@p...com>

    Masz rację, ale ...
    spójrz na to z mojej strony.
    Robię serwis www, oparty na MySQL, niech to nawet będzie sklep internetowy.
    Sprzedaję to firmie pana Ziutka, co to handluje jakimiś częściami do
    samochodów
    (lub pan Ziutek mnie zatrudnia żebym mu taki sklep zrobił).
    No i w tym miejscu GPL jest jak znalazł.

    Tyle, że mi chodzi o gotowe już aplikacje GPL (PHP, Apache, MySQL), za
    pomocą których tworzę taki czy inny sklep internetowy na potrzeby firmy pana
    Ziutka. Ja nie płacę licencji za te programy, dlatego ostateczny koszt
    stworzenia nie jest tak wielki jak przy użyciu innych narzędzi.

    Tu prośba: jakie są odpowiedniki tych programów, do których musiałbym mieć
    licencję? Ich ceny sobie sam już znajdę, no chyba że ktoś od razu by podał
    :) - potrzebne to mi do tej pracy dypl.

    I teraz zastanawiam się tylko, czy to co wypocę używając tych "darmowych"
    narzędzi, też musi być automatycznie objęte podobną licencją (czyt. GPL)?
    Śmieszne pytanie. Chyba nie, co? Ze niby ten sklep www byłby tez w stylu
    Open Source? eeee...., to nie ta bajka... chyba?

    Pozdrawiam
    Luki

  • 8. Data: 2003-05-07 22:08:33
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <b9bs6t$2de$1@nemesis.news.tpi.pl>, Luki wrote:

    > I teraz zastanawiam si? tylko, czy to co wypoc? u?ywaj?c tych "darmowych"
    > narz?dzi, te? musi byae automatycznie obj?te podobn? licencj? (czyt. GPL)?
    > ?mieszne pytanie. Chyba nie, co? Ze niby ten sklep www by?by tez w stylu
    > Open Source? eeee...., to nie ta bajka... chyba?

    Masz racje, nie.
    http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.pl.html#WhatCase
    IsOutputGPL

    --
    Miernik ________________________ jabber:m...@j...gda.pl
    __ ICQ: 4004001 ___/__ tel: +48608233394 __/ mailto:m...@c...pl
    Sing a declaration against US invasion in Iraq:
    http://www.moveon.org/declaration/

  • 9. Data: 2003-05-07 22:39:06
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <b9bmn1$gsl$1@atlantis.news.tpi.pl>, Robert Winkler wrote:

    > Tworz?c aplikacje na licencji GPL pozbawiasz ci? automatycznie praw
    > maj?tkowych do danej aplikacji.

    Nieprawda, wydajac program na licencji GNU/GPL, dalej jestes
    wlascicielem praw majatkowych do niego, i mozesz sadownie scigac osoby
    ktore narusza licencje GNU/GPL.

    Wydawanie programu na licencji GNU/GPL jest pewnym ukladem miedzy
    danym programista wypuszczajacym program na licencji GNU/GPL a cala
    reszta osob robiacych to samo.

    Uklad ten polega na tym, za w zamian za to ze udostepniasz tej "calej
    reszcie" swoj kod do dowolnego wykorzystania, ta "cala reszta"
    udostepnia Tobie wszystkie programy ktore sami napisali na licencji
    GNU/GPL do dowolnego wykorzystania.

    Jest to wymiana bardzo oplacalna - dostajesz w zamian duzo wiecej kodu
    niz sam napisales. Moze powiesz, ze niektorzy nic nie napisali a duzo
    dostali. To prawda, ale nie ma w tym nic zlego. Przeciez nikt nie jest
    poszkodowany, bo i tak kazdy programista dostal duzo wiecej niz sam
    napisal.

    > Firma której przekazujesz (lub sprzedajesz) swoje rozwi?zanie
    > mo?e odsprzedaae je dalej nie zmieniaj?c oczywi?cie licencji, a ty z
    > tych pieni?dzy nie zobaczysz nawet grosza.
    > Powiesz mi ?e to jest niemo?liwe, albo nieuczciwe.

    Jest to mozliwe i jest to uczciwe, i jest to popierane przez tworcow
    licencji GNU/GPL.

    A zamiast pieniedzy dostajesz kod zrodlowy ktory oni napisali. Dla
    jednych waluta jest dolar, dla innych ropa naftowa lub zywiec
    wieprzowy, a dla jeszcze innych kod zrodlowy.

    > To niby mi na jakiej podstawie pewna polska firma sprzedaje program
    > OpenOfficePL, który normalnie za darmo mo?na pobraae z internetu.
    > No oczywi?cie, oni nie sprzedaj? OpenOffica, dostajesz go w cenie
    > no?nika i przesy?ki, a te 488 PLN p?acisz za prawo do supportu. :-)

    Mylisz sie. GNU/GPL zezwala na sprzedaz samego oprogramowania za
    dowolna kwote:
    http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.pl.html#DoesTheG
    PLAllowMoney

    W cenie nosnika i przesylki wymagane jest tylko dostarczenie na
    zadanie kodu zrodlowego. Sam program mozna sprzedac za dowolna kwote.

    > Tak wi?c OpenSource jest dobry,
    > ale tylko do czasu kiedy nie ma si? rodziny na utrzymaniu.

    Idea GNU jest aby kase zarabiac na:

    1) tym ze jakas firma zleci programiscie wykonanie jakiegos programu
    lub rozszerzenia programu. Ten programista dostanie zaplate za
    swoja prace. W konktrakcie zastrzeze ze wszystko co napisze musi
    byc wypuszczone na licencji GNU/GPL. W ten sposob programista
    zarabia pieniadze na pisaniu oprogramowania GNU/GPL.

    2) konsultingu/pomocy technicznej/konfiguracji i administracji systemow

    3) Poza tym na sprzedazy kopii programow tym ktorzy chca za to
    zaplacic, choc moga sciagnac za darmo. Ich prawo. Nie jest
    zabronione placenie za cos co mozna sciagnac za darmo. Na tym
    polega wolnosc.

    --
    Miernik ________________________ jabber:m...@j...gda.pl
    __ ICQ: 4004001 ___/__ tel: +48608233394 __/ mailto:m...@c...pl
    Help protect Information Innovation against the Abuse of the Patent System
    http://swpat.ffii.org/

  • 10. Data: 2003-05-08 06:08:31
    Od: "RobertW" <w...@N...fm>

> [...]
    > Śmieszne pytanie. Chyba nie, co? Ze niby ten sklep www byłby tez w stylu
    > Open Source? eeee...., to nie ta bajka... chyba?

    Przepraszam cie za ton swojej wczorajszej wypowiedzi,
    stosowanie narzędzi GPL'owych w większości przypadków nie wymusza
    aby program wynikowy był na licencji GPL, jest tak na przykład z
    Apache (który stosuje własną wersje licencji OpenSource) i PHP
    Są jednak programy, które po długim okresie postepności
    na licencji GPL nagle zaczeły być dostepne w ramach licencji
    dualnej, GPL dla aplikacji także rozpowszechnianych
    na warunakch GPL i do użytku prywatnego,
    oraz komercyjnej dla pozostałych zastosowań.
    Tak właśnie postąpiła firam MySQL AB
    i dlatego właśnie zraziłem sie do GPL'a
    bo może się okazać, że kody aplikacji w którą zainwestowałeś
    kilka lat swojego życia musisz teraz udostepnić jako GPL.
    --
    _______
    RobertW