    From: Miernik <m...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: licencja mysql, php, apache
    Date: Thu, 8 May 2003 00:39:06 +0200

    In article <b9bmn1$gsl$1@atlantis.news.tpi.pl>, Robert Winkler wrote:

    > Tworz?c aplikacje na licencji GPL pozbawiasz ci? automatycznie praw
    > maj?tkowych do danej aplikacji.

    Nieprawda, wydajac program na licencji GNU/GPL, dalej jestes
    wlascicielem praw majatkowych do niego, i mozesz sadownie scigac osoby
    ktore narusza licencje GNU/GPL.

    Wydawanie programu na licencji GNU/GPL jest pewnym ukladem miedzy
    danym programista wypuszczajacym program na licencji GNU/GPL a cala
    reszta osob robiacych to samo.

    Uklad ten polega na tym, za w zamian za to ze udostepniasz tej "calej
    reszcie" swoj kod do dowolnego wykorzystania, ta "cala reszta"
    udostepnia Tobie wszystkie programy ktore sami napisali na licencji
    GNU/GPL do dowolnego wykorzystania.

    Jest to wymiana bardzo oplacalna - dostajesz w zamian duzo wiecej kodu
    niz sam napisales. Moze powiesz, ze niektorzy nic nie napisali a duzo
    dostali. To prawda, ale nie ma w tym nic zlego. Przeciez nikt nie jest
    poszkodowany, bo i tak kazdy programista dostal duzo wiecej niz sam
    napisal.

    > Firma której przekazujesz (lub sprzedajesz) swoje rozwi?zanie
    > mo?e odsprzedaae je dalej nie zmieniaj?c oczywi?cie licencji, a ty z
    > tych pieni?dzy nie zobaczysz nawet grosza.
    > Powiesz mi ?e to jest niemo?liwe, albo nieuczciwe.

    Jest to mozliwe i jest to uczciwe, i jest to popierane przez tworcow
    licencji GNU/GPL.

    A zamiast pieniedzy dostajesz kod zrodlowy ktory oni napisali. Dla
    jednych waluta jest dolar, dla innych ropa naftowa lub zywiec
    wieprzowy, a dla jeszcze innych kod zrodlowy.

    > To niby mi na jakiej podstawie pewna polska firma sprzedaje program
    > OpenOfficePL, który normalnie za darmo mo?na pobraae z internetu.
    > No oczywi?cie, oni nie sprzedaj? OpenOffica, dostajesz go w cenie
    > no?nika i przesy?ki, a te 488 PLN p?acisz za prawo do supportu. :-)

    Mylisz sie. GNU/GPL zezwala na sprzedaz samego oprogramowania za
    dowolna kwote:
    http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.pl.html#DoesTheG
    PLAllowMoney

    W cenie nosnika i przesylki wymagane jest tylko dostarczenie na
    zadanie kodu zrodlowego. Sam program mozna sprzedac za dowolna kwote.

    > Tak wi?c OpenSource jest dobry,
    > ale tylko do czasu kiedy nie ma si? rodziny na utrzymaniu.

    Idea GNU jest aby kase zarabiac na:

    1) tym ze jakas firma zleci programiscie wykonanie jakiegos programu
    lub rozszerzenia programu. Ten programista dostanie zaplate za
    swoja prace. W konktrakcie zastrzeze ze wszystko co napisze musi
    byc wypuszczone na licencji GNU/GPL. W ten sposob programista
    zarabia pieniadze na pisaniu oprogramowania GNU/GPL.

    2) konsultingu/pomocy technicznej/konfiguracji i administracji systemow

    3) Poza tym na sprzedazy kopii programow tym ktorzy chca za to
    zaplacic, choc moga sciagnac za darmo. Ich prawo. Nie jest
    zabronione placenie za cos co mozna sciagnac za darmo. Na tym
    polega wolnosc.

    --
    Miernik ________________________ jabber:m...@j...gda.pl
    __ ICQ: 4004001 ___/__ tel: +48608233394 __/ mailto:m...@c...pl