  • 1. Data: 2004-12-01 08:28:58
    Temat: "lewe" skrzyzowanie
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    witam, proszę o pomoc w ustaleniu winnego.

    jest skrzyżowanie, kiedyś (przed remontem) droga A była z pierwszeństwem
    przejazdu, droga B podporządkowana. W czasie remontu/wichury (czort wie)
    "zdjęło" od strony drogi A znak drogi z pierwszeństwem (żółty romb). Na
    B nadal wisiał znak podporządkowania (żółty trókąt odwrócony). Jechał
    samochód po drodze A, z *prawej* miał samochód na drodze B. Obaj
    wjechali na skrzyżowanie i się "sczepili". Kto jest winny?

    andy_nek

  • 2. Data: 2004-12-01 08:51:21
    Temat: Re: "lewe" skrzyzowanie
    Od: "halley" <w...@o...pl>

> [...]
    > samochód po drodze A, z *prawej* miał samochód na drodze B. Obaj
    > wjechali na skrzyżowanie i się "sczepili". Kto jest winny?

    z tego, co przedstawiles - winien jest samochod na drodze B. on mial
    obowiazek udzielenia pierwszenstwa. jezeli ty nie widziales swojego znaku,
    ktory "zdjęło", widziales zapewne albo znak rombu z przeciwnej strony
    skrzyzowania, ale znaki trojkata po obu stronach drogi poprzecznej = masz
    pierwszenstwo. zreszta, nawet jezeli nie widziales - samochod B nie mial
    prawa widzac swoj znak trojkata wjechac na skrzyzowanie.

    --
    halley

  • 3. Data: 2004-12-01 08:51:32
    Od: Marek mszyma Szymański <n...@g...pl>

    Witam,

    Użytkownik "Andrzej Kłos" <...wp.pl> napisał
    Jak było przed - czymkolwiek - NIE MA ZNACZENIA.
> [...]
    > samochód po drodze A, z *prawej* miał samochód na drodze B. Obaj
    > wjechali na skrzyżowanie i się "sczepili". Kto jest winny?
    Jeśli ten trójkąt A-7 "Ustąp pierwszeństwa" faktycznie stał na B
    to sprawa jest czysta i klarowna - zawinił B.
    Jeśli jeszcze warunki sprawiały, że kierowca na A
    mógł ten znak A-7 widzieć "z pewnym wyprzedzeniem"
    - a jest to jeden z niewielu znaków
    rozpoznawalnych również "od tyłu" -
    to nikt mu (nawet posrednio) braku należytej ostrożności
    nie może zarzucić.
    --
    Pozdrawiam,
    Marek mszyma Szymański, Gdynia

  • 4. Data: 2004-12-01 08:53:58
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

> [...]
    > samochód po drodze A, z *prawej* miał samochód na drodze B. Obaj
    > wjechali na skrzyżowanie i się "sczepili". Kto jest winny?

    Brak znaku pierwszenstwa na A, nie zmienia faktu ze B mial ten znak i
    mial obowiazek przepuscic A. No chyba ze pomyliles jednak fakty i
    wichura zdjela znak B. Wtedy rzeczywiscie wina bylaby sporna.

  • 5. Data: 2004-12-01 09:22:19
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 04-12-01 09:51, Użytkownik halley napisał :

> [...]
    > pierwszenstwo. zreszta, nawet jezeli nie widziales - samochod B nie mial
    > prawa widzac swoj znak trojkata wjechac na skrzyzowanie.

    to, że widzę znak na innych drogach "od tyłu" chyba nie ma znaczenia,
    pod nim może być żółty kwadrat z rysunkowym opisem przebiegu drogi z
    pierwszeństwem a tego nie dam rady ziterpretować. Możemy być obaj na
    podporządkowanej

    AX

    BX . B

    np. droga z pierwszeństwem to AX . BX.

    Moje pytanie jest nadal aktualne, kiedyś opisywałem sytuację, gdy na
    równorzędnym skrzyżowaniu wyjechał z prawej strony samochód jadąc pod
    prąd drogi jednokierunkowej i wtedy w przypadku kolizji on nie był
    winny, bo był z "prawej", mimo, że złamał przepisy i jechał pod prąd.

    andy_nek

  • 6. Data: 2004-12-01 09:41:36
    Od: "halley" <w...@o...pl>

    > (...)

    wedlug znajomego policjanta - winny jest kierowca B. (kropka)

    --
    halley

  • 7. Data: 2004-12-01 17:50:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej Kłos" <a...@k...wp.pl> napisał w wiadomości

    Pytanie pomocnicze: Z jakiego powodu znak ustąp pierwszeństwa przejazdu i
    STOP mają inny kształt od każdego innego znaku? Bo zauważ, że nie ma
    możliwości ich pomylenia nawet patrząc od tyłu.

  • 8. Data: 2004-12-01 17:51:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    Wówczas nie było by winnego.

  • 9. Data: 2004-12-01 23:39:40
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Użytkownik Marek mszyma Szymański napisał:

> [...]
    > - a jest to jeden z niewielu znaków
    > rozpoznawalnych również "od tyłu" -
    > to nikt mu (nawet posrednio) braku należytej ostrożności
    dopelnili starannosci co by krzyzowka byla git oznakowana ?
    (zakladam, ze wichura nie byla 5 minut przed zdarzeniem ...
    oraz zakladam, ze zawiadomiono odpowiednie sluzby o
    anihilizacji znaku )

    --
    Stasio Podróżnik callto://santex997
    PMS=>525 TDS E-34 rej.*RP-PMS Edition* PRRC=>Jackson+AT-1200

  • 10. Data: 2004-12-01 23:40:08
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > Wówczas nie było by winnego.

    A nie byliby przypadkiem winnymi ci , co nie dopelnili