  • 1. Data: 2004-11-30 23:38:22
    Temat: Renoma
    Od: Piegus <n...@g...pl>

    Sytuacja liryczna:

    Osoba z Katowic złapana w Szczecinie przez kanara z Renomy bez biletu w
    tramwaju. Jako jedyny dokument podała legitymację szkolną z adresem w
    którym owszem, mieszkała kiedyś ale nigdy nie była zameldowana. I tyle.

    Renoma przysyła jakieś pisma na adres z legitymacji pod którym już dana
    osoba nie mieszka (a zameldowana nie była nigdy, jak już napisałem).
    Oczywiście nikt nie reaguje bo przecież tej osoby tam "nie ma" (a od m/w
    pół roku naprawdę nie ma).

    Pytanie 1: czy należy się kanarami przejmować?
    Pytanie 2: po jakim czasie takie sprawy ulegają przedawnieniu?
    Pytanie 3: czy jeśli ten ktoś miał jakieś przejścia z policją to czy
    Renoma może wyciągnąć jakieś dane z policji (pesel itd. bo obecnego
    adresu i tak nawet policja nie ma bo ta osoba jest obecnie niezameldowana)?

    --
    m.

  • 2. Data: 2004-12-01 00:04:25
    Temat: Re: Renoma
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piegus" <n...@g...pl> napisał w wiadomości

    Sprawa wygląda mniej więcej tak. Jeśli RENOMA nie uzyska zapłaty, to sie
    zdenerwuje. Najpewniej w CBA ustali, ze takiej osoby nie ma, która by sie
    tak akurat nazywała i mieszkała pod tym adresem. Jeśli mają jednak datę
    urodzenia, to przy imieniu i nazwisku najprawdopodobniej ustalą delikwenta.
    Co więcej, jak odpisali wystawcę legitymacji, to w szkole też ustalą pełne
    dane osobowe. Tak więc ustalić o jaką konkretnie osobę chodzi są w stanie.
    Choć trudno mi powiedzieć, czy będą to robić.

    I teraz będą mieli kolejny kłopot. Bo sądowi trzeba podać adres, a tego jak
    twierdzisz dłużnik nie ma. W końcu sąd może ustalić dla niego kuratora i
    wyrok skazujący wyda. Pozostaje sprawa windykacji, ale na to mają 10 lat od
    wyroku, czyli biorąc pod uwagę, że przy takich komplikacjach pewnie im z rok
    zajmie jego uzyskanie, to 11 lat od zdarzenia. Odsetki i koszty procesu
    pewnie doprowadzą do sytuacji, ze dług wzrośnie ze trzy, albo i cztery razy.

    Teraz przedmiotowa osoba musi rozważyć. Jeśli w ciągu najbliższych 10 lat
    będzie bezdomna i nie będzie posiadać żadnego majątku, to w sumie nie warto
    sie przejmować. W przeciwnym wypadku może warto zapłacić. Zwłaszcza, jak to
    nie jakaś wielka kwota.

  • 3. Data: 2004-12-01 07:03:50
    Od: "Fantom" <s...@s...poczta.onet.pl>

    > Osoba z Katowic złapana w Szczecinie przez kanara z Renomy bez biletu w
    > tramwaju. Jako jedyny dokument podała legitymację szkolną z adresem w
    > którym owszem, mieszkała kiedyś ale nigdy nie była zameldowana. I tyle.

    Tak swoja droga, Renoma juz od kilku miesiecy nie kontroluje w Szczecinie.
    Sciag wiec teraz wszystkich dluznikow aby jeszcze cos z tego wyciagnac. Mi
    np przyslali abym zaplacil po 3,5 latach od zdazenia :)

    Fantom

  • 4. Data: 2004-12-01 07:18:11
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał :

    > Sprawa wygląda mniej więcej tak. Jeśli RENOMA nie uzyska zapłaty, to sie
    > zdenerwuje. Najpewniej w CBA ustali, ze takiej osoby nie ma, która by sie
    > tak akurat nazywała i mieszkała pod tym adresem.

    a czy można sobie ot tak to ustalić w CBA ?

    > Jeśli mają jednak datę
    > urodzenia, to przy imieniu i nazwisku najprawdopodobniej ustalą
    delikwenta.

    Pomijam nieoficjalne wtyczki i informatorów, ale czy taka Renoma czy
    ktokolwiek ma jakąś legalną drogę prawną aby to ustalić ?

    > Co więcej, jak odpisali wystawcę legitymacji, to w szkole też ustalą
    pełne
    > dane osobowe.

    Pomijam niekumatą sekretarkę i niedouczonego dyrektora szkoły, ale na jakiej
    podstawie prawnej szkoła moze takie dane wydać ? Tj. pełne dane. Bo
    przykładowo na zapytanie czy taki to a taki urodzony dnia był uczniem
    szkoły... szkoła odpowiada raczej bez zbędnych ceregieli.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    k...@X...pl <wytnij XX i zbedna kropke gdy bedziesz pisać
    http://kw1618.w.interia.pl

  • 5. Data: 2004-12-01 17:46:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl> napisał
    w wiadomości news:Teerd.56035$ha.29847@news.chello.at...

    > a czy można sobie ot tak to ustalić w CBA ?

    No wysyła się wniosek. Dawno nie robiłem tego prywatnie, więc jeśli robią
    teraz problem, to można sie zwrócić do sądu, by ten nakazał ujawnienie
    danych dłużnika w postępowaniu nieprocesowym.

    > Pomijam nieoficjalne wtyczki i informatorów, ale czy taka Renoma czy
    > ktokolwiek ma jakąś legalną drogę prawną aby to ustalić ?

    CBA. Podadzą dane i jeśli będą wystarczające do wytypowania jednej osoby, to
    dostaną wynik.

> [...]
    > przykładowo na zapytanie czy taki to a taki urodzony dnia był uczniem
    > szkoły... szkoła odpowiada raczej bez zbędnych ceregieli.

    Jeśli się okaże, że dane nie pozwolą na ustalenie dłużnika, to złożą
    zawiadomienie o przestępstwie. Podanie fałszywych danych spokojnie uzasadnia
    podejrzenie oszustwa. Policja najprawdopodobniej już nie będzie miała
    żadnego problemu z ustaleniem danych.

  • 7. Data: 2004-12-01 22:51:48
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

> [...]
    > teraz problem, to można sie zwrócić do sądu, by ten nakazał ujawnienie
    > danych dłużnika w postępowaniu nieprocesowym.

    Prywatnie to teraz jest tak, ze w CBA składa się wniosek, nakleja znaczek
    skarbowy.
    Kobieta sprawdza w komputerze... jeśli nie da się wytypować jednej osoby, to
    odp. dostaje się od ręki, że dane są nieprecyzyjne itd. i nie da rady
    ustalić, jesli widzi w komp. że jest 1 osoba... to:
    CBA wysyła do tej osoby list polecony z zapytaniem, czy osoba poszukiwana
    wyraża zgodę na ujawnienie danych takiej to a takij osobie poszukującej,
    jesli ta osoba odpisze, że tak... to CBA przekazuje adres zameldowania
    osobie poszukującej.
    Jeśli nie... CBA odpisuje poszukującej, że osoba poszukiwana nie wyraziła
    zgody.

    Jeśli osoba poszukiwana nie reaguje na list od CBA to CBA w odstępach
    miesięcznych wysyła kolejno jeszcze 2 listy polecone...
    Tak więc jest to długotrwała i czasochłonna procedura.

> [...]
    uzasadnia
    > podejrzenie oszustwa. Policja najprawdopodobniej już nie będzie miała

    No tak, baza PESEL to skarbnica wiedzy i ciekawych informacji. Wiele można
    by się dowiedzieć o sobie, przykładowo tropiąc przed kompem własne nazwisko.

    ehhh

  • 6. Data: 2004-12-01 22:51:48
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    > to można sie zwrócić do sądu, by ten nakazał ujawnienie
    > danych dłużnika w postępowaniu nieprocesowym.

    a prywatnie?
    jeśli ktoś jest mi winien 100 zł, 500 zł, 50.000 zł to mogę sobie ot tak
    zwrócić się do sądu by ten nakazał ujawnienie danych w postępowaniu
    nieprocesowym ??

    przykładowo ktoś mnie nie lubi, a nie wie gdzie mieszkam... robi ze mnie
    dłużnika, przestępcę i zwraca się do sądu o nakaz ujawnienia moich danym pod
    byle pretekstem, a potem tak uzyskane moje dane wykorzystuje do dokonania
    przestępstwa na mojej osobie...

  • 8. Data: 2004-12-01 23:20:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl> napisał
    w wiadomości news:8Wrrd.57343$ha.53532@news.chello.at...

    > Tak więc jest to długotrwała i czasochłonna procedura.

    Ale jeśli CBA odpisze, że dłużnikm nie wyraził zgody na podanie danych, to
    wówczas skałdasz pozew do sądu nei podając adresu i we wnioskach wnoszisz, o
    wystąpienei przez sąd o podanie tego adresu. Kilkanaście lat temu, jak się
    tym parałem, to przechodziło to. Teraz mogło sie coś zmienić. nie chce mi
    się kpc analizować, ale jakoś nei słyszałem, by w tym zakresie jakieś
    radykalne zmiany miały miejsce. Na poelcenie sądu CBA informacji udzielić
    musi.

    > No tak, baza PESEL to skarbnica wiedzy i ciekawych informacji. Wiele można
    > by się dowiedzieć o sobie, przykładowo tropiąc przed kompem własne
    nazwisko.

    Bo ja wiem? Nawet drzewka genealogicznego sie za bardzo nie da zrobić, bo
    baza zawiera osoby, które żyły w chwili, gdy powstawała. Tak więc w moim
    wypadku dziadków. Pradziadków już nie ma na przykład.

  • 9. Data: 2004-12-01 23:32:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl> napisał
    w wiadomości news:8Wrrd.57344$ha.36173@news.chello.at...

    Dawniej przechodziło. Pisałem w pozwie z przodu, że pozwany Jan KOWALSKI
    nieznany z miejsca pobytu, a we wnioskach dowodowych wystąpienie do CBA o
    ustalenie danych. Ale to było kilkanaście lat temu. Od dawna sie nie param
    tym, więc mogę palnąć bzdurę. Przede wszystkim nie wiem, jaka teraz jest
    praktyka.

    Pobieżnie przejrzałem kpc i wydaje i się, że wystarczy powołać się na art.
    250§1 kpc: "Udzielenia odpisu lub wyciągu zażąda sąd, jeżeli strona sama
    uzyskać go nie może." - żądamy wyciągu z Centralnej Bazy Adresowej.

    Załatwiamy od razu dwie sprawy. Po pierwsze uzyskujemy adres. Po drugie, jak
    się okaże, że adresu nie ma, albo że pozwany leci w kulki i nie odbiera pism
    procesowych, to mamy podstawę do wniosku o ustanowienie dla niego kuratora i
    uzyskanie wyroku. Inaczej, sąd wezwie nas do podania aktualnego adresu
    pozwanego w takim wypadku i mamy kłopot.

    Z tego co pamiętam z praktyki, to sądy jednak domagały się wykazania
    niemożności uzyskania tej informacji samodzielnie, czyli trzeba było
    dołączyć do akt sprawy tę odmowę z CBA.

    Jedyny minus tego, ze nie da sie tego przepchnąć w uproszczonym
    postępowaniu.