  • 1. Data: 2013-08-26 19:21:17
    Temat: legalność pobytu i zameldowanie
    Od: marek <marek@>

    Chodzi mi o postępowanie administracyjne w sprawie meldunku. Zgoda
    właściciela lokalu nie jest potrzebna do zameldowania, ale w pierwszej
    kolejności urząd podobno go wzywa (lub inną osobę z tytułem prawnym do
    lokalu) do potwierdzenia faktu zamieszkania osoby starającej się o
    meldunek. Właściciel może ale nie musi takie potwierdzenie podpisać, ale
    bardziej zainteresował mnie następujący wpis na stronie MSW:

    http://tinyurl.com/mq3dydq

    * po złożeniu podania organ ewidencji ludności prowadzi postępowanie
    wyjaśniające (bada legalność pobytu osoby w lokalu m.in. przesłuchuje
    strony oraz świadków, przeprowadza kontrolę meldunkową). Postępowanie
    kończy decyzja administracyjna o zameldowaniu lub o odmowie zameldowania
    osoby.

    A konkretnie to, że "bada legalność pobytu osoby w lokalu". Po co urząd
    bada legalność pobytu? Przecież ma wykonać tylko obowiązek
    administracyjny. Co należy rozumieć pod ewentualnym "pobytem
    nielegalnym" i jak to się przekłada na decyzję urzędu?

    marek

  • 2. Data: 2013-08-26 19:31:34
    Temat: Re: legalność pobytu i zameldowanie
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    marek wrote:
> [...]
    > kolejności urząd podobno go wzywa (lub inną osobę z tytułem prawnym do
    > lokalu) do potwierdzenia faktu zamieszkania osoby starającej się o

    tak

    > Właściciel może ale nie musi takie potwierdzenie podpisać, ale
    > bardziej zainteresował mnie następujący wpis na stronie MSW:

    troche inaczej.
    powinien potwierdzic stan faktyczny, bo inaczej skłamałby za co grożą
    konskwencji.
    natomiast nie ma bata, ktory by go przymusił do potwierdzenia
    czegokolwiek na tak lub nie w sensownym czasie.

> [...]
    > administracyjny. Co należy rozumieć pod ewentualnym "pobytem
    > nielegalnym" i jak to się przekłada na decyzję urzędu?

    podejrzewam, że chodzi o legalność w sensie włamał sie tam, albo
    przetrzymuje skneblowanego wlasiciela w piwnicy.
    Chodzi o to, czy zamieszkał w tym lokalu za zgodą własciciela.
    Ale podstaw do tego badania to ja nie widzę.
    Bo albo mieszka albo nie.
    Zwykle to sie sprowadza do tego samego jak przy badaniu pobytu przy
    wymeldowaniu kogos administracyjnie.
    Czyli wysłają pozdrowienia na ten adres i patrza czy delikwent to
    odbierze, po czym zapowiadaja sie z wizytą i sprawdzają czy delikwent
    tam faktycznie mieszka.
    A decyzją pewnie bedzie odmowa zameldowania i teraz piłeczka jest po
    twojej stronie. I co im zrobisz.

  • 3. Data: 2013-08-26 19:39:00
    Od: marek <marek@>

    On 26.08.2013 19:31, witek wrote:

> [...]
    > konskwencji.
    > natomiast nie ma bata, ktory by go przymusił do potwierdzenia
    > czegokolwiek na tak lub nie w sensownym czasie.

    Czy to oznacza, że właściciel nie musi się stawić na takie wezwanie
    urzędu? I co w sytuacji gdy nie zna stanu faktycznego bo np. nie zdążył
    go jeszcze stwierdzić?

    > podejrzewam, że chodzi o legalność w sensie włamał sie tam, albo
    > przetrzymuje skneblowanego wlasiciela w piwnicy.
    > Chodzi o to, czy zamieszkał w tym lokalu za zgodą własciciela.

    Czy oświadczenie braku zgody właściciela oraz potwierdzony odbiór
    wezwania do opuszczenia z wyznaczonym terminem wystawione przez
    właściciela + niedostosowanie się do niego oznacza, że osoba przebywa
    tam nielegalnie?

    marek

  • 4. Data: 2013-08-26 20:22:01
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    marek wrote:

    > Czy to oznacza, że właściciel nie musi się stawić na takie wezwanie
    > urzędu?

    A nawet jak musi, to co mu zrobią jak tego nie zrobi?

    > I co w sytuacji gdy nie zna stanu faktycznego bo np. nie zdążył
    > go jeszcze stwierdzić?

    Stwierdza, że nie wie czy ktoś tam mieszka i czy maja jeszcze jakies
    dalsze pytania bo chciałby już isc do domu.

> [...]
    > wezwania do opuszczenia z wyznaczonym terminem wystawione przez
    > właściciela + niedostosowanie się do niego oznacza, że osoba przebywa

    Nie.

  • 5. Data: 2013-08-26 22:12:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Aug 2013, marek wrote:

    > Chodzi mi o postępowanie administracyjne w sprawie meldunku.
    > Zgoda właściciela lokalu nie jest potrzebna do zameldowania,

    No nie jest.

    > ale w pierwszej kolejności urząd podobno go wzywa (lub inną osobę z tytułem

    Owszem, bo jeśli dane "budzą wątpliwości" może przeprowadzić
    czynności wyjaśniające. Na podobnej zasadzie skarbówka może
    Cię wezwać w sprawie dowolnej deklaracji podatkowej (lub
    jej braku :P) bo "budzi wątpliwości".
    No i w ramach tych "czynności" rozpytuje.
    Tak dobrowolnie ;)

    > Właściciel może ale nie musi takie potwierdzenie podpisać

    Właściciel jest w szczególnej sytuacji.
    Ponieważ z drugiej strony od sam jest "zobowiązany", nadmierne
    nakładanie obowiązku "doniesienia na siebie" mogłoby chyba
    spowodować reakcję TK.
    Porządek musi być, pytać można, ale bez przesady ;)

> [...]
    >
    > * po złożeniu podania organ ewidencji ludności prowadzi postępowanie
    > wyjaśniające (bada legalność pobytu osoby
    [...]
    > A konkretnie to, że "bada legalność pobytu osoby w lokalu".

    Z ubolewaniem stwierdzam, że urzędnicy stosują bylejakość
    językową, używając potocznych określeń mocno wbrew ich
    ścisłym znaczeniom.

    Tu jest ustawa:
    0085
    ...kliknij w tekst ujednolicony i przeczytaj przepis.
    Nie ma tam słowa o "legalności".
    Możesz również zajrzeć do rozporządzenia ("akty wykonawcze")
    i sprawdzić, że po prawdzie jest tam "legalność", ale
    w zupełnie innym przypadku ("prawdziwa" legalność pobytu
    cudzoziemca).

    > Po co urząd bada legalność pobytu? Przecież ma wykonać tylko obowiązek
    administracyjny.

    Ale ma prawo badać "poprawność formalną".
    Sporo z afery meldunkowej wzięło się z niespójności postępowania
    różnych organów, które bezpodstawnie rozszerzająco traktowały
    adrem zameldowania jak adres zamieszkania, a namieszał w tym
    kotle pewien dziennikarz, który zameldował się bodaj u teściowej
    ministra :)

    > Co należy rozumieć pod ewentualnym "pobytem nielegalnym"

    Wymysł urzędnika przetłumaczalny na "zapodanie nieprawidłowych danych" :)

    > i jak to się przekłada
    > na decyzję urzędu?

    Przeczytaj art.47.2

    Taka ciekawostka, ficzer - "w razie wątpliwości można odmówić
    bez wyjaśnienia wątpliwości" :> (to jest własnymi słowami,
    nie dosłownie).
    Lekko przesadzam bo KPA działa, niemniej przepis nie zapodaje
    ścisłych kryteriów odmowy a to jest okazja do nadużyć.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-08-26 22:19:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Aug 2013, witek wrote:

    > A nawet jak musi, to co mu zrobią jak tego nie zrobi?

    Dostanie mandat i kolejne wezwanie.
    <rekurencja, z możliwością przekazania sprawy do sądu>
    Krytyczny jest właśnie brak przymusu, działa demotywująco
    na właściciela ;)

    pzdr, Gotfryd