  • 1. Data: 2013-08-25 16:56:45
    Temat: Chcemy, żeby dziecko wyjechało z ciotką za granicę
    Od: Rodzice <r...@n...com>

    Witajcie!

    Jakie warunki, jako rodzice, musimy spełnić, żeby nasze dziecko mogło
    wyjechać z ciotką na wakacje za granicę (np. do któregoś z krajów
    Schengen) i bez przeszkód stamtąd wrócić?

    P, R

  • 2. Data: 2013-08-25 17:41:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Rodzice wrote:
> [...]
    > wyjechać z ciotką na wakacje za granicę (np. do któregoś z krajów
    > Schengen) i bez przeszkód stamtąd wrócić?

    paszport lub jak schengen to dowód
    plus (najlepiej) notarialny dokument najlepiej w jezyku polskim i
    angielskim, że wyrażacie zgodę na opuszczenie granic kraju przez wasze
    dziecko w takim i takim terminie z taka i taka osobą tam i tam.
    I zeby byly na nim numery kontaktowe telefonow do was.

    Bez tego podroz moze sie skonczyc na pierwszym napotkanym patrolu, ktory
    poprosi o dokumenty. Oczywiscie nie musi, ale może. Zalezy od wieku dziecka.

  • 3. Data: 2013-08-25 18:06:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    >
    > Bez tego podroz moze sie skonczyc na pierwszym napotkanym patrolu, ktory
    > poprosi o dokumenty. Oczywiscie nie musi, ale może. Zalezy od wieku

    Moim zdaniem nie masz racji. Obowiązkiem osoby poruszającej się po terenie
    Schengen, a nie w kraju, w którym ma obywatelstwo jest posiadanie dokumentu
    tożsamości. Może to być paszport, dowód osobisty albo inny dokument
    szczególny, bo jest tego jeszcze kilka rodzajów. Jeśli patrol napotka
    ciotkę z nie jej dzieckiem, to po prostu sprawdzi sobie, czy dziecko nie
    jest zgłoszone jako zaginione i tyle. Zauważ, że patrol w obcym kraju nawet
    nie jest w stanie stwierdzić, że dziecko siedzące w samochodzie nie jest
    dzieckiem któregoś z dorosłych. Przecież w paszporcienie masz imion
    rodziców w ogóle, zaś w dowodzie są, ale nadal nie da się wykluczyć, że
    dorośli są prawnymi opiekunami dziecka. Polski patrol może skorzystać z
    Centralnej Ewidencji Ludności i ewentualnie zweryfikować, czy podróżujący
    są rodziną. Zagraniczny patrol nie ma takiej technicznej możliwości. Dla
    polskiego patrolu niemożliwością jest zdalne ustalenie, czy dorosły nie
    jest opiekunem. A przecież chodząc po ulicy nie będzie nikt nosił wyroku
    sądu rodzinnego.

    Troche inaczej sie ma sprawa w wypadku wyjazdu poza Schengen, gdzie przy
    odprawie granicznej ewentualnie może być problem, bo zastosowanie będą
    miały przepisy kraju, do którego wjeżdżamy. W tym wypadku napisałbym maila
    do naszej placówki konsularnej w tamtym państwie z zapytaniem o stan prawny
    i konieczne dokumenty - bo to już nie jest ujednolicone.

    Natomiast osobnym aspektem jest formalne przekazanie uprawnień rodziców
    ciotce na czas podróży. Problemem może być przykładowo zgoda na zabieg
    medyczny w razie jakiś nagłych kłopotów zrowotnych. Nie chodzi tu o zabiegi
    ratujące życie, bo chyba we wszystkich cywilizowanych krajach robi się to
    bez pytania o zgody, natomiast o jakieś zabiegi konieczne, a nie
    nieodzowne. Moim zdaniem jednak w zupełności powinno tu wystarczyć
    upoważnienie dla ciotki z urzędowo poświadczonym podpisem - ewentualnie w
    języku kraju do którego ma dziecko jechać. Uważam to za grubą przesadę przy
    wyjeździe na wakacje i dmuchanie na zimne, ale jeśli już jakikolwiek
    dokument, to właśnie taki. Dokument w języku angielskim nie ma sensu, bo i
    tak miejscewe władze nie mogą go uznać jako dokument urzędowy i konieczne
    będzie ewentualnie tłumaczenie. Tyle może, że z angielskiego łatwiej
    tłumacza znaleźć, niż z polskiego.

  • 4. Data: 2013-08-25 18:24:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

    > Moim zdaniem nie masz racji.

    Ale za to mam dobre rady, ktore mogą oszczedzic sporo czasu i nerwow.
    Szczegolnie jak sie trafi na biurokratę, bo wowczas "oczekiwanie na
    potwierdzenie" może nie być tak miłe jak wygląda. Szczególnie dla
    dziecka, jesli ktoś na granicy postanowi oddzielic "opiekunów" od
    dziecka. A wyjasnienie sytuacji moze zajac kilka dni lub wrecz przyjazdu
    rodzicow.

  • 5. Data: 2013-08-25 18:48:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > dziecka, jesli ktoś na granicy postanowi oddzielic "opiekunów" od
    > dziecka. A wyjasnienie sytuacji moze zajac kilka dni lub wrecz przyjazdu

    Na obszarze Schengen nie ma odpraw granicznych, więc w ogóle nie wiem, o
    czym Ty możesz pisać. Musiałeś conajmniej z 10 lat nie wyjeżdżać nigdzie z
    Polski. A "wyjaśnianie sytuacji", o którym piszesz odbywa się w oparciu o
    zbiory systemy SIRENE, i na pewno nie trwa kilka godzin, a kilka minut.
    Obszar Schengen dla obywateli krajów stowarzyszonych jest obszarem niemal
    takim samym, jak ich własny kraj. Taka jest idea tej umowy. Gdyby przyjąć
    Twój tok rozumowania, to ciotka musiałaby mieć notarialne upoważnienie, by
    z tym dzieckiem iść na lody dwie przecznice dalej w Polsce. Ba nawet matka
    idąc z dzieckiem na lody musiałaby zabierać jego metrykę urodzenia oraz
    legitymację szkolną ze zdjęciem. A co z dziećmi z przedszkola? Jak
    udowodnić, zę ejst się jego matką / ojcem? Twój tok rozumowania prowadziłby
    do oczywistej paranoi.

    By mogło dojść do oddzielenia dziecka od opiekunów, osoby te musiałyby
    zostać pozbawione wolności. Takie sytuacje normują międzynarodowe
    konwencje, a w odniesieniu do obszaru Schengen właśnie ta umowa i wydane do
    niej zarządzenia. Zapewniam Cię, że nie ma tam słowa na temat poruszania
    się dziecka bez rodziców, dokąd okoliczności nie będą wskazywały na to, że
    dziecko to znajduje się we władaniu osoby trzeciej wbrew woli rodziców i
    niezgodnie z prawem. W praktyce sprawdza sie w zbiorach, czy dziecko nie
    jest poszukiwane i tyle.

    Żaden enigmatyczny "biurokrata" nie zatrzyma obcokrajowca bezpodstawnie, bo
    to jest gardłowa sprawa niemal. Wiadomo, że o zatrzymaniu musisz powiadomić
    przedstawicielstwo dyplomatyczne kraju, którego obywatelstwo ma
    zatrzymywany. I sądzisz, że ambasada nie zainteresuje się, że gdzieś
    zatrzymano Polaka, bo nie było obok niego mamy? Pomijam już sam aspekt
    techniczny braku faktycznej możliwości stwierdzenia przez funkcjonariusza
    obcego państwa, czy dorośli nie są prawnymi opiekunami dziecka w sensownym
    czasie.

    To, o czym Ty piszesz to lata chyba 70-te, gdzie dzieci nie miały
    paszportów i były wpisywane do paszportów rodziców. O ile się orientuję, to
    z krajów Schengen tego typu praktyki do niedawna jeszcze stosowała Rumunia.
    Nie wydawali paszportu dziecku, tylko robili taką wklejkę w paszport
    rodzica ze zdjęciem dziecka. Spotkałem się z bezprawnym działaniem
    obywateli tego państwa polegającym na wydzieraniu tej kartki z paszportu
    rodzica i używaniu tej wydartej kartki jako samodzielnego dokumentu
    tożsamości dziecka na obszarze Schengen. Ale nawet w tym wypadku nie ma
    podstaw do zatrzymywania opiekuna, czy dziecka. Jedynie można prowadzić
    postępowanie w sprawie braku stosownego dokumentu tożsamości (to jest w
    polsce wykroczenie mandatowe).

    Tak więc uprzejmie proszę, byś nie pisał o rzeczach o których najwyraźniej
    nie masz zielonego pojęcia w sposób sugerujący merytoryczną wypowiedź.

  • 6. Data: 2013-08-25 20:21:18
    Od: Rodzice <r...@n...com>

    A jaki konkretnie przepis reguluje wyjazd naszego dziecka z ciotką za
    granicę? Czy możecie podać podstawę prawną? Doczytamy. Bo nie mamy
    pewności, w którym z postów jest więcej prawdy - w postach Witolda czy
    Tomasza. Jest słowo przeciwko słowu.

    P, R

  • 7. Data: 2013-08-25 20:23:10
    Od: Rodzice <r...@n...com>

    W dniu 2013-08-25 20:21, Rodzice pisze:
> [...]
    > granicę? Czy możecie podać podstawę prawną? Doczytamy. Bo nie mamy
    > pewności, w którym z postów jest więcej prawdy - w postach Witolda czy

    "(...) czy Tomasza"

    Przepraszam - Roberta.

  • 8. Data: 2013-08-25 20:42:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

    > Tak więc uprzejmie proszę, byś nie pisał o rzeczach o których
    > najwyraźniej nie masz zielonego pojęcia w sposób sugerujący merytoryczną
    > wypowiedź.

    Zycze ci, zeby odpisali ci rodzice, ktorych dziecko zostało zatrzymane
    przy zywklej kontroli drogowej bo dziecko było podobne do kogos
    poszukiwanego.
    Zapewniam cię, że zajmie to trochę wiecej niż kilka minut.

    No ale ty sie na przepisach znasz. tylko na zyciu troche mniej.

  • 9. Data: 2013-08-25 20:59:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Rodzice wrote:
    > A jaki konkretnie przepis reguluje wyjazd naszego dziecka z ciotką za
    > granicę?
    Nie ma konkretnego przepisu.
    KRIO stwierdza ogolnie, ze w sprawach istotnych z zakresu sprawowania
    władzy rodzicielskiej decyzję podejmują oboje rodzice.

    Dlatego też jeden rodzic paszportu dziecka nie wyrobi.
    Potrzebna jest zgoda obojga rodziców.
    To samo dotyczy wyjazdów za granicę.
    O ile w Schengen nikt sie czepiał (zwykle) nie bedzie, a jak bedzie to
    tak jak napisał Robert sprawe da sie wyjasnic w miarę szybko, o tyle
    może was np. spotkać przykra niespodzianka na lotnisku jesli np. tylko
    jeden z rodziców bedzie chciał polecieć z dzieckiem gdzies do jakiś
    egoztycznych krajów. Szczególnie dotyczy to małych dzieci.
    Nie potrzeba ciotki. Nawet jeden rodzic może z dzieckiem nigdzie nie
    poleciec (lub nie wrocic). To sie nie zdarza czesto ale sie zdarza.

    Jak dziecko ma lat 13+ i jedzie z ciotką do Niemiec, to wsadził bym
    dowód i nawet odręcznie napisaną przez was kartę, że na taki wyjazd
    wyraziliscie zgodę i nr telefonów do was.
    Jak dziecko ma lat 5 i chcecie aby ciotka zabrała go Turcji tudzież USA
    to ich podróż może skończyć się na którymś z lotnisk i niekoniecznie na
    polskim. Może to się również trafić w drodze powrotnej, kiedy ktoś
    postanowi dziecka nie wypuścić z kraju.
    Szczególnie zwracac uwage na kraje w ktorych taki dokument jest wrecz
    wymagany. Moze sie nagle okazac, ze wylot z ciotką do "hameryki" może
    się skonczyc brakiem możliwości powrotu. A samolot nie poczeka.

  • 10. Data: 2013-08-25 22:43:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Zycze ci, zeby odpisali ci rodzice, ktorych dziecko zostało zatrzymane
    > przy zywklej kontroli drogowej bo dziecko było podobne do kogos
    > poszukiwanego.

    Witek! Jeśli dziecko będzie podobne do kogoś poszukiwanego, a nie bedzie
    osobą poszukiwaną, to problemem jest ustalenie jego tożsamości w sposób
    pewny, a nie obecność rodzica.

    > Zapewniam cię, że zajmie to trochę wiecej niż kilka minut.

    Oczywiście, ale z upoważnienie nawet notarialne do opieki przez ciotkę tu
    nic nie zmieni. Bo bedzie dotyczyć innej osoby, niż będą podejrzewali to
    policjanci.

    > No ale ty sie na przepisach znasz. tylko na zyciu troche mniej.

    No właśnie bardziej na życiu, niż przepisach.