  • 1. Data: 2010-09-07 10:26:05
    Temat: [kronika2prl] Przebiegli
    Od: mi <m...@o...pl>

    http://wolnemedia.net/prawo/pogonic-bieglych/

    "Biegły z Warszawy pomylił garaż z kioskiem. Biegły z Pabianic okruszki
    farby na strzykawkach z kawałkami owadów zanieczyszczającymi je od
    środka. Biegły z Tarnobrzega pomylił łapę zwierzęcia z ludzką kością
    lewego przedramienia."

    "Jeden z biegłych sam wymyślił metodę badania pisma i na jej podstawie
    napisał 53 ekspertyzy. Nieprzewidziana ekshumacja młodego mężczyzny
    udowodniła, że biegły z Kalisza w ogóle nie przeprowadzał sekcji, którą
    drobiazgowo opisał."

    "Sędziowie, wyrokując, trzymają się opinii biegłych, bo chcą mieć
    podkładki. Opinie bywają z sufitu. System oceny jakości pracy biegłych
    praktycznie w Polsce nie istnieje."

    mi

  • 2. Data: 2010-09-07 11:36:54
    Temat: Re: [kronika2prl] Przebiegli
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "mi" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > "Sędziowie, wyrokując, trzymają się opinii biegłych, bo chcą mieć
    > podkładki. Opinie bywają z sufitu. System oceny jakości pracy biegłych

    Pomyłki biegłych są na porządku dziennym. Jakiś czas temu po tym, jak
    biegły wydał cokolwiek kontrowersyjną opinię na temat okoliczności wypadku
    drogowego za wiedzą i zgodą osób zainteresowanych podrzucono mu kolejny
    wniosek o ekspertyzę, w którym zmieniono imiona i nazwiska oraz kilka
    absolutnie nieistotnych faktów, a on wydał opinię przeciwstawną. ten już
    nie jest powoływany na biegłego. Ale nie poniósł żadnych innych
    konsekwencji i nie znam przypadku, by pociągnięto biegłego do konsekwencji,
    choć niejednokrotnie piszą oczywiste bzdury.

  • 3. Data: 2010-09-07 12:06:25
    Od: mi <m...@o...pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > kolejny wniosek o ekspertyzę, w którym zmieniono imiona i nazwiska oraz
    > kilka absolutnie nieistotnych faktów, a on wydał opinię przeciwstawną.

    Tak słodko replikując o zdarzających się pomyłkach odwracasz uwagę od
    właściwego problemu. Bo przecież nie pomyłki są problemem tylko cały
    system dopuszczający je, nie rozliczający a często uniemożliwiający
    walkę z nierzetelną opinią.

    > Ale nie poniósł żadnych innych
    > konsekwencji i nie znam przypadku, by pociągnięto biegłego do
    > konsekwencji, choć niejednokrotnie piszą oczywiste bzdury.

    Otóż to.

    mi

  • 4. Data: 2010-09-07 12:16:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > właściwego problemu. Bo przecież nie pomyłki są problemem tylko cały
    > system dopuszczający je, nie rozliczający a często uniemożliwiający walkę

    A co to opinia rzetelna i kto miałby to oceniać? Następny biegły? A jaka
    szansa, że on będzie rzetelny? A moze to badać jakoś zespołowo i głosować
    :-) W praktyce taka opinia, to po prostu zanie biegłego i jak każde podlega
    ocenie sądu. NIe ma co demonizować problemu.

  • 5. Data: 2010-09-07 12:20:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-09-07 14:16, Robert Tomasik pisze:

    > głosować :-) W praktyce taka opinia, to po prostu zanie biegłego i jak
    > każde podlega ocenie sądu. NIe ma co demonizować problemu.

    Skoro sąd chce powołać biegłego, to znaczy, że sam nie ma rozeznania
    w danym temacie. Jak zatem miałby potem oceniać opinię?

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2010-09-07 12:39:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Skoro sąd chce powołać biegłego, to znaczy, że sam nie ma rozeznania w
    > danym temacie. Jak zatem miałby potem oceniać opinię?

    Na zdrowy rozsądek.

  • 7. Data: 2010-09-07 12:46:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-09-07 14:39, Robert Tomasik pisze:
    > wiadomości news:i65alu$f1a$1@news.onet.pl...

    > Na zdrowy rozsądek.

    Na zdrowy rozsądek, to sąd może wydawać wyroki bez opinii biegłych.
    Nawet byłbym za.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2010-09-07 12:51:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Na zdrowy rozsądek, to sąd może wydawać wyroki bez opinii biegłych.
    > Nawet byłbym za.

    Uważam, ze nie masz racji. Sąd biegłego przecież przesłuchuje. Przesłuchują
    go strony, które często znają sie na rzeczy lepiej od sądu.

  • 9. Data: 2010-09-07 17:52:18
    Od: mi <m...@o...pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > głosować :-) W praktyce taka opinia, to po prostu zanie biegłego i jak
    > każde podlega ocenie sądu. NIe ma co demonizować problemu.

    Zapoznaj się ze znaczeniem słowa rzetelny. Bynajmniej nie jest
    wartościujące bez żadnej w miarę obiektywnej bazy porównawczej. Bazą
    taką może i powinna być m.in. metodyka naukowa.

    Znamienne, że biegli częstokroć z formalnym wyższym wykształceniem piszą
    opinie, które powinny wylądować w koszu, jeśli by były pracami
    studenckimi pierwszeogo roku. Urągają elementarnej logice, igrają z
    podstawami metodologii naukowej. Np. nie podają źródła danych.

    Następnie sędziowie z wyższym wykształceniem łakliwie pochłaniają te
    wypociny nie wyłapując faktów, że biegły np. nie podaje metodyki jaką
    stosował.

    mi

  • 10. Data: 2010-09-07 18:00:04
    Od: mi <m...@o...pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > głosować :-) W praktyce taka opinia, to po prostu zanie biegłego i jak
    > każde podlega ocenie sądu. NIe ma co demonizować problemu.

    btw, rzetelna opinia nie musi wcale sformułować jakichkolwiek wniosków
    czy podać rzeczywisty przebieg rekonstruowanych zdarzeń. Rzetelna opinia
    ma podać źródła stawianych tez, podać weryfikowalne dane czy pełny i
    jednoznaczny tok rozumowania.

    Tak więc odpowiadając na pytanie: to sędzia może i powinien wychwytywać
    niewątpliwe idiotyzmy i nierzetelności. Jako jedyny uczestnik każdego
    postępowania gwarantuje wyższe wykształcenie. Co powinno teoretycznie
    dać jakieś podstawy logiczne i metodyczne. No i doszliśmy do mojego
    ulubionego punktu programu czyli poziomu polskich sędziów. ;)

    mi