  • 21. Data: 2004-07-31 11:04:24
    Temat: Re: kradzież w hotelu
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Rokicki"
    <b...@l...myslnik.office.wycinamy.com> napisał w wiadomości
    news:cefn6t$em5$1@inews.gazeta.pl...

    > rzeczy,
    >

    > Dlatego jest napisane w takich folderach ktory kazdy otrzymuje by nie
    > zostawiac cennych rzeczy,
    > a w razie czego w recepcji pozostawic.
    >
    > Jestem technik hotelarz wiec co nie co na ten temat wiem.
    >
    > P.

    Czlowieku! Podaje konkterne przepisy, a ty mi mowisz, ze jestes technik
    hotelarz, to wiesz. Wyjasnij mi, czemu w powyzszej sytuacji NIE OBOWIAZUJE
    art. art. 846 par. 5 KC? Czekam na odpowiedz poparta argumentami i to nie
    typu : "Ja wiem, bo wiem" i "Tak jest bo mi sie tak wydaje"

  • 22. Data: 2004-07-31 11:05:38
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    > Ty nie masz udowoadniac ze czegosnie zrobiles tylko ze cos zrobiles, wine
    > trzeba udowodnic.

    Kolejny przyklad tego, ze kompletnie nie wiesz o czym piszesz. Czy hotelarz
    odpowiada na zasadzie winy? Czy ryzyka?

    Udowodnic trzeba fakt zaistnienia szkody.

    EOT.

  • 23. Data: 2004-07-31 12:53:32
    Od: "Przemyslaw Rokicki" <b...@l...myslnik.office.wycinamy.com>

> [...]
    > art. art. 846 par. 5 KC? Czekam na odpowiedz poparta argumentami i to nie
    > typu : "Ja wiem, bo wiem" i "Tak jest bo mi sie tak wydaje"

    Mowie Ci jak jest w praktyce.

    P.

  • 24. Data: 2004-07-31 13:14:53
    Od: "Przemyslaw Rokicki" <b...@l...myslnik.office.wycinamy.com>

    "
    ODPOWIEDZIALNOŚĆ, PRAWO ZASTAWU I PRZEDAWNIENIE ROSZCZEŃ UTRZYMUJĄCYCH
    HOTELE I PODOBNE ZAKŁADY

    Art. 846. 1. Utrzymujący zarobkowo hotel lub podobny zakład jest
    odpowiedzialny za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę
    korzystającą z usług hotelu lub podobnego zakładu, zwaną dalej "gościem",
    chyba że szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej lub wskutek siły
    wyższej albo że powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu
    towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała.
    2. Rzeczą wniesioną w rozumieniu przepisów tytułu niniejszego jest rzecz,
    która w czasie korzystania przez gościa z usług hotelu lub podobnego zakładu
    znajduje się w tym hotelu lub podobnym zakładzie albo znajduje się poza nim,
    a została powierzona utrzymującemu zarobkowo hotel lub podobny zakład lub
    osobie u niego zatrudnionej albo umieszczona w miejscu przez nich wskazanym
    lub na ten cel przeznaczonym.
    3. Rzeczą wniesioną jest również rzecz, która w krótkim, zwyczajowo
    przyjętym okresie poprzedzającym lub następującym po tym, kiedy gość
    korzystał z usług hotelu lub podobnego zakładu, została powierzona
    utrzymującemu zarobkowo hotel lub podobny zakład lub osobie u niego
    zatrudnionej albo umieszczona w miejscu przez nich wskazanym lub na ten cel
    przeznaczonym.
    4. Pojazdów mechanicznych i rzeczy w nich pozostawionych oraz żywych
    zwierząt nie uważa się za rzeczy wniesione. Utrzymujący zarobkowo hotel lub
    podobny zakład może za nie odpowiadać jako przechowawca, jeżeli została
    zawarta umowa przechowania.
    5. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności, o której mowa w § 1, przez
    umowę lub ogłoszenie nie ma skutku prawnego,

    Art. 847. Roszczenie o naprawienie szkody z powodu utraty lub uszkodzenia
    rzeczy wniesionych do hotelu lub podobnego zakładu wygasa, jeżeli
    poszkodowany po otrzymaniu wiadomości o szkodzie nie zawiadomił o niej
    niezwłocznie utrzymującego zakład. Przepisu tego nie stosuje się, gdy szkodę
    wyrządził utrzymujący zarobkowo hotel lub podobny zakład albo gdy przyjął
    rzecz na przechowanie.

    Art. 848. Roszczenia o naprawie szkody wynikłej z utraty lub uszkodzenia
    rzeczy wniesionych do hotelu lub podobnego zakładu przedawniają się z
    upływem sześciu miesięcy od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o
    szkodzie, a w każdym razie z upływem roku od dnia, w którym poszkodowany
    przestał korzystać z usług hotelu lub podobnego zakładu.

    Art. 849. 1. Zakres obowiązku naprawienia szkody przez utrzymującego
    zarobkowo hotel lub podobny zakład w wypadku utraty lub uszkodzenia rzeczy
    wniesionych ogranicza się, względem jednego gościa, do wysokości stokrotnej
    należności za dostarczone mu mieszkanie, liczonej za jedną dobę. Jednakże
    odpowiedzialność za każdą rzecz nie może przekraczać pięćdziesięciokrotnej
    wysokości tej należności.
    2. Ograniczenia zakresu obowiązku naprawienia szkody nie dotyczą wypadku,
    gdy utrzymujący zarobkowo hotel lub podobny zakład przyjął rzeczy na
    przechowanie albo odmówił ich przyjęcia na przechowanie, mimo że obowiązany
    był je przyjąć, jak również wypadku, gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub
    rażącego niedbalstwa jego lub osoby u niego zatrudnionej.
    3. Utrzymujący zarobkowo hotel lub podobny zakład jest obowiązany przyjąć na
    przechowanie pieniądze, papiery wartościowe i cenne przedmioty, w
    szczególności kosztowności i przedmioty mające wartość naukową lub
    artystyczną. Może odmówić przyjęcia tych rzeczy tylko wówczas, jeżeli
    zagrażają one bezpieczeństwu albo jeżeli w stosunku do wielkości lub
    standardu hotelu albo podobnego zakładu mają zbyt dużą wartość lub gdy
    zajmują zbyt dużo miejsca.

    Art. 850. Dla zabezpieczenia należności za mieszkanie, utrzymanie i usługi
    dostarczone osobie korzystającej z usług hotelu lub podobnego zakładu, jak
    również dla zabezpieczenia roszczenia o zwrot wydatków dla tej osoby
    poniesionych przysługuje utrzymującemu zarobkowo hotel lub podobny zakład
    ustawowe prawo zastawu na rzeczach wniesionych. Prawo to podlega przepisom o
    ustawowym prawie zastawu wynajmującego.

    Art. 851. Roszczenia powstałe w zakresie działalności przedsiębiorstw
    hotelowych z tytułu należności za dostarczone mieszkanie, utrzymanie i
    usługi oraz z tytułu wydatków poniesionych na rzecz osób, które korzystają z
    usług takich przedsiębiorstw, przedawniają się z upływem lat dwóch. Przepis
    ten stosuje się odpowiednio do przedsiębiorstw gastronomicznych.

    Art. 852. Przepisy o odpowiedzialności i ustawowym prawie zastawu
    utrzymującego zarobkowo hotel lub podobny zakład stosuje się odpowiednio do
    zakładów kąpielowych. Jednakże co się tyczy przedmiotów, które zazwyczaj nie
    bywają wnoszone przez osoby korzystające z usług tych zakładów,
    odpowiedzialność prowadzącego zakład ogranicza się do wypadku, gdy przyjął
    taki przedmiot na przechowanie albo gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub
    rażącego niedbalstwa jego albo osoby u niego zatrudnionej."

    Jak juz pisalem, w praktyce (jest to na pewno maly hotelik) nic nie
    dostanie, musi udowodnic ze ten aparat w tym hoetlu sie znajdowal i go sam
    nie wyniosl.

    Inaczej kazdy jeden by tak robil. Kupowal cokolwiek w sklepie bral rachunek,
    wykupywal dobe hotelowa, a pozniej marudzil ze mu to i owo ukradli, by
    odzyskac

    pieniazde za kupione rzeczy.

    Jezeli jest to dobry hotel (typu novotel), to prawdopodobnie by zwrocili
    pieniazki glownie dlatego by sobie opinii nie zepsuc, choc nie jest to
    pewne.

    Nawet sobie nie wyobrazasz w jaki sposb goscie hotelowi kombinuja. (i na
    szczescie w tego typu hotelach sa kamery)

    (Pewien hotel w niemczech fajna metode znalazl na zlodzei recznikow.
    Umiescil na kazdym napis

    cos a'la "Drogi gosciu, jezeli chcesz mozesz wziac recznik. przy rozliczeniu
    do rachunku zostanie doliczona kwota '10 $' "

    I przestali krasc. :-) )

    P.

  • 25. Data: 2004-07-31 13:18:57
    Od: "Przemyslaw Rokicki" <b...@l...myslnik.office.wycinamy.com>

    i jeszcze jedno ze strony federacja-konsumentow:

    "
    Jest to temat, który budzi wiele kontrowersji, bowiem często w hotelach
    witają nas wywieszki informujące, za co hotel nie odpowiada - dobrze, że za
    coś czuje się odpowiedzialny!

    Odpowiedzialność hotelarza za rzeczy osoby korzystającej z usług hotelu
    wynika wprost z kodeksu cywilnego i powstaje z chwilą ich wniesienia do
    hotelu. Właściciel hotelu nie może swojej odpowiedzialności ograniczyć ani
    wyłączyć zarówno zawierając z klientem umowę, w której stwierdzi, że za
    rzeczy gościa hotelu nie odpowiada, jak też przez ogłoszenie, np. wywieszone
    w recepcji. Innymi słowy, próby uchylenia się przez hotel od
    odpowiedzialności za rzeczy klienta nie wywierają żadnych negatywnych
    skutków prawnych wobec konsumenta, nie uszczuplają jego praw.

    Co może powodować, że hotel nie będzie jednak odpowiadał za szkodę
    poniesioną przez gościa? - np. wyłączna wina poszkodowanego - pozostawienie
    otwartego okna na parterze w pokoju hotelowym; niezamknięcie drzwi na klucz
    w chwili wyjścia z pokoju.

    i na tym sie zatrzymujemy, gosc ma male szanse na udowodnienie ze nie jest
    to z jego winy

    Odpowiedzialność materialna hotelarza za szkody spowodowane utratą lub
    uszkodzeniem rzeczy (nawet kosztowności) wniesionych przez gości jest
    ograniczona. I tak, w stosunku do jednego gościa, maksymalna
    odpowiedzialność ograniczona jest do kwoty równej stukrotnej cenie wynajęcia
    pokoju, liczonej za jedną dobę (w praktyce kwota ta może wchodzić w grę w
    razie utraty lub uszkodzenia więcej niż jednej rzeczy). Jednakże
    odpowiedzialność za jedną rzecz nie może przekroczyć wysokości
    pięćdziesięciokrotnej należności za zakwaterowanie liczonej za dobę. "

    P.

    --
    '''''"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
    """"""""""

  • 26. Data: 2004-08-03 15:06:41
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Przemyslaw Rokicki wrote:
    > i na tym sie zatrzymujemy, gosc ma male szanse na udowodnienie ze nie jest
    > to z jego winy

    Tyle że na to trzeba spojrzeć z drugiej strony :)
    To hotelarz ma małe szanse udowodnienia, że kradzież nastąpiła z winy
    gościa. (art.6 kc)

    KG

  • 27. Data: 2004-08-04 16:13:13
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Tyle że na to trzeba spojrzeć z drugiej strony :)
    > To hotelarz ma małe szanse udowodnienia, że kradzież nastąpiła z winy
    > gościa. (art.6 kc)

    jak ten artykuł brzmi?

    P.

  • 28. Data: 2004-08-05 17:17:12
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Przemek R. wrote:
    > jak ten artykuł brzmi?

    Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi
    skutki prawne.

    KG

  • 29. Data: 2004-08-06 09:19:05
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi
    > skutki prawne.

    (faktu popelnienia czy faktu nie polnienia przestepstwa, -nie wiem czy
    dobrze zrozumialem- w ten sposob można by każdego oskarżac
    nie mając zadnych dowodow [bardziej po ludzku mogliby to pisac :)] )

    przecież pokojówka widziała uchylone drzwi wiec o co chodzi ? :) , Nie
    wchodziła ponieważ
    była na klamce wywieszka "prosze nie przeszkadzac" :)
    Mozliwosci jest wiele :), Pomijam fakt czy to bylo na parterze jezeli tak to
    wszystko jasne :)

    Pozdrawiam
    P.