  • 1. Data: 2006-01-26 20:21:48
    Temat: kilkukrotne darowizny podczas rejestracji samochodu
    Od: DonWito <d...@p...onet.pl>

    Witam,
    ponieważ z różnych dziwnych względów Wydział Komunikacji nie chce
    zarejestrować samochodu tak, jak ja bym chciał, wymyśliłem myk z
    darowiznami, tylko nie wiem, czy nie ma w tym jakiegoś haczyka, czegoś,
    co może przy tym myku zadziałać na naszą niekorzyść:

    krok 1: właścicielka samochodu robi darowiznę na rzecz swojego syna;
    samochód może zostać wyceniony według wartości rynkowej na max. 10000
    PLN, jest to jedyna darowizna na rzecz syna w ciągu ostatnich pięciu lat

    krok 2: nowy właściciel wozu robi darowiznę 50% na rzecz swojego ojca;
    jest to jedyna darowizna na rzecz ojca w ciągu ostatnich 5 lat;

    krok 3: wóz jest przerejestrowywany z właścicielki na nowych
    współwłaścicieli: męża i syna właścicielki. I o to zasadniczo chodzi :)

    Pytania i wątpliwości:
    - czy można zrobić taki ciąg darowizn jeśli właścicielka i jej mąż mają
    wspólnotę majątkową?
    - czy można zrobić takie przerejestrowanie za jednym zamachem? czy
    można spisać dwie umowy z np. kolejnymi datami (żeby było widać, która
    jest pierwsza) i zrobić przerejestrowanie od razu, czy trzeba po kolei
    - najpierw przerejestrowanie po kroku 1, potem po 2?

    dziękuję za pomoc i pozdrawiam
    dw.

  • 2. Data: 2006-01-26 23:46:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    DonWito [###d...@p...onet.pl.###] napisał:

    > Pytania i wątpliwości:
    > - czy można zrobić taki ciąg darowizn jeśli właścicielka i jej mąż
    mają
    > wspólnotę majątkową?

    Moim zdaniem tak. Zwłaszcza, że przecież syna to nie interesuje, z kim
    ma ojciec współwłasność.

    > - czy można zrobić takie przerejestrowanie za jednym zamachem?

    Oczywiście. Na przerejestrowanie masz bodaj 30 dni. W między czasie
    właściciel może się zmienić wielokrotnie. Przy czym będziesz musiał
    dwa razy zgłaszać umowę do Urzędu Skarbowego.

  • 3. Data: 2006-01-27 07:12:47
    Od: DonWito <d...@p...onet.pl>

    On Fri, 27 Jan 2006 00:46:20 +0100
    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > mają
    >
    > Moim zdaniem tak. Zwłaszcza, że przecież syna to nie interesuje, z kim
    > ma ojciec współwłasność.

    Super, dzieki.

    > Oczywiście. Na przerejestrowanie masz bodaj 30 dni. W między czasie
    > właściciel może się zmienić wielokrotnie. Przy czym będziesz musiał
    > dwa razy zgłaszać umowę do Urzędu Skarbowego.

    Tak, tego mam świadomość, ale chyba to wszystko są kwoty, które w
    obrebie najbliższej rodziny nie podlegają opodatkowaniu, więc koszt nie
    będzie duży. Oczywiście to jeszcze sprawdzę ;)

    pozdrawiam
    dw.

  • 4. Data: 2006-01-27 15:20:14
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    DonWito <d...@p...onet.pl> napisał:

    >krok 3: wóz jest przerejestrowywany z właścicielki na nowych
    >współwłaścicieli: męża i syna właścicielki. I o to zasadniczo chodzi :)
    A powinno być: matka darowuje synowi to co posiada czyli 50 %
    właśności pojazdu. Syn występuje do starosty z wnioskiem z zmanę
    własciciela pojazdu na siebie i ojca (ojciel już był właścicielem w
    50%, chociaż w DR pojazdu nie było go uwidocznionego).

    Artur Golański

  • 5. Data: 2006-01-27 15:20:19
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Moim zdaniem tak.
    Jak może darować coś czego nie ma ? Matka jest wlaścicielem w 50%

    > Na przerejestrowanie masz bodaj 30 dni.
    Jedynie na zgłoszenie staroście o nabyciu (zmianie właściciela)
    pojazdu.

    >W między czasie właściciel może się zmienić wielokrotnie.
    Racja, ale żaden z nich nie musi "przerejestrowywać"

    Artur Golański

  • 6. Data: 2006-01-27 22:59:14
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Artur Golanski napisał(a):
> [...]
    > własciciela pojazdu na siebie i ojca (ojciel już był właścicielem w
    > 50%, chociaż w DR pojazdu nie było go uwidocznionego).

    Skąd przypuszczenie że ojciec był współwłaścicielem w 1/2? Bo jeśli
    samochód należał do majątku wspólnego, to w ogóle darowanie przez matkę
    jej udziału nie jest możliwe (art.35 kro).

    KG