  • 1. Data: 2002-05-19 09:47:09
    Temat: kiedy przedawniaja sie mandaty drogowe?
    Od: <v...@p...onet.pl>

    kolejowe po 12 miesiacach - tak wynika z ustawy o pkp. a jak jest z drogowymi?

    radek

  • 2. Data: 2002-05-19 19:50:46
    Temat: Re: kiedy przedawniaja sie mandaty drogowe?
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik <v...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:
    7...@n...onet.pl...
    > kolejowe po 12 miesiacach - tak wynika z ustawy o pkp. a jak jest z drogow
    ymi?

    > radek
    >
    > --

    Mandat drogowy nakłada grzywne za popełnienie wykroczenia. Karalność wykrocz
    enia ustaje, gdy od czasu jego popełnienia minał rok, jezeli wszczeto postep
    owanie w sprawie to dwa lata. Jezeli ukarano cie mandatem to jego wykonanie
    obowiazku nim objetego (zaplaty grzywny) ustaje z uplywem 3 lat. Mandat taki
    egzekwowany jest w drodze przepisow o post. egzekucyjnym w administracji.

  • 3. Data: 2002-05-19 22:10:51
    Od: "Macieju" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Legislator" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    taki
    > egzekwowany jest w drodze przepisow o post. egzekucyjnym w administracji.

    To ja się jeszcze dopytam :-) Czy termin 3 lat obowiązuje także w przypadku
    otrzymania wezwania do zapłaty, tzn. czy rządzą tym też takie prawa, jak w
    przypadku np. podatku ?

  • 4. Data: 2002-05-20 05:58:14
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > kolejowe po 12 miesiacach - tak wynika z ustawy o pkp. a jak jest z
    drogowymi?

    Której?
    Jakie mandaty nakłada kolej?

  • 5. Data: 2002-05-20 10:43:38
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Macieju <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ac97uu$3a4$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > otrzymania wezwania do zapłaty, tzn. czy rządzą tym też takie prawa, jak w

    Generalnie reguluja te sprawy przepisy kodeksu wykroczen i kodeksu postepowania
    w sprawach o wykroczenia.
    Jezeli chodzi o termin trzy letni to dotyczy on wykonania orzeczonej kary (np.
    grzywny). KW stanowi, że " Orzeczona kara
    lub środek karny nie podlega wykonaniu, jeżeli od daty uprawomocnienia się r
    ozstrzygnięcia upłynęły 3 lata.". Powstaje
    kwestia prawomocnosci mandatu (rozstrzygniecia). Domniemywam, że nalozono na
    Ciebie grzywne w drodze mandatu
    kredytowanego, czyli wydawanego ukaranemu za pokwitowaniem. Domniemywam tez, że
    przyjaleś taki mandat, jezeli tak, to staje sie on prawomocny z chwila pokw
    itowania przez Ciebie jego odbioru. Wtedy wchodzi w rachube termin 3 lat. Jezeli
    od chwili jego odebrania mina 3 lata to nie mozna od Ciebie zadac zaplaty - kara
    nie podlega wykonaniu. Watpie jednak, aby
    opieszalosc organow egzekucyjnym byla az taka - tzn. 3 lata. Mandat taki jest
    sciagany w drodze przepisow o postepowaniu egze-
    kucyjnym w administracji, a te przepisy stwarzaja mniejsze ograniczenia dla
    organow egzekucyjnych niz przepisy o egze-
    kucji cywilnej.
    Co gdy nie przyjales mandatu lub wydano Ci mandat ZAOCZNY, ktorego nie o
    placiles w terminie (w co watpie)?
    Wtedy funkcjonariusz, ktory nakladal grzywne kieruje wniosek do sadu
    grodzkiego o ukaranie. Wszczecie postepowania
    nastepuje w drodze zarzadzenia prezesa sadu, od tej chwili roczny termin prz
    edawniania sie wykorczen zwieksza sie do dwoch
    lat. Jezeli przez dwa lata bedziesz prowadzic obstrukcje przed sadem grodzkim to
    tez nie mozna Cie ukarac. Jest to prawdopodo
    bne, gdyz sady grodzkie sa teraz mocno obciazone i maja zaleglosci.
    Podsumowujac na przykladzie. Przekroczyles predkosc 10.1.2002. Nie przyjales
    mandatu. Jezeli w ciagu roku (tzn. do 11.1.2003 - do biegu terminu nie wlicza
    sie dnia od ktorego liczy sie dany termin (art. 123 par.1 KPK odpowiednio st
    osowany
    w wykroczeniach) nie zostanie wydane zarzadzenie o wszczeciu postepowania przez
    Prezesa Sadu to juz po sprawie i karalnosc wykroczenia ustaje. Gdy wydano za
    rzadzenie 11.1.2003 to maja jeszcze rok na sprawe. Tak samo gdy np. wydano hmm..
    10.12.2002 to dochodzi rok, ale od 10.1.2002, czyli karalnosc ustaje 11.1.2004.
    Mam nadzieje ze wystarczajaco wyjasnilem.

  • 6. Data: 2002-05-20 12:05:06
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

    Użytkownik "Stanisław Pikul" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > drogowymi?
    > >
    > Której?
    > Jakie mandaty nakłada kolej?

    Zgodne z ustawą o PKO ;)))))))))))

    Leszek

  • 7. Data: 2002-05-20 17:47:25
    Od: "^pio^" <k...@w...pl>

    a co w przypadku kiedy obwiniony nie stawia się na rozprawę w SG?
    np. nie odebrał awizo, miał zwolnienie lekarskie, był w delegacji
    (potwierdzone przez pracowdawcę) czy sędzia SG może wydac wyrok zaoczny?

  • 8. Data: 2002-05-20 18:04:09
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Mozna wydac wyrok zaoczny albo zarzadzic przymusowe doprowadzenie na rozprawe
    obwinionego.
    Nie odebranie awizo uzasadnia fikcje doreczenia - ma skutek prawny.
    Usprawiedliwona nieobecnosc
    (zwolnienie itp) to inna bajka. Nie mozna wtedy przeprowadzic rozprawy zaocznie.
    --
    napisal Konrad G. ,
    Użytkownik ^pio^ <k...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych

  • 9. Data: 2002-05-20 18:56:05
    Od: "Wiktor" <k...@w...pl>

    > Usprawiedliwona nieobecnosc
    > (zwolnienie itp) to inna bajka. Nie mozna wtedy przeprowadzic rozprawy
    zaocznie.
    > --
    > napisal Konrad G. ,

    Może wydać wyrok zaoczny. Samo usprawiedliwienie nieobecności nie tamuje
    drogi do wydania zaocznego. Obwiniony musi złożyć wniosek o odroczenie
    rozprawy.

    W.

  • 10. Data: 2002-05-20 19:23:58
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Wiktor <k...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:acbh1k$j0o$...@n...tpi.pl...
> [...]
    >
    > Może wydać wyrok zaoczny. Samo usprawiedliwienie nieobecności nie tamuje
    > drogi do wydania zaocznego. Obwiniony musi złożyć wniosek o odroczenie

    No tak masz racje, nie doczytalem tam... ale na to samo wychodzi hehe ...