    From: "Legislator" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kiedy przedawniaja sie mandaty drogowe?
    Date: Mon, 20 May 2002 12:43:38 +0200

    Użytkownik Macieju <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ac97uu$3a4$...@n...tpi.pl...
    > Użytkownik "Legislator" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > wykrocz
    > postep
    > wykonanie
    > taki
    > >
    > To ja się jeszcze dopytam :-) Czy termin 3 lat obowiązuje także w przypadku
    > otrzymania wezwania do zapłaty, tzn. czy rządzą tym też takie prawa, jak w
    > przypadku np. podatku ?

    Generalnie reguluja te sprawy przepisy kodeksu wykroczen i kodeksu postepowania
    w sprawach o wykroczenia.
    Jezeli chodzi o termin trzy letni to dotyczy on wykonania orzeczonej kary (np.
    grzywny). KW stanowi, że " Orzeczona kara
    lub środek karny nie podlega wykonaniu, jeżeli od daty uprawomocnienia się r
    ozstrzygnięcia upłynęły 3 lata.". Powstaje
    kwestia prawomocnosci mandatu (rozstrzygniecia). Domniemywam, że nalozono na
    Ciebie grzywne w drodze mandatu
    kredytowanego, czyli wydawanego ukaranemu za pokwitowaniem. Domniemywam tez, że
    przyjaleś taki mandat, jezeli tak, to staje sie on prawomocny z chwila pokw
    itowania przez Ciebie jego odbioru. Wtedy wchodzi w rachube termin 3 lat. Jezeli
    od chwili jego odebrania mina 3 lata to nie mozna od Ciebie zadac zaplaty - kara
    nie podlega wykonaniu. Watpie jednak, aby
    opieszalosc organow egzekucyjnym byla az taka - tzn. 3 lata. Mandat taki jest
    sciagany w drodze przepisow o postepowaniu egze-
    kucyjnym w administracji, a te przepisy stwarzaja mniejsze ograniczenia dla
    organow egzekucyjnych niz przepisy o egze-
    kucji cywilnej.
    Co gdy nie przyjales mandatu lub wydano Ci mandat ZAOCZNY, ktorego nie o
    placiles w terminie (w co watpie)?
    Wtedy funkcjonariusz, ktory nakladal grzywne kieruje wniosek do sadu
    grodzkiego o ukaranie. Wszczecie postepowania
    nastepuje w drodze zarzadzenia prezesa sadu, od tej chwili roczny termin prz
    edawniania sie wykorczen zwieksza sie do dwoch
    lat. Jezeli przez dwa lata bedziesz prowadzic obstrukcje przed sadem grodzkim to
    tez nie mozna Cie ukarac. Jest to prawdopodo
    bne, gdyz sady grodzkie sa teraz mocno obciazone i maja zaleglosci.
    Podsumowujac na przykladzie. Przekroczyles predkosc 10.1.2002. Nie przyjales
    mandatu. Jezeli w ciagu roku (tzn. do 11.1.2003 - do biegu terminu nie wlicza
    sie dnia od ktorego liczy sie dany termin (art. 123 par.1 KPK odpowiednio st
    osowany
    w wykroczeniach) nie zostanie wydane zarzadzenie o wszczeciu postepowania przez
    Prezesa Sadu to juz po sprawie i karalnosc wykroczenia ustaje. Gdy wydano za
    rzadzenie 11.1.2003 to maja jeszcze rok na sprawe. Tak samo gdy np. wydano hmm..
    10.12.2002 to dochodzi rok, ale od 10.1.2002, czyli karalnosc ustaje 11.1.2004.
    Mam nadzieje ze wystarczajaco wyjasnilem.