  • 1. Data: 2004-06-22 19:00:11
    Temat: jednostronne pozbycie sie wspolwlasnosci (dlugie)
    Od: "janke" <j...@p...onet.pl>

    witam
    pytanie:
    czy można jednostronnie pozbyć się współwłasności? wypowiedzieć czy jak
    inaczej to nazwać...

    problem jest następujący: wraz z bratem jesteśmy współwłaścicielami domu
    wraz z niedużym kawałkiem ziemi.
    z bratem nie układa się najlepiej - nie pozwala od siebie kupić, nie chce
    też kupić ode mnie połowy. pieniądze dla mnie i wartość domu z ziemią nie
    stanowią żadnej wartości, cenię sobie spokój i brak kłótni, niesnasek i
    problemów.
    czy można (jak?) pozbyć się tego co należy do mnie? czy jest to możliwe
    bez zgody i udziału brata? czy mogę zatem notarialnie/sądownie/inaczej
    (jak?) pozbyć się mojej części, przepisać ją na brata? albo np. zastrzec,
    że nie poczuwam się do mojej części, nie mam żadnych roszczeń - czy takie
    zastrzeżenie będzie skuteczne i uwolni mnie od problemu, domu i ziemi?
    podkreślam jeszcze raz - nie chcę nawet pieniędzy, obawiam się po prostu
    narastających w przyszłości problemów.

    co do sprzedaży osobom trzecim (nie bratu): to rozwiązanie nie wchodzi w
    grę, gdyż dom i ziemia mimo, że są brata i moje, to wciąż i dożywotnio
    zamieszkują i użytkują rodzice.

    inne dane, myślę, że istotne: na domu nie ma żadnych obciążeń, wolny od
    zapisów, nie jest objęty żadnym zastawem
    jeśli do Życzliwej pomocy Grupy potrzebne są inne dane czy wyjaśnienia -
    chętnie podam na grupie

    serdecznie poproszę o pomoc
    pozdrawiam
    janke

  • 2. Data: 2004-06-22 20:15:18
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    janke wyskrobał(a):
> [...]
    > zastrzeżenie będzie skuteczne i uwolni mnie od problemu, domu i ziemi?
    > podkreślam jeszcze raz - nie chcę nawet pieniędzy, obawiam się po prostu
    [...]

    Udział we współwłasności można oczywiście zbyć (ale to wykluczasz). W
    opisanej sytuacji chyba najlepiej byłoby darować udział bratu, ale to wymaga
    jego zgody. Wydaje mi się, że brat powinien się zgodzić, chyba że myśli
    jakimiś innymi kategoriami niż większość ludzi... Wtedy wystarczy notarialny
    akt darowizny i po kłopocie.
    Jeżeli brat się nie zgodzi i jesteś zdesperowany, wtedy aktem notarialnym
    zrzekasz się swego udziału i automatycznie obejmuje go gmina, na terenie
    której położona jest nieruchomość.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-06-22 20:28:16
    Od: "janke" <j...@p...onet.pl>

    Bartek Gliniecki:

> [...]
    > jego zgody.
    > Wydaje mi się, że brat powinien się zgodzić, chyba że myśli
    > jakimiś innymi kategoriami niż większość ludzi...

    zupełnie odmiennymi. absolutny brak zgody na cokolwiek, na jakąkolwiek
    formę rozwiązania problemu: ani kupić, ani sprzedać, ani przejąć, ani
    płacic w przyszlości cokolwiek (vide podatki na przykład)...

    > Wtedy wystarczy notarialny
    > akt darowizny i po kłopocie.

    nawet tego nie chce brat.

    > Jeżeli brat się nie zgodzi i jesteś zdesperowany, wtedy aktem
    notarialnym
    > zrzekasz się swego udziału i automatycznie obejmuje go gmina, na terenie
    > której położona jest nieruchomość.

    teraz dopytam Ciebie:
    nieruchomość (dom + ziemia) są w innym miejscu zamieszkania niż moje -
    kilka województw dalej. czy taki akt zrzeczenia się w obecności notariusza
    moge spisać u mnie, pod moim blokiem? czy ma to znaczenie? czyli: czy mogę
    tego dokonać gdziekowlwiek u notariusza, czy też musiałbym u notariusza w
    miejscowości gdzie znajduje sie nieruchomość? ma to znaczenie?

    czy taki akt notarialny zrzeczenia się i objęcia tego udziału przez gminę
    rodzi jakiekolwiek skutki dla mnie, czy też może będę już absolutnie
    uwolniony od tejże nieruchomości? (przepraszam za ew. naiwność moich
    pytań, ale nie znam sie na tym zupełnie)

    kłaniam się
    janke

  • 4. Data: 2004-06-22 20:33:39
    Od: "janke" <j...@p...onet.pl>

    ps.
    chciałbym to wszystko rozwiązać już teraz, pozbyć sie problemu niejako
    zawczasu, póki co rodzice zamieszkują w domu i zajmują się nim, regulują
    zobowiązania należące już przecież do brata i do mnie. nie chcę czekać aż
    rodziców nie będzie i zostać tym samym z problemem dom+ziemia+brat

    janke

  • 5. Data: 2004-06-22 20:40:11
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    janke wyskrobał(a):
> [...]
    > tego dokonać gdziekowlwiek u notariusza, czy też musiałbym u notariusza w
    > miejscowości gdzie znajduje sie nieruchomość? ma to znaczenie?

    Nie, raczej nie.

> [...]
    > uwolniony od tejże nieruchomości? (przepraszam za ew. naiwność moich
    > pytań, ale nie znam sie na tym zupełnie)

    Automatycznie przestajesz być współwłaścicielem według przepisów Kodeksu
    Cywilnego. Nie martwią Cię ciężary dotyczące nieruchomości i tak dalej...
    Nie masz związków z nieruchomością.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 6. Data: 2004-06-22 20:52:42
    Od: "janke" <j...@p...onet.pl>

    > Automatycznie przestajesz być współwłaścicielem według przepisów Kodeksu
    > Cywilnego. Nie martwią Cię ciężary dotyczące nieruchomości i tak
    dalej...
    > Nie masz związków z nieruchomością.

    rozumiem też, że skutek tego zrzeczenia sie jest nieodwracalny.
    jakkolwiek dziękuję bardzo za pomoc i wyjaśnienia. o szczegóły zrzekania
    się i potrzebną dokumentację będę już pytał notariusza, zapewne on już
    wyjaśni sprawę do końca i "poprowadzi" w sensie pomocy co do
    skompletowania potrzebynch dokumentów.
    boję się tylko tej taksy :)))
    pozdrawiam
    janke