  • 1. Data: 2004-01-05 18:03:39
    Temat: jak powstaje ustawa?
    Od: "glubelek" <g...@p...onet.pl>

    Witam, jestem mloda studentka z przedmiotem "Elementy prawa" i mam taki oto
    problem:
    W internecie i w moim podreczniku rowniez sa opisy powstawania ustawy, calkiem
    ladne zreszta, brakuje mi jednak wyjasnien, co oznaczaja "Trzy czytania" - co
    to jest konkretnie pierwsze, drugie i trzecie czytanie. W notatkach z wykladu
    mam pod tytulem "Trzy czytania" piec podpunktow :)

    --
    Tia, pozdrawiam, Sabina

  • 2. Data: 2004-01-05 18:42:23
    Temat: Re: jak powstaje ustawa?
    Od: "Barbara" <b...@w...pl>

> [...]
    wykladu
    > mam pod tytulem "Trzy czytania" piec podpunktow :)

    A ogladalas Komisja Sledcza w afere Rywina?
    Tam bylo o calym schemacie powstawania ustaw jak i odczytywania.

  • 3. Data: 2004-01-05 20:25:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jan 2004, glubelek wrote:
    [...]
    >+ to jest konkretnie pierwsze, drugie i trzecie czytanie.

    Polskie Radio na falach długich ("nadajnik zapasowy" :)) nadaje
    (rano niestety...) w dniach obrad coś takiego jak "radio parlament".
    Można sobie zaaplikować przysłuchanie się :), organoleptycznie
    lepiej się zorientujesz niż "czysto teoretycznie".
    Trzecie czytanie często polega na otwarciu i zamknięciu przez
    marszałka :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-01-05 23:25:00
    Od: g...@p...onet.pl

> [...]
    > Można sobie zaaplikować przysłuchanie się :), organoleptycznie
    > lepiej się zorientujesz niż "czysto teoretycznie".

    O, dzieki, za tydzien mam chyba na 14 do pracy wiec bede mogla posluchac. Bo w
    koncu po przestudiowaniu paru artykulow zaczelam dochodzic o co chodzi i
    stwierdzilam, ze droga ustawy pokretna ;) i ze moze normalniej by to wygladalo
    na przykladzie z praktyki.

    > Trzecie czytanie często polega na otwarciu i zamknięciu przez
    > marszałka :)

    Hem... dziwne...

    --
    Thx, Sabina

  • 5. Data: 2004-01-06 12:12:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Jan 2004 g...@p...onet.pl wrote:
    [...]
    >+ > Trzecie czytanie często polega na otwarciu i zamknięciu przez
    >+ > marszałka :)
    >+
    >+ Hem... dziwne...

    Po prostu - zakres czynności jest dość ograniczony, no to skoro
    nie bardzo można dodać, ująć ani skrytykować - wszyscy się zgadzają
    żeby "puścić dalej" :)
    W pierwszym czytaniu to posłowie występują coby tu dopisać, tam
    skreślić itp - po czym przedstawiciel komisji się tłumaczy że
    oględnie mówiąc, jakby poseł się zainteresował to by wiedział iż
    komisja przedyskutowała "dlaczego nie" :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-01-06 15:41:11
    Od: g...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Po prostu - zakres czynności jest dość ograniczony, no to skoro
    > nie bardzo można dodać, ująć ani skrytykować - wszyscy się zgadzają

    Rozumiem, ze napisales skrotowo, bo chyba, z tego z czego sie zorientowalam, na
    trzecim czytaniu powinno sie chyba przynajmniej przeczytac sprawozdanie komisji
    i glosowac nad przepuszczeniem ustawy lub nie?

    Acha...

    --
    Sabina

  • 7. Data: 2004-01-06 15:41:39
    Od: g...@p...onet.pl

  • 8. Data: 2004-01-06 21:26:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ > Po prostu - zakres czynności jest dość ograniczony, no to skoro
    >+ > nie bardzo można dodać, ująć ani skrytykować - wszyscy się zgadzają

    Oczywiście :)
    [...]
    >+ trzecim czytaniu powinno sie chyba przynajmniej przeczytac sprawozdanie komisji

    Nie pamiętam :( Zdawało mi się że *nie*. "przystępujemy do
    trzeciego czytania... [tu efektowna pauza] zamykam trzecie
    czytanie !". Ale głowy nie dam. Dawno żadnego "trzeciego" nie
    słuchałem :)

    >+ i glosowac nad przepuszczeniem ustawy lub nie?

    "kto przeciw ? - nie widzę !" :)
    Zdaje się że aklamacja nie jest zabroniona ? :)

    Niemniej - głosowanie jest oddzielne od czytania, przyznam
    że nigdy nie wnikałem czy głosowania *formalnie* "liczą się"
    do poszczególnych czytań :), w praktyce głosowania są
    zestawiane w bloki i obejmują "przeczytane" ustawy :)

    pozdrowienia, Gotfryd