    From: <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: hipermarkety a przeszukiwanie toreb? - ponownie - długie..........
    Date: 14 Jun 2002 09:31:21 +0200

    > Użytkownik <m...@p...com> napisał w
    > wiadomości
    > ochronie osób i mienia. są to
    > zadań ochrony osób i mienia w
    > prawo do:
    > obszarach lub w
    > celu ustalenia ich tożsamości,
    >

    > Moze czegos nie zauwazylem (choc przeczytalem
    > do konca;)), ale kiedys slyszalem, ze
    > ochroniarz nie moze legitymowac w miejscach
    > publicznych (zdje sie nazywalo sie to "miejsca
    > uzytku publicznego") a do takich zaliczany byl
    > sklep. Czyli ochroniarz w sklepie nie moze
    > legitymowac.
> [...]
    Znowu odwołam się do komentarza ALEKSANDROWICZ Tomasz R. Komentarz do ustawy o
    ochronie osób i mienia Warszawa 2001 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis ss. 374
    ISBN: 83-7334-059-9
    Autor w komentarzu do art 36 stwierdza

    4. Uprawnienie określone w art. 36 ust. 1 pkt 1 przysługuje pracownikowi
    ochrony fizycznej jedynie wówczas, gdy na chronionych obszarach lub w obiektach
    wprowadzono kontrolowany ruch osobowy za pomocą przepustek czy identyfikatorów;
    kierownik jednostki może upoważnić konkretną osobę do przebywania na chronionym
    terenie ustnie. Najczęściej do ustalenia uprawnień dochodzi już przy próbie
    wejścia lub wjazdu na teren chroniony lub do chronionego obiektu; możliwe są
    jednakże sytuacje, w których osoba nieupoważniona przedostała się już do
    obiektu chronionego. Ustawodawca nie ogranicza czasu, w jakim pracownik ochrony
    fizycznej może dokonać takich ustaleń.

    5. Wprowadzenie kontroli ruchu osobowego musi mieć podstawy prawne. Tak np.
    obowiązki pracowników w zakresie poddania się czynnościom kontrolnym mogą
    wynikać z regulaminu pracy; podstawą ustawową jest wówczas art. 104 k.p.
    Podobne obowiązki można także nałożyć na klienta (np. w czasie korzystania ze
    środków komunikacji publicznej) czy uczestnika imprezy masowej; w tych
    przypadkach podstawę ustawową wydania regulaminu stanowią art. 384 k.c. lub
    przepisy ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Słusznie zatem konstatuje
    przywoływany już wielokrotnie Zbigniew Tomasz Nowicki, że pracownik ochrony
    posiada prawo ustalania uprawnień osób, które wchodzą i wychodzą z obiektu,
    wjeżdżają i wyjeżdżają z niego pojazdami, jeżeli w konkretnym obiekcie istnieją
    odpowiednie podstawy prawne dla takich ustaleń, zaś ich wykonywanie nie narusza
    obowiązujących ustaw (Z. T. Nowicki, Ochrona osób i mienia..., op. cit., s. 150-
    152).

    6. Zgodzić się wypada z Tadeuszem Hanauskiem, który stwierdza, iż ustawodawca
    zapomniał o trzeciej możliwości, która wynika z odmowy wylegitymowania się
    osoby w przypadku braku jej uprawnień do przebywania na terenie chronionego
    obiektu (Zob.: T. Hanausek, Ustawa o ochronie osób i mienia. Komentarz, Toruń
    1998, s. 74). Trudno byłoby uzasadnić uznanie odmowy do wylegitymowania się za
    zakłócanie porządku; z kolei odmowa wylegitymowania się mogłaby być uznana za
    tożsamą z brakiem uprawnień do przebywania na terenie chronionym jedynie pod
    warunkiem, iż ustawodawca expressis verbis dokonałby takiego utożsamienia.
    Należy pamiętać, iż uprawnienia pracowników ochrony fizycznej stanowią
    równocześnie ograniczenie wolności osobistej obywatela, wobec którego są
    podejmowane, muszą więc zostać wyraźnie określone w ustawie.

    7. Poważnym mankamentem przepisu art. 36 ust. 1 pkt 2 jest użycie przez
    ustawodawcę określenia &#8222;zakłócanie porządku&#8221; bez jego zdefiniowania lub
    odesłania do odrębnych przepisów. Podstawy do podejmowania przez pracownika
    interwencji powinny zostać przez ustawodawcę precyzyjnie określone, ocena
    zachowania osoby nie może być całkowicie pozostawiona do oceny przez
    interweniującego pracownika, nie tylko z uwagi na wolności obywatelskie, lecz
    taże - co jest argumentem bardziej pragmatycznym - bezpieczeństwo prawne
    pracownika ochrony. Trzeba pamiętać, że przekroczenie uprawnień wiąże się z
    odpowiedzialnością karną. Ustawodawca użył wyrazu &#8222;porządek&#8221;, nie
    precyzując
    go. Czy chodzi zatem o porządek publiczny, czy prawny? Wydaje się, że
    zakłócenie porządku musi nosić charakter bezprawia, a więc wypełniać dyspozycje
    przepisów Kodeksu karnego (przestępstwa przeciwko porządkowi publicznemu),
    Kodeksu wykroczeń (wykroczenia przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu), a
    co najmniej przepisów regulaminu określającego reguły zachowania się w
    określonym miejscu (np. regulaminu pracy). W tym ostatnim przypadku trzeba
    jednak pamiętać, iż regulamin taki nie może być aktem samoistnym, tj. jego
    wydanie musi mieć swą podstawę w ustawie.

    8. Zarówno z komentowanego przepisu, jak i z przywołanego poniżej aktu
    wykonawczego określającego szczegółowy tryb działań pracownika ochrony
    wykonującego czynności porządkowe wynika jednoznacznie, iż wzywając osobę do
    opuszczenia chronionego obszaru czy obiektu, pracownik ochrony nie ma prawa do
    stosowania środków przymusu bezpośredniego w celu wyegzekwowania wydanego przez
    siebie polecenia; musi on w przypadku niepodporządkowania się wezwanej osoby
    takiemu poleceniu ograniczyć się do wezwania Policji. Uprawnienie takie
    przewiduje jednak § 3 ust. 1 wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 38
    ust. 5 ustawy rozporządzenia Rady Ministrów określającego warunki i sposoby
    stosowania środków przymusu bezpośredniego. W moim przekonaniu uprawnienie
    takie - nie negując jego merytorycznej zasadności - zostało przyznane z
    naruszeniem prawa, bowiem stanowi ograniczenie nietykalności i wolności
    osobistej, a jako takie może zostać określone jedynie w drodze ustawowej, co
    expressis verbis wynika z art. 41 ust. 1 Konstytucji. Ustawa wyraźnie bowiem
    oddziela stosowanie środków porządkowych (wyszczególnionych w art. 36 ust. 1
    pkt. 1-2) od środków przymusu bezpośredniego (których katalog zawiera art. 38
    ust. 2 pkt. 1-6), reglamentując użycie tych ostatnich w konkretnych sytuacjach.
    Katalog tych sytuacji nie zawiera kategorii wyegzekwowania wydanego przez
    pracownika ochrony polecenia osobie, która została wezwana do opuszczenia
    obszaru lub obiektu, w przypadku stwierdzenia braku uprawnień do przebywania na
    terenie chronionego obszaru lub obiektu albo stwierdzenia zakłócania porządku.
    Dodatkowym argumentem na rzecz takiej tezy jest fakt, iż Rada Ministrów na mocy
    delegacji zawartej w art. 36 ust. 5 określiła szczegółowy tryb działań
    podejmowanych przez pracowników ochrony realizujących swoje uprawnienia w
    ramach środków porządkowych, określonych w art. 36 ust. 1 pkt. 1-3. Warto z
    kolei zauważyć, iż uprawnienie do stosowania siły fizycznej w postaci chwytów
    obezwładniających oraz podobnych technik walki zostało nadane pracownikowi
    służby porządkowej organizatora imprezy masowej, będącemu pracownikiem agencji
    ochrony osób i mienia, przez § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca
    1998 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobów działania służb
    porządkowych organizatora imprezy masowej (Dz. U. Nr 32, poz. 169). Również i w
    tym przypadku można mieć wątpliwości co do legalności tego przepisu (por.
    komentarz do art. 41).

    z powyższego wynika, ze jezeli nie ma osobnej podstawy prawnej, to ochrona
    sklepu nie ma prawa legitymować. Nie wyobrazam sobie także regulaminu sklepu
    wydanego na podstwaie przepisu art. 384 k.c. Szczególówe warunki zawierania
    umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsuem,ntów sa zawarte w
    rozporządz\eniu RM z 1995r., a tam nie ma mowy o legitymowaniu klientów.
    Trudność z wydaniem wizącego regulaminu byłaby taka, ze regulamin nalezy
    doręczyc w chwili zawierania umowy , czyli w supermarkecie - w chwili brania
    towaru z pólki , bo wtedy z cywilistycznego punktu widzenia nastąpiło zawarcie
    umowy sprzedaży. nie wiem, jak takie coś przeprowadzić technicznie :-)

    pdr

    marek