  • 11. Data: 2005-10-27 21:46:54
    Temat: Re: hasła a pracodawca
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <djr2d1$ai9$1@nemesis.news.tpi.pl>, blad wrote:
    > w żadnym systemie admin nie musi znac hasla użytkownika
    > admin może twoje haslo skasowac, wprowadzic nowe i zalogowac sie jako
    > ty
    > Ale pozniej ty nie bedziesz mogl sie zalogowac jak ci nie powiedza
    > nowego hasla, wiec nie jest to "logowanie bez wiedzy użytkownika" -
    > taką wiedzę bdziesz miał.

    Bardzo błędne założenie.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2005-10-27 22:16:57
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "poreba"

> [...]
    > Przetwarzacie może dane osobowe? To byłoby ew. powodem do odmowy
    > podania
    > haseł - a i zakazu Twojego wejścia w ich posiadanie /haseł/.
    > Zasady jakich mnie uczono wymagają by nikt oprócz użytkonika hasła
    > nie
    > znał. Z jednym wyjątkiem. Jeden użytkownik ma obowiązek
    > przekazywania
    > swoich haseł przełożonemu, po każdorazowej zmianie. W znanych mi
    > przypadkach przekazuje w depozyt w zapieczętowanej kopercie, nb dość
    > regularnie. Tym użytkownikiem jest admin.

    z ust mi to wyjales - tez od poczatku tak uwazam
    Natomiast pierwsze slysze by w jakims systemie admin ustawial hasla
    na sztywno i nie pozwalal ich zmieniac!
    Tak sie nie robi!

    Jest taka norma EN12251 o hasłach dla informatyków z branży medycznej
    Właśnie jest tłumaczona na polski w PKN KT 302
    Tam jak byk stoi, że hasła nie powinny być nigdzie składowane/logowane
    w jawnej formie; że user ma natychmiast zmienic haslo jak mysli ze
    ktos je poznal;
    i NAJWAZNIEJSZE w punkcie 4.15, że administrator ma ustawic na niezbyt
    dlugi czas haslo startowe dla uzytkownika z wymuszeniem na
    uzytkowniku zmiany jak tylko go pierwszy raz uzyje.

    To chyba wystarczajacy dowod na to, że nikt nie ma prawa poszywac sie
    pod innego użytkownika. Jak zajdzie potrzeba to administrator zawsze
    moze uzytkownika zastapic
    i tylko hasla administratora powinny byc w sejfie!
    *** blad ***

    Do wykorzystania dla biednego admina coby mogł szefa nauczyc zasad
    bezpieczenstwa, cytuje fragment wspomnianej normy EN 12251:
    "4.15 Initialised passwords
    The system shall provide a mechanism for the security administrators
    to initialise passwords for new authorised users or existing users who
    have forgotten their password. A secure mechanism shall be provided to
    enforce expiration of initialised passwords upon their first use, in
    that the initial password shall be changed by the user prior to any
    further interaction with the system. Initialised passwords should have
    a short expiration as well, to prevent misuse of the initialised
    passwords of non-active users."

  • 13. Data: 2005-10-27 22:23:21
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski"

    > Bardzo błędne założenie.

    skoro admin moze tak zrobic to to oznacza, że
    zna cudze hasla i zabraniac ich zmiany!
    Przecież takiego modelu nie nalezy stosowac, bo nie jest on
    bezpieczny!
    nikt nie udowodni nikomu, ze to on wykonal jakas czynnosc na
    komputerze!
    *** blad ***
    PS - podajcie prosze przyklad gdzie taki model hasle jest potrzebny

  • 14. Data: 2005-10-27 22:40:10
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    blad napisał(a):

    > PS - podajcie prosze przyklad gdzie taki model hasle jest potrzebny

    Gdzie jest potrzebny - nie wiem. Ale wiem, gdzie jest powszechnie
    stosowany. We wszystkich systemach dostępu, drukarko-kopiarkach do
    powszechnego uzytku, centralach telefonicznych z selektywnym dostępem...

    M.

  • 15. Data: 2005-10-27 22:48:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <djrk4c$mo$1@nemesis.news.tpi.pl>, blad wrote:
    > Użytkownik "Marcin Debowski"
    > skoro admin moze tak zrobic to to oznacza, że
    > zna cudze hasla i zabraniac ich zmiany!
    > Przecież takiego modelu nie nalezy stosowac, bo nie jest on
    > bezpieczny!

    To zależy do czego stosować. W typowych okolicznościach myślę że można
    zaryzykować tę odrobinkę zaufania do admina :) Co innego w systemach
    bankowych i podobnych.

    > nikt nie udowodni nikomu, ze to on wykonal jakas czynnosc na
    > komputerze!

    W sposób bezsporny - nie. Biorąc pod uwagę różne okoliczności - pewnie
    często tak. Co i jak - oceni Sąd :)

    > *** blad ***
    > PS - podajcie prosze przyklad gdzie taki model hasle jest potrzebny

    Jaki model?

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2005-10-27 23:10:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "cherokee" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Mam podać szefowi hasła wszystkich użytkowników. I jakoś tak mam
    bardzo
    > duże obiekcje....
    > Robert

    Szef jest bardzo nieostrożny. Teraz, to już żadnemu pracownikowi
    żadnego zarzutu co do niewłaściwego korzystania z komputera postawić
    nie będzie mógł, bo każdy mu powie, że skąd wiadomo, ze to on. Spróbuj
    tak tu mu przedstawić. Może mu przejdzie.

  • 17. Data: 2005-10-28 09:06:17
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    cherokee napisał(a):

    > systemu?

    > A czy może logować się w czyimś imieniu?

    Logowac sie pewnie moze, czytac firmowa korespondencje rowniez.
    Pewnie watpliwosci moglo by budzic gdyby moj szef wyslal komus maila
    jako "Tomasz Pyra". Np. w dodatku go zbluzgujac ;)

    Bo o ile wyslac maila z adresu d...@f...pl szef moze jak
    najbardziej, nawet jezeli na codzien z takiego konta poczte odbiera i
    wysyla ktos inny.
    O tyle, ze jezeli sie podpisze pod (nad?) tym mailem "Tomasz Pyra" to
    juz raczej takiego prawa nie ma.

    > A co za różnica? Cały czas jest kwestia tego czy się może logować za kogoś?
    > Najważniejsze, że ma uprawnienia administratora.

    Logowac sie moze, zreszta co to za wielkie "cos" to zalogowanie sie?
    Zalogowanie sie daje po prostu prawa do odczytu/modyfikacji pewnych
    plikow na twardym dysku.
    Jezeli on ma prawa administratora to i tak ma prawo do czytania i
    modyfikacji wszystkich plikow wiec sam fakt zalogowania sie nie jest
    niczym szczegolnym.

  • 18. Data: 2005-10-28 10:27:30
    Od: "Krzysiek M." <s...@o...pl>

    > Logowac sie moze, zreszta co to za wielkie "cos" to zalogowanie sie?
    > Zalogowanie sie daje po prostu prawa do odczytu/modyfikacji pewnych
    > plikow na twardym dysku.

    ale ostatnia zmiana pliku nie będzie prze system widziana jako zmiana przez
    admina tylko np. przez Tomasz Pyrę !!, co może spowodowac przykre
    konsekwencje jeżeli okaże się że zostały amianione ważne dokumenty
    przetargowe lub rozliczeniowe. I winnym tego bedzie T. Pyra a nie admin - bo
    wg. zapisu to on modyfikował !!!! i chyba o to chodzi w całym tym wątku

    --
    Krzysiek M.

  • 19. Data: 2005-10-28 12:27:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Krzysiek M. napisał(a):

> [...]
    > wg. zapisu to on modyfikował !!!! i chyba o to chodzi w całym tym wątku

    Winnym w jakim sensie?

    Bo dla sadu to nie bedzie zaden dowod - skoro administrator i tak
    dowolnie moze te informacje zmieniac.

    A wazne dokumenty w koncu ktos i tak wysyla, drukuje czy cos tam z nimi
    robi innego i raczej to kto jest wlascicielem pliku w sensie systemu
    plikow na dysku nie gra roli.

    Nie mowiac juz o czyms takim, ze w logach systemu zazwyczaj sa
    informacje kto, kiedy i z jakiego komputera sie logowal. Mozna wiec
    zobaczyc ze logowano sie np. z komputera administratora, czy szefa.

  • 20. Data: 2005-10-28 13:43:20
    Od: "Krzysiek M." <s...@o...pl>

    > Nie mowiac juz o czyms takim, ze w logach systemu zazwyczaj sa
    > informacje kto, kiedy i z jakiego komputera sie logowal. Mozna wiec
    > zobaczyc ze logowano sie np. z komputera administratora, czy szefa.

    A Ty nie możesz byc z jakiejś sytuacji na tamtym komputerze ? a Nie mógł z
    Twojego komputera i jak udowodnisz, że to nie Ty?

    Pozostanie sąd itp., a zachowując prostą "higienę" dotyczącą haseł nie ma
    takiego problemu :)

    --
    Krzysiek M.