  • 1. Data: 2005-10-27 16:54:21
    Temat: hasła a pracodawca
    Od: "cherokee" <n...@n...pl>

    Czy pracodawca możne zgodnie z prawem znać hasła przy logowaniu do systemu?
    Pracodawca posiada uprawnienia admina, więc nie ma problemu ze zmianą hasła
    natomiast chodzi o możliwość logowania bez wiedzy użytkownika. Czyli
    pracodawca może zgodnie z prawem znać hasła pracowników?

    Robert

  • 2. Data: 2005-10-27 17:20:45
    Temat: Re: hasła a pracodawca
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "cherokee"
> [...]
    > natomiast chodzi o możliwość logowania bez wiedzy użytkownika. Czyli
    > pracodawca może zgodnie z prawem znać hasła pracowników?

    w żadnym systemie admin nie musi znac hasla użytkownika
    admin może twoje haslo skasowac, wprowadzic nowe i zalogowac sie jako
    ty
    Ale pozniej ty nie bedziesz mogl sie zalogowac jak ci nie powiedza
    nowego hasla, wiec nie jest to "logowanie bez wiedzy użytkownika" -
    taką wiedzę bdziesz miał.

    Ponieważ nie powinno byc powodu by admin pracowal, cos robil na twoje
    konto
    - np wysylal poczte w twoim imieniu, wiec uwazam ze to jest nadużycie.
    Ja by, zażądał wyjaśnienia na piśmie po co taka zmiana była wykonywana
    i oświadczenia od kiedy do kiedy admin udawał użytkownika w systemie.
    *** blad ***

  • 3. Data: 2005-10-27 17:53:29
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    cherokee napisał(a):
> [...]
    > natomiast chodzi o możliwość logowania bez wiedzy użytkownika. Czyli
    > pracodawca może zgodnie z prawem znać hasła pracowników?

    To zastanów się, czy:

    1. własciciel sprzetu/systemu ma prawo znać hasła?
    2. czyją własnością jest sprzęt/system?

    M.

  • 4. Data: 2005-10-27 17:59:18
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Thu, 27 Oct 2005 19:20:45 +0200, blad napisał(a):

    > Użytkownik "cherokee"
    > w żadnym systemie admin nie musi znac hasla użytkownika admin może twoje
    > haslo skasowac, wprowadzic nowe i zalogowac sie jako ty
    Nie znam wprawdzie przepisu, który by zabraniał czy pracodawcy, czy
    administrującemu w jego imieniu systemem informacyjnym adminowi z zasobami
    tego systemu, jakim jest hasło.
    W systemie, gdzie hasło stanowi uwierzytelnienie użytkownika, kompromitacja
    hasła oznacza brak odpowiedzialności.
    Czy dobrze zgaduję, że technicznie to admin przydzielił hasło i wprowadził
    ograniczenia na zmianę?

    --
    pozdro
    poreba

  • 5. Data: 2005-10-27 19:36:57
    Od: "cherokee" <n...@n...pl>

    > 1. własciciel sprzetu/systemu ma prawo znać hasła?
    A czy może logować się w czyimś imieniu?

    > 2. czyją własnością jest sprzęt/system?
    A co za różnica? Cały czas jest kwestia tego czy się może logować za kogoś?
    Najważniejsze, że ma uprawnienia administratora.

    Robert

  • 6. Data: 2005-10-27 19:39:26
    Od: "cherokee" <n...@n...pl>

    > Czy dobrze zgaduję, że technicznie to admin przydzielił hasło i wprowadził
    > ograniczenia na zmianę?
    Mam podać szefowi hasła wszystkich użytkowników. I jakoś tak mam bardzo duże
    obiekcje....

    Robert

  • 7. Data: 2005-10-27 20:15:08
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-10-27 21:39 cherokee napisał(a):

    > Mam podać szefowi hasła wszystkich użytkowników. I jakoś tak mam bardzo duże
    > obiekcje....

    Acha, czyli Ty znasz hasła, a Twój chlebodawca nie może? Jesteś od niego
    ważniejszy czy co?
    w.

    --
    http://members.chello.pl/e.szweicer/

  • 8. Data: 2005-10-27 20:34:52
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Thu, 27 Oct 2005 19:53:29 +0200, Maciej Bebenek napisał(a):

    > To zastanów się, czy:
    > 1. własciciel sprzetu/systemu ma prawo znać hasła?
    > 2. czyją własnością jest sprzęt/system?
    Ja ze swej strony do zastanowienia poddam przykład banku, serwera bankowego
    i hasła do konta klienta dokonującego operacji na tym koncie ;)

    --
    pozdro
    poreba

  • 9. Data: 2005-10-27 20:42:59
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Thu, 27 Oct 2005 21:39:26 +0200, *cherokee* napisał(a):

    > Mam podać szefowi hasła wszystkich użytkowników.
    > I jakoś tak mam bardzo duże obiekcje....

    Macie jakąś zatwierdzoną politykę/zasady bezpieczeństwa w firmie?
    Przetwarzacie może dane osobowe? To byłoby ew. powodem do odmowy podania
    haseł - a i zakazu Twojego wejścia w ich posiadanie /haseł/.
    Zasady jakich mnie uczono wymagają by nikt oprócz użytkonika hasła nie
    znał. Z jednym wyjątkiem. Jeden użytkownik ma obowiązek przekazywania
    swoich haseł przełożonemu, po każdorazowej zmianie. W znanych mi
    przypadkach przekazuje w depozyt w zapieczętowanej kopercie, nb dość
    regularnie. Tym użytkownikiem jest admin.
    - a to z względu na walce drogowe ;)

    --
    pozdro
    poreba

  • 10. Data: 2005-10-27 21:10:28
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    poreba napisał(a):

    > Ja ze swej strony do zastanowienia poddam przykład banku, serwera bankowego
    > i hasła do konta klienta dokonującego operacji na tym koncie ;)

    rzeczywiście przykład ekstremalny, ale w każdym banku są reguły rządzące
    takimi procedurami, a "pracodawca" - czytaj zarząd - z reguły nie ma
    większych praw dostępu, niż zwykły uzytkownik (żeby niczego nie popsuł ;-P)

    Mnie interesuje jeszcze informacja, do jakiego systemu dostępu broni
    kol. Robert.

    M.