  • 1. Data: 2007-09-17 15:57:52
    Temat: głosowanie przez internet
    Od: Gupik <brudas25@NIE_CHCE_SPAMUinteria.pl>

    jak wiadomo, takie głosowanie na próbę przeprowadzono w Estonii, [
    podobno 20% ludzi tak zagłosowało ] w niedawnych wyborach
    parlamentarnych, czy u nas nie dałoby się tak zrobić ??

  • 2. Data: 2007-09-17 16:21:26
    Temat: Re: głosowanie przez internet
    Od: "Daniello" <g...@g...jk>

    > jak wiadomo, takie głosowanie na próbę przeprowadzono w Estonii, [ podobno
    > 20% ludzi tak zagłosowało ] w niedawnych wyborach parlamentarnych, czy u
    > nas nie dałoby się tak zrobić ??

    Jasne, ze by sie dalo i na pewno byłoby to tańsze(tak mi się wydaje -
    przynajmniej na dłuższą metę)
    Ale skoro nic nie dmuchają w TV to znaczy, że nawet wpadli na taki pomysł.

  • 3. Data: 2007-09-17 16:22:20
    Od: "Daniello" <g...@g...jk>

    > jak wiadomo, takie głosowanie na próbę przeprowadzono w Estonii, [ podobno
    > nas nie dałoby się tak zrobić ??

    Jasne, ze by sie dalo i na pewno byłoby to tańsze(tak mi się wydaje -
    przynajmniej na dłuższą metę)
    Ale skoro nic nie dmuchają w TV to znaczy, że nawet nie wpadli na taki
    pomysł.

  • 4. Data: 2007-09-17 17:20:11
    Od: MH <O...@h...org>

    Gupik wrote:

    > jak wiadomo, takie głosowanie na próbę przeprowadzono w Estonii, [
    > podobno 20% ludzi tak zagłosowało ] w niedawnych wyborach
    > parlamentarnych, czy u nas nie dałoby się tak zrobić ??

    Mozna, ale po co:
    http://prawo.vagla.pl/node/4763
    http://prawo.vagla.pl/node/5679
    http://prawo.vagla.pl/node/6579

    --
    Milosz Marian Hulboj
    http://blog.hulboj.org/pl

  • 5. Data: 2007-09-17 18:06:11
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 17 Sep 2007 17:57:52 +0200, Gupik napisał(a):

    > jak wiadomo, takie głosowanie na próbę przeprowadzono w Estonii, [
    > podobno 20% ludzi tak zagłosowało ] w niedawnych wyborach
    > parlamentarnych, czy u nas nie dałoby się tak zrobić ??

    Albo mi się zdaje, albo poziom informatyzacji społeczeństwa
    i usług publicznych w Estonii jest dużo wyższy niż w pl.
    Więc póki co to polskim chłopom raczej bliżej do wideł
    niż klawiatury.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 6. Data: 2007-09-17 19:06:36
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    W odpowiedzi na post z Mon, 17 Sep 2007 17:57:52 +0200, od Gupik :

    > jak wiadomo, takie głosowanie na próbę przeprowadzono w Estonii, [
    > podobno 20% ludzi tak zagłosowało ] w niedawnych wyborach
    > parlamentarnych, czy u nas nie dałoby się tak zrobić ??

    jestem za wprowadzeniem głosowania przez internet, ponieważ wtedy
    zdecydowanie się podniesie się frekwencja wyborcza wśród osób
    wykształconych wyżej niż 6 klas szkoły podstawowej czy zasadnicza szkoła
    zawodowa.

    owszem, sprawa techniczna, spis wyborców, identyfikacja wyborcy mogłaby
    odbyć się poprzez czytniki biometryczne przy komputerze, ale najpierw te
    dane biometryczne trzeba by było od ludzi zebrać - powoli już zaczyna się
    to robić przy wyrabianiu paszportów.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    Walcz o prawdziwy status GG swoich GaduGadowiczów
    Ochrona w supersklepach tylko z licencją: http://grupy2.3mam.net

  • 7. Data: 2007-09-17 20:45:11
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

> [...]
    > dane biometryczne trzeba by było od ludzi zebrać - powoli już zaczyna się

    Problem w tym, że głosowanie przez internet będzie podatne na fałszerstwa i
    tajne, albo niepodatne ale jawne. IMHO nie da się zapewnić jednoczesnej
    tajności i przejrzystości głosowania.

    p. m.

  • 8. Data: 2007-09-17 21:43:50
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    mvoicem wrote:

    > Problem w tym, że głosowanie przez internet będzie podatne na fałszerstwa i
    > tajne, albo niepodatne ale jawne. IMHO nie da się zapewnić jednoczesnej
    > tajności i przejrzystości głosowania.

    No popatrz - a bankowość internetowa jakoś działa ;->

  • 9. Data: 2007-09-17 21:57:05
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Daniello" <g...@g...jk> writes:

    > Jasne, ze by sie dalo i na pewno byłoby to tańsze(tak mi się wydaje
    > - przynajmniej na dłuższą metę)

    No właśnie tak ci się wydaje. W praktyce trzeba się liczyć z kosztami
    certyfikacji oprogramowania i sprzęt służącego do obsługi głosowań.

  • 10. Data: 2007-09-17 22:07:36
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    p...@g...pl (Piotr Dembiński) writes:

    > No właśnie tak ci się wydaje. W praktyce trzeba się liczyć z kosztami
    > certyfikacji oprogramowania i sprzęt służącego do obsługi głosowań.

    Patrz "boukun i obrona z powołaniem się na 'szpiegowskie wirusy'" :-)

    "Winda (MS) jaka jest każdy widzi" po tym ile botnety 'na tymże'
    wysyłają spamu.

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    Nauczyłem się patrzeć na politykę okiem przyrodnika,