  • 1. Data: 2023-04-04 07:11:49
    Temat: fałszywe zeznania
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Nawiasem mowiac - pózniejszy podejrzany lub oskarzony
    nie moze klamac jako swiadek

    https://czasopismo.legeartis.org/2020/01/odpowiedzia
    lnosc-podejrzanego-falszywe-zeznania-art-233-par-1a-
    kk/

    KK art 233 par 1a

    art. 233 par. 1-3 kk
    1. Kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu
    sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy,
    zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę,

    § 1a. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 zeznaje nieprawdę lub
    zataja prawdę z obawy przed odpowiedzialnością karną grożącą jemu
    samemu lub jego najbliższym,

    § 2. Warunkiem odpowiedzialności jest, aby przyjmujący zeznanie,
    działając w zakresie swoich uprawnień, uprzedził zeznającego o
    odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznanie lub odebrał od niego
    przyrzeczenie.
    § 3. Nie podlega karze za czyn określony w § 1a, kto składa fałszywe
    zeznanie, nie wiedząc o prawie odmowy zeznania lub odpowiedzi na
    pytania.

    Ba - to zatajenie prawdy jest ciekawe ...

    J.

  • 2. Data: 2023-04-04 07:16:31
    Temat: Re: fałszywe zeznania
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2023-04-04 o 07:11, J.F pisze:

> [...]
    > zeznanie, nie wiedząc o prawie odmowy zeznania lub odpowiedzi na
    > pytania.
    >

    > Ba - to zatajenie prawdy jest ciekawe ...

    To tak jak u okulisty.
    Okulista nie ma jak stwierdzić, czy pacjent widzi, czy nie widzi. Jak
    pacjent mówi, że nie widzi... zataja prawdę.

  • 3. Data: 2023-04-04 07:24:46
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 04.04.2023 o 07:11, J.F pisze:

> [...]
    > samemu lub jego najbliższym,
    > podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

    > Ba - to zatajenie prawdy jest ciekawe ...

    Jest na to przepis szczególny:

    Art. 183. KPK
    Prawo do uchylenia się świadka od odpowiedzi
    § 1.
    Świadek może uchylić się od odpowiedzi na pytanie, jeżeli udzielenie
    odpowiedzi mogłoby narazić jego lub osobę dla niego najbliższą na
    odpowiedzialność za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.

    Więc zasadniczo świadek nie może (w języku prawniczym nie wolno mu)
    kłamać, za to spokojnie może odmawiać odpowiedzi bez żadnych skutków
    prawnych (nie ma obowiązku wyjaśniać jak odmowa odpowiedzi miałaby go
    narazić) i nie ponosi za to żadnych konsekwencji - nie można postawić
    świadkowi zarzutów za brak odpowiedzi, tomasikując nawet nie można
    wszcząć postępowania - mimo że w zasadzie świadek przyznaje się że
    obawia się odpowiedzialności karnej więc coś ma na sumieniu.

    Dlatego rzekome słuchanie podejrzanego jako świadka jest mało skuteczne
    - pouczony i jak nie jest głupi to po prostu odmówi odpowiedzi.
    Oczywiście policjanci będą próbować grać psychologicznie i na przykład
    straszyć dołkiem na 48 godzin, ewentualnie do kibla zaprowadzą, no ale
    na razie rozmawiamy o stanie prawnym a nie o tym kto ma większą pałę.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 4. Data: 2023-04-04 08:28:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 4 Apr 2023 07:24:46 +0200, Shrek wrote:

> [...]
    >
    > Więc zasadniczo świadek nie może (w języku prawniczym nie wolno mu)
    > kłamać, za to spokojnie może odmawiać odpowiedzi bez żadnych skutków

    Odmowa to nie zatajenie.

    > prawnych (nie ma obowiązku wyjaśniać jak odmowa odpowiedzi miałaby go
    > narazić) i nie ponosi za to żadnych konsekwencji

    No ale pytaja cie "co swiadkowi wiadomo o sprawie", odpowiadasz
    -"nic"
    i wlasnie zataiłeś prawdę, bo dobrze wiesz, ze to Ty zrobiłes.

    Możesz odmówić, ale wtedy maja kandydata na podejrzanego :-)

> [...]
    > wszcząć postępowania - mimo że w zasadzie świadek przyznaje się że
    > obawia się odpowiedzialności karnej więc coś ma na sumieniu.

    ale maja oryginalna sprawe, i w ramach niej szerokie uprawnienia.

    co im tam wolno w stosunku do "podejrzanego", ktoremu jeszcze zarzutów
    nie postawili - billingi sprawdzic, rewizje zrobic, podsłuch na
    telefon założyc ?

    > Dlatego rzekome słuchanie podejrzanego jako świadka jest mało skuteczne
    > - pouczony i jak nie jest głupi to po prostu odmówi odpowiedzi.

    A jak odmówi to sie podklada.

  • 5. Data: 2023-04-04 17:27:30
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 04.04.2023 o 08:28, J.F pisze:

    > Odmowa to nie zatajenie.

    W sumie to bez przepisu szczegółowego to byłoby zatajenie.

> [...]
    > i wlasnie zataiłeś prawdę, bo dobrze wiesz, ze to Ty zrobiłes.
    >
    > Możesz odmówić, ale wtedy maja kandydata na podejrzanego :-)

    Akurat to nie stanowi przesłanki:P

    > ale maja oryginalna sprawe, i w ramach niej szerokie uprawnienia.

    I tak mogą. Odmowa nic nie zmienia.

    > A jak odmówi to sie podklada.

    Niczemu się nie podkłada. Tego nie da się w żaden sposób wykorzystać
    procesowo. Przynajmniej legalnie.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 6. Data: 2023-04-04 17:51:25
    Od: "To.Ja" <t...@p...invalid>

    Shrek w

    > W sumie to bez przepisu szczegółowego to byłoby zatajenie.

    Poliszynel by się w grobie ze śmiechu przekręcił... Gdyby nie garb...

    > Akurat to nie stanowi przesłanki:P

    .utasik ma pewnie zdanie odrębne

    > Niczemu się nie podkłada. Tego nie da się w żaden sposób wykorzystać
    > procesowo. Przynajmniej legalnie.

    A w kiblu na komendzie? ;P

    --
    Tomasz

  • 7. Data: 2023-04-04 18:32:19
    Od: n...@o...pl

    Shrek <...@w...pl> napisał(-a):

    > Dlatego rzekome słuchanie podejrzanego jako świadka jest mało skuteczne
    > - pouczony i jak nie jest głupi to po prostu odmówi odpowiedzi.

    Co więcej -- wg jakiejś tam wykładni może kłamać, jeżeli mógłby siebie
    obciążyć. Ale nie chce mi się szukać.

  • 8. Data: 2023-04-06 07:42:27
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    > A jak odmówi to sie podklada.

    bez powodu tam nie siedzi, czyli i tak już jakoś go wiążą ze sprawą

    dalej potrzebują dowodów, a przynajmniej poszlak, żeby je dostarczyć prokuratorowi,
    więc
    jego odmowa jest w zasadzie nieistotna, to raczej działa na zasadzie - "a nuż się
    przyzna"

  • 9. Data: 2023-04-06 10:32:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.04.2023 o 07:42, m4rkiz pisze:
    > dalej potrzebują dowodów, a przynajmniej poszlak, żeby je dostarczyć
    > prokuratorowi, więc jego odmowa jest w zasadzie nieistotna, to raczej
    > działa na zasadzie - "a nuż się przyzna"
    A nuż, ale czasem nie o to chodzi, tylko o to, że świadek będący
    kandydatem na podejrzanego często wie coś, co może go uniewinnić.
    Zwłaszcza w bardziej, niż kradzież jabłek z sadu sprawach.
    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2023-04-06 15:47:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 6 Apr 2023 07:42:27 +0200, m4rkiz wrote:

    > bez powodu tam nie siedzi, czyli i tak już jakoś go wiążą ze sprawą

    Był w okolicy. Albo mogl byc.

    Np trupa w mieszkaniu mamy, to policja chodzi po wszystkich sasiadach
    i ... a niech Robert napisze, co robi.