  • 1. Data: 2008-10-21 17:28:47
    Temat: działalność gospodarcza, a odpowiedzialność "późniejsza" osoby prowadzącej działalność
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Witam,

    Chcę założyć sprawę cywilną osobie prowadzącej działalność gospodarczą
    (na pieczątce jest XXX Imię Nazwisko, Adres, gdzie XXX to "firma"
    działalności) o wypłatę pieniędzy zgodnie z umową. Załóżmy, że sprawę
    wygrywam, wyrok się uprawomocnia.

    Pozwany nie wykonuje wyroku, nie płaci. Idę do sądu, do komornika, nie
    ma z czego ściągnąć.

    Pozwany później zamyka działalność - czy mogę taką osobę ścigać "do
    końca życia" nawet jeśli nie będzie prowadzić już żadnej działalności?
    Czy całe zobowiązanie przejdzie z "firmy" na osobę prywatną?

    Ile wynosiłoby przedawnienie i jak nie dopuścić wtedy do jego
    wystąpienia? Wnosić sprawy do sądu regularnie (o co?)? Prosić komornika
    o podjęcie działań?
    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 2. Data: 2008-10-21 18:48:55
    Od: KsZZysiek <k...@n...tlen.pl>

    > Pozwany później zamyka działalność - czy mogę taką osobę ścigać "do
    > końca życia" nawet jeśli nie będzie prowadzić już żadnej działalności?

    Po wyroku 10 lat.

    --
    Krzysiek, Kraków

  • 3. Data: 2008-10-21 19:36:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    KsZZysiek pisze:

    > Po wyroku 10 lat.

    Ponadto po umorzeniu egzekucji przez komornika (np. z uwagi na jej
    bezskuteczność) 10-letni termin przedawnienia biegnie na nowo.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 4. Data: 2008-10-21 19:37:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Kocureq pisze:

    > Pozwany później zamyka działalność - czy mogę taką osobę ścigać "do
    > końca życia" nawet jeśli nie będzie prowadzić już żadnej działalności?
    > Czy całe zobowiązanie przejdzie z "firmy" na osobę prywatną?

    Wyrok na osobę fizyczną, która akurat prowadzi działalność
    gospodarczą, niczym nie różni się od sytuacji, gdyby działalność nie
    była prowadzona. Oczywiście można ściągać wierzytelność nawet po
    zaprzestaniu prowadzenia działalności.

  • 5. Data: 2008-10-21 22:10:21
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Liwiusz pisze:
    > Ponadto po umorzeniu egzekucji przez komornika (np. z uwagi na jej
    > bezskuteczność) 10-letni termin przedawnienia biegnie na nowo.

    A żeby wznowić, to co trzeba zrobić?

    I przy takim wznowieniu, bieg przedawnienia się "pauzuje" czy po
    umorzeniu zaczyna od nowa lecieć 10 lat?

    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 6. Data: 2008-10-22 09:06:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Kocureq pisze:

    > A żeby wznowić, to co trzeba zrobić?
    >
    > I przy takim wznowieniu, bieg przedawnienia się "pauzuje" czy po
    > umorzeniu zaczyna od nowa lecieć 10 lat?

    Po wydaniu wyroku (nakazu zapłaty) należność predawnia się w ciągu 10
    lat. Zatem tytuł wykonawczy wydany w 2008r. przedawni się w 2018r. Jeśli
    jednak w 2017r. komornik rozpocznie egzekucję, to następuje przerwanie
    biegu przedawnienia. I jeśli w 2020r. komornik umorzy taką egzekucję (na
    przykład ze względu na jej bezskuteczność), 10-letni termin
    przedawnienia będzie biegł na nowo (do 2030r.). Jeśli w tym czasie
    egzekucja znów będzie rozpoczęta, termin przedawnienia ulegnie kolejnemu
    przedłużeniu.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 7. Data: 2008-10-22 09:09:16
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Liwiusz napisał:
    > Ponadto po umorzeniu egzekucji przez komornika (np. z uwagi na jej
    > bezskuteczność) 10-letni termin przedawnienia biegnie na nowo.

    Pierwszy raz słyszę.

    Jakieś orzeczenie, przepis prawny?

    --

    pozdrawiam
    Arek

    http://www.reputacja.net

  • 8. Data: 2008-10-22 09:17:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Arek pisze:

    > Pierwszy raz słyszę.
    >
    > Jakieś orzeczenie, przepis prawny?

    Nie słyszałeś? Widocznie kc nie czytałeś ;)

    art. 123
    § 1. Bieg przedawnienia przerywa się:

    1) przez każdą czynność przed sądem lub innym organem powołanym do
    rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed
    sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub
    ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia;

    2) przez uznanie roszczenia przez osobę, przeciwko której roszczenie
    przysługuje,

    3) przez wszczęcie mediacji.

    § 2. (uchylony).

    art. 124
    § 1. Po każdym przerwaniu przedawnienia biegnie ono na nowo.

    § 2. W razie przerwania przedawnienia przez czynność w postępowaniu
    przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub
    egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed sądem polubownym albo
    przez wszczęcie mediacji, przedawnienie nie biegnie na nowo, dopóki
    postępowanie to nie zostanie zakończone.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 9. Data: 2008-10-22 10:40:59
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Liwiusz napisał:
    [..]
    > Nie słyszałeś? Widocznie kc nie czytałeś ;)

    I w którym miejscu masz tu komornika?

    --

    pozdrawiam
    Arek

    http://www.reputacja.net

  • 10. Data: 2008-10-22 10:45:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Arek pisze:
    > Użytkownik Liwiusz napisał:
    > [..]
    >
    > I w którym miejscu masz tu komornika?

    To po co wyciąłeś, skoro potem się o to pytasz? :)

    "organem powołanym do [...] egzekwowania roszczeń danego rodzaju"

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz