  • 1. Data: 2008-01-02 15:22:02
    Temat: dodrukowywanie banknotów
    Od: "as" <n...@p...fm>

    witam
    mam pytanie dotyczace dziury budzetowej..moze proste i głupie ale pewnie nie
    tylko ja nie znam na nie odpowiedzi..
    dlaczego nie mozna dodrukowawac banknotów w skarbie panstwa, kiedy
    braknie..(na podwyżki dla lekarzy,górników itd..)kto kontroluje i sprawdza
    emisję banknotów?
    czy ktos zna dokładną procedurę?:)

  • 2. Data: 2008-01-02 15:27:15
    Temat: Re: dodrukowywanie banknotów
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    Użytkownik "as" <n...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > dlaczego nie mozna dodrukowawac banknotów w skarbie panstwa, kiedy
    > braknie..(na podwyżki dla lekarzy,górników itd..)kto kontroluje i sprawdza

    Bo wzrośnie inflacja

    --
    Pozdrawiam,
    Szymon

  • 3. Data: 2008-01-02 15:44:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    as wrote:
> [...]
    > dlaczego nie mozna dodrukowawac banknotów w skarbie panstwa, kiedy
    > braknie..(na podwyżki dla lekarzy,górników itd..)kto kontroluje i sprawdza

    bo to są puste papierki. Zaufanie do wartości waluty w takim wypadku
    spada i nakręca inflację, bo ceny lecą w górę.

  • 4. Data: 2008-01-02 15:48:04
    Od: "gardziej" <b...@b...pl>

    > witam
    > mam pytanie dotyczace dziury budzetowej..moze proste i g?upie ale pewnie
    > nie
    > tylko ja nie znam na nie odpowiedzi..
    > dlaczego nie mozna dodrukowawac banknotów w skarbie panstwa, kiedy
    > braknie..(na podwy?ki dla lekarzy,górników itd..)kto kontroluje i sprawdza
    > emisj? banknotów?
    > czy ktos zna dok?adn? procedur??:)

    jedno z podstawowych zagadnien ekonomii :)

  • 5. Data: 2008-01-02 16:14:33
    Od: "lux" <b...@b...servera>

    > dlaczego nie mozna dodrukowawac banknotów w skarbie panstwa, kiedy
    > braknie..(na podwyżki dla lekarzy,górników itd..)kto kontroluje i sprawdza
    > emisję banknotów?
    ======
    drukują drukują i dlatego mamy inflację, czyli ukryty podatek :)
    a kontroluje urzędnik wybrany przez expertów z miast i wsi

    --
    lux

  • 6. Data: 2008-01-02 16:19:32
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@s...pregierz.kom>

> [...]
    > dlaczego nie mozna dodrukowawac banknotów w skarbie panstwa, kiedy
    > braknie..(na podwy?ki dla lekarzy,górników itd..)kto kontroluje i sprawdza

    To już było!

    zyga
    --
    warning!
    http://zarzecki.com

  • 7. Data: 2008-01-02 16:20:32
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik as napisał:
> [...]
    > dlaczego nie mozna dodrukowawac banknotów w skarbie panstwa, kiedy
    > braknie..(na podwyżki dla lekarzy,górników itd..)kto kontroluje i sprawdza

    Tam gdzie rząd ma wpływ na druk pieniądza można wszystko, tyle, że
    taki druk pieniądza - bez pokrycia w usługach, towarach itd. - to zwykłe
    okradanie ludzi posługujących się nim.
    Skutki takiego druku są opłakane - mniej lub bardziej galopująca inflacja.

    Pieniądz to abstrakcyjna czy też raczej umowna wartość a jednocześnie
    środek który można wymieniać na towary lub usługi.
    Powinieneś więc czuć, że jego ilość na rynku powinna odpowiadać mniej
    więcej temu co jest na tym rynku oferowane, jeśli tak nie jest dochodzi
    do destrukcyjnych zjawisk - inflacji lub deflacji.
    Jeżeli jego ilość jest większa niż ilość dostępnych towarów i usług to
    oczywiste jest, że ludzie zostają z pieniędzmi w ręku, za które nie mają
    co nabyć. Stają się więc skłonni zapłacić więcej niż wcześniej za te
    same towary/usługi w wyniku czego "rosną" ceny, czyli pieniądz traci na
    wartości i powstaje tzw. inflacja. Ludzie w takiej sytuacji nie chcą w
    ogóle trzymać pieniądza, starają się go jak najszybciej pozbyć w efekcie
    napędzając jeszcze bardziej skalę inflacji.
    Gdy ilość pieniądza jest za mała na rynku to mamy do czynienia z
    odwrotną sytuacją - deflacją, która notabene jest jeszcze bardziej
    destrukcyjna niż inflacja gdyż bardzo negatywnie wpływa na popyt.
    Przykład deflacyjnych rynków to np. sprzęt komputerowy, aparatów/kamer
    cyfrowych itp. - im później ktoś się zdecyduje na zakup tym lepszy
    sprzęt nabędzie za te same pieniądze lub ten sam sprzęt za dużo mniejsze.
    Dlatego też obecni emitenci pieniądza starają się tak działać by
    istniała stała, w miarę niewielka inflacja- mała wg dzisiejszych
    standardów - ponieważ jeszcze dwa wieki temu ten poziom inflacji uważany
    byłby za zbrodniczy :)
    Tak na marginesie to druk fałszywych pieniędzy - czyli ewidentnie bez
    pokrycia - jest traktowany przez kodeksy karne wszystkich krajów jako
    zbrodnia z karami nie mniejszymi niż za morderstwo.

    Mam nadzieję, że teraz rozumiesz, że choć fizycznie można wydrukować
    dowolną ilość pieniądza, to jednak praktycznie robić tego nie można bo
    niszczy się całą gospodarkę.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 8. Data: 2008-01-02 16:29:34
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "as" <n...@p...fm> wrote
    >..moze proste i głupie ale pewnie nie
    > tylko ja nie znam na nie odpowiedzi..
    > dlaczego nie mozna dodrukowawac banknotów w skarbie panstwa, kiedy
    > braknie..(na podwyżki dla lekarzy,górników itd..)

    A czemu tylko dla nich...? Może wszystkim, co...? ale co to zmieni, że
    będzie więcej papierków, a w gospodarce i tak tyle samo
    produktów ->inflacja.

    >kto kontroluje i sprawdza
    > emisję banknotów?

    NBP jest niezależny od rządu. Poczytaj Ustawę o NBP.

  • 9. Data: 2008-01-02 20:46:34
    Od: "mich" <m...@o...pl>

    > A czemu tylko dla nich...? Może wszystkim, co...?

    A czemu myślisz, że napisał, że tylko dla nich? Cala reszta (w tym Ty)
    znajdują się w "itd":)

  • 10. Data: 2008-01-02 21:07:32
    Od: "|<onrad" <b...@j...bardziej.trendy>

    as pisze:
> [...]
    > dlaczego nie mozna dodrukowawac banknotów w skarbie panstwa, kiedy
    > braknie..(na podwyżki dla lekarzy,górników itd..)

    Powraca pomysł ekonomisty ze słomą w butach Andrzeja Leppera? ;)

    Dodrukować... i co dalej?

    1. dać tym ktorzy sie domagaja? -> inni zaczną się domagać i będziesz
    mieć kolejne protesty, potem protesty poprzednich i tak w kolko
    2. dać wszyskim po równo? -> wszyscy będą wiedziec ze ludzie mają więcej
    pieniędzy, wszyscy zaczną podnosić ceny, zwlaszcza ze ilosc dobr w
    gospodarce nie wzrosnie. a wieksza sila nabywcza (wiecej pieniedzy u
    ludzi) to wyzszy popyt przy tej samej podaży -> wyzsze ceny

    Polska juz przechodzila przez etap dodruku pieniedzy w dwudziestoleciu
    miedzywojennym. I tak jak i w innych krajach skutek byl wlasnie taki jak
    wyzej: inflacja czy nawet hiperinflacja

    Dlatego tez wspolczesne panstwa trzymaja sterowanie pieniedzmi z daleka
    od politykow, bo ci sie zachowują jak malpa z brzytwą. Po to mamy NBP (i
    kolejne proby zamachow populistów na niego)

    wiecej:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Hiperinflacja

    --
    body {