  • 11. Data: 2013-12-31 11:13:21
    Temat: Re: dlaczego policja ulgowo traktuje bandytów?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Dec 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał
    >
    > Napisz do Komendy Głownej Policji stosowne pismo, to może roześlą.

    Z tym wypadałoby się zgodzić.

    [...][1]

    > KPK określa jakie są podstawy zatrzymania podejrzanego i nie przypominam
    > sobie, by wśród celów była promocja czy edukacja.

    Moment, ale Andrzej w wersji "dla ochroniarzy" nie szuka edukacji,
    tylko sankcji. Faktycznego wszczęcia postępowania.
    Edukację przewiduje dla pyskatych maluczkich, niezawodowców ;)

    > A i kwalifikacja z art. 191
    > w mojej ocenie jest wadliwa i będę sie upierał przy przekroczeniu uprawnień
    > pracownika ochrony.

    No i z tym się nie zgodzę: przecież każda osoba (w tym funkcjonariusz),
    która w wyniku nadanych jej uprawnień może naruszać przepisy ogólne, przestaje
    być pod ochroną swojego "zezwolenia" w momencie, kiedy zakres dozwolonego
    naruszenia przekroczy.
    Inaczej doszedłbyś do tezy, że zabicie człowieka też było tylko
    "przekroczeniem uprawnień" i podlega karze z KK.

    [1]

    Ale to raczej nie jest sprawa "nauki" rozumianej jako brak wiedzy,
    lecz faktu, że o ile kierowca na drodze z góry wie, że potencjalny
    gniew jego szefa nie zwolni go od mandatu, to ochroniarz przeciwnie,
    złamie prawo z pełnym przekonaniem o bezkarności.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2014-01-01 01:45:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Moment, ale Andrzej w wersji "dla ochroniarzy" nie szuka edukacji,
    > tylko sankcji. Faktycznego wszczęcia postępowania.
    > Edukację przewiduje dla pyskatych maluczkich, niezawodowców ;)

    Mnie chodzi o zatrzymanie, któego on oczekuje. Ja sie zgadzam co do
    naganności postępoowania ochroniarzy, ale nie widzę podstaw do
    zatrzymywania.

> [...]
    > gniew jego szefa nie zwolni go od mandatu, to ochroniarz przeciwnie,
    > złamie prawo z pełnym przekonaniem o bezkarności.

    Nie zgodzę sie z Tobą. Bezkarność, a zatrzymywanie na oślep, to dwie różne
    rzeczy.

  • 13. Data: 2014-01-04 00:52:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Jan 2014, Robert Tomasik wrote:

    > Mnie chodzi o zatrzymanie, któego on oczekuje. Ja sie zgadzam co do
    > naganności postępoowania ochroniarzy, ale nie widzę podstaw do zatrzymywania.

    Dobrze.
    Obróćmy kota ogonem: niewątpliwie mocnym argumentem po stronie Andrzeja
    będzie "obawa [...] zatarcia dowodów przestępstwa". 244 KPK.
    Znikające taśmy, psujące się rejestratory...
    (tak, wiem, one się kolegom zatrzymanego zepsują, w sumie prewencja
    służy jemu, do uwolnienia od podejrzeń :P)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2014-01-04 09:20:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > (tak, wiem, one się kolegom zatrzymanego zepsują, w sumie prewencja
    > służy jemu, do uwolnienia od podejrzeń :P)

    Po pierwsze ów monitoring w ogóle musiałby być. W tym wątku mowa o jakieś
    reklamie na trawniku i powątpiewam, by to było monitorowane. Po drugie,
    jeśli monitoring jest, to wzywa się na miejsce tzw. grupę zdarzeniową, a ta
    nagranie zabezpiecza. Sposobów zrobienia tego jest kilka. Począwszy na
    zwykłym obejrzeniu na monitorze i udokumentowaniu ogledzinami, poprzez
    zabezpieczenie nagrania na trwały nośnik, aż po zabezpieczenie całego
    rejestratora. Bywają z tym czasem problemy, bo obecnie rejestrator, to
    niekoniecznie skrzynka z magnetowidem i samo nagranie po sieci może być w
    odległych przestworzach internetu, ale wówczas najczęściej z kolei operator
    nie ma szansy usunięcia tego.

    Druga kwestia została już przez Ciebie zasygnalizowana. Sprawcą wygłupów
    jest najczęściej szeregowy ochroniarz, który w ogóle nie ma dostępu do tego
    monitoringu, bo on przeważnie rónież i jego kontroluje. Jak to nagranie "ma
    zniknąć", to ono zniknie niezależnie od tego, czy ochroniarza zatrzymamy,
    czy nie. I tak nie on to będzie robił.

    Zatem dalej mnie do zatrzymania nie przekonałeś.

  • 15. Data: 2014-01-04 12:49:17
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 01.01.2014 01:45, Robert Tomasik pisze:

    > Mnie chodzi o zatrzymanie, któego on oczekuje. Ja sie zgadzam co do
    > naganności postępoowania ochroniarzy, ale nie widzę podstaw do
    > zatrzymywania.

    Zagrożenie wysoką karą i groźba mataczenia.

    [ciach]

    > Nie zgodzę sie z Tobą. Bezkarność, a zatrzymywanie na oślep, to dwie
    > różne rzeczy.

    Na jaki oślep?

    Próbował przemocą lub groźbą bezprawną zmusić kogoś do zaniechania
    legalnego działania? Próbował. Jest to dla tej grupy ludzi rutynowe? Dość.

  • 16. Data: 2014-01-04 12:50:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 30.12.2013 17:13, Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > art. 191 w mojej ocenie jest wadliwa i będę sie upierał przy
    > przekroczeniu uprawnień pracownika ochrony.

    OK, to w takim razie gdyby dokładnie tak samo zachowywał się ktoś nie
    podlegający pod ustawę o ochronie osób i mienia, hmm?

    Jak byś zakwalifikował jego czyn?

  • 17. Data: 2014-01-04 12:51:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 04.01.2014 09:20, Robert Tomasik pisze:

    > drugie, jeśli monitoring jest, to wzywa się na miejsce tzw. grupę
    > zdarzeniową, a ta nagranie zabezpiecza. Sposobów zrobienia tego jest

    O, jak przykro... W moim przypadku nie zabezpieczyli i potem wyszła
    "awaria" czy inna "konserwacja".

  • 18. Data: 2014-01-04 23:45:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości

    > OK, to w takim razie gdyby dokładnie tak samo zachowywał się ktoś nie
    > podlegający pod ustawę o ochronie osób i mienia, hmm?
    >
    > Jak byś zakwalifikował jego czyn?

    Wówczas 191 mógłby wchodzić w rachubę.

  • 19. Data: 2014-01-05 01:08:19
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 04.01.2014 23:45, Robert Tomasik pisze:

    > Wówczas 191 mógłby wchodzić w rachubę.

    Mhm. Czyli jak pisał Gotfryd - jeśli ktoś jest ochroniarzem to wg ciebie
    jest CHRONIONY przez ustawę i "przekroczenie uprawnień". Zabił? Tylko
    przekroczył uprawnienia. Dalej karać nie wolni. Skoro uważasz, że ustawa
    o ochronie osób i mienia WYŁĄCZA odpowiedzialność za naruszenie ogólnych
    przepisów Kodeksu Karnego...

    Innymi słowy argumentujesz jakby podlegający pod ustawę o ochronie osób
    i mienia miał niejako immunitet.

    A ja zawsze uważałem, że w takim przypadku ponosi odpowiedzialność za
    przekroczenie uprawnień DODATKOWO. Ale co ja tam wiem...

  • 20. Data: 2014-01-05 01:14:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    >
    > A ja zawsze uważałem, że w takim przypadku ponosi odpowiedzialność za
    > przekroczenie uprawnień DODATKOWO. Ale co ja tam wiem...

    Znane Ci jest pojęcie lex specjalis?