  • 1. Data: 2003-07-12 08:29:00
    Temat: deklaracja wekslowa a poręczyciel
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    Sprawa wygląda tak:
    Jest dokument deklaracji wekslowej w której wystawca upoważnia bank do
    wypełnienia weksla do wysokości zadłużenia z tytułu trzech kredytów.
    Na tej samej kartce papieru zaraz pod oświadczeniem wystawcy znajduje się
    oświadczenie poręczyciela, w którym wskazuje on iż poręcza jeden (a nie
    trzy) kredyt, a dowodem poręczenia jest podpis na wekslu.
    Bank wypełnia weksel na wszystkie trzy kredyty i pozywa poręczyciela na całą
    kwotę. Czy poręczyciel może bronić się zarzutami, że deklarował się tylko co
    do jednego?
    Wiadomo weksel wekslem - kto podpisuje ten płaci. Kto podpisuje in blanco
    płaci po trzykroć ;)
    Zastanawia mnie jednak czy poręczyciel może twierdzić np tak - "ok drogi
    wierzycielu przegrałem sprawe wekslową jednak umawialiśmy się (dowód:
    zaakceptowane przez bank oświadczenie poręczyciela), że będziesz mnie ciągał
    tylko co do jednego kredytu - ty zaś ciągasz mnie za wszystkie trzy. Nie
    wykonałeś swojej umowy, dlatego powinieneś zwrócić mi nadwyżkę, ponad ten
    kredyt za który poręczałem"

    burenezo

    burenezo

  • 2. Data: 2003-07-13 22:15:46
    Temat: Re: deklaracja wekslowa a poręczyciel
    Od: "Krzysztof Kujawski" <k...@i...pl>

    Użytkownik "burenezo" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    całą
    > kwotę. Czy poręczyciel może bronić się zarzutami, że deklarował się tylko
    A to nie jest przypadkiem tak, ze deklaracja wekslowa jest na konkretna
    umowe. Wiec to samo podpisuje wystawca weksla i poreczyciel, a gdy chodzi o
    rozne kredyty to sa rozne deklaracje do roznych weksli.
    Pozdrawiam
    Krzysiek

  • 3. Data: 2003-07-14 18:37:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Jeśli Ty poręczałeś tylko jeden kredyt i są na to dowody, to zaczynam się
    zastanawiać z czego wynika, że ten weksel jest do trzech kredytów, a nie do
    tego jednego. No bo mogło być tak, że były trzy weksle in blanco do trzech
    kredytów każdy z kompletem podpisów dłużnika (rozumiem że był ten sam) oraz
    poręczycieli do danego kredytu. I teraz bank widząc, że na pozostałych dwóch
    są niewypłacalne osoby robi sobie kombinację i do wszystkich trzech wypełnia
    ten jeden weksel, na którym jest wypłacalny poręczyciel. Moim zdaniem jest
    to niedopuszczalne nadużycie.

    Ale z tego, co zrozumiałem, to sprawa ma już charakter "powagi rzeczy
    osądzonej", czyli na podstawie tego weksla sąd zasądził pieniądze, zaś Ty
    się w terminie nie odwołałeś. To bardzo komplikuje sprawę. Musiał by teraz
    dążyć do udowodnienia, iż w wyniku wypełnienia w sposób niezgodny z prawem
    tego weksla bank bezpodstawnie się wzbogacił. Nie jest to niemożliwe, ale
    potwornie trudne. Znam przypadki, gdy sie to udawało, ale za zwyczaj trwało
    to kilka lat. No i nie znam przypadku, by ktokolwiek wygrał taki proces po
    tym, jak należność prawomocnie zasądził sąd.