    From: "burenezo" <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: deklaracja wekslowa a poręczyciel
    Date: Sat, 12 Jul 2003 10:29:00 +0200
    Sender: b...@p...onet.pl@212.106.142.229

    Sprawa wygląda tak:
    Jest dokument deklaracji wekslowej w której wystawca upoważnia bank do
    wypełnienia weksla do wysokości zadłużenia z tytułu trzech kredytów.
    Na tej samej kartce papieru zaraz pod oświadczeniem wystawcy znajduje się
    oświadczenie poręczyciela, w którym wskazuje on iż poręcza jeden (a nie
    trzy) kredyt, a dowodem poręczenia jest podpis na wekslu.
    Bank wypełnia weksel na wszystkie trzy kredyty i pozywa poręczyciela na całą
    kwotę. Czy poręczyciel może bronić się zarzutami, że deklarował się tylko co
    do jednego?
    Wiadomo weksel wekslem - kto podpisuje ten płaci. Kto podpisuje in blanco
    płaci po trzykroć ;)
    Zastanawia mnie jednak czy poręczyciel może twierdzić np tak - "ok drogi
    wierzycielu przegrałem sprawe wekslową jednak umawialiśmy się (dowód:
    zaakceptowane przez bank oświadczenie poręczyciela), że będziesz mnie ciągał
    tylko co do jednego kredytu - ty zaś ciągasz mnie za wszystkie trzy. Nie
    wykonałeś swojej umowy, dlatego powinieneś zwrócić mi nadwyżkę, ponad ten
    kredyt za który poręczałem"

    burenezo

    burenezo