  • 11. Data: 2008-08-13 21:36:34
    Temat: Re: data wplywu czy data nadania?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Aug 2008, siliana wrote:

    > Użytkownik "Jacek_P" <L...@c...edu.pl> napisał w wiadomości

    > tez mi sie tak wydawalo - czy to nie wynika z kc?

    Nie.
    Mamy dwie rzeczy:
    - określenie terminu
    - określenie wykonania w tym terminie.

    Jedno (termin) wynika z opisu w cytacie.

    Drugie to określenie *którą* datę przyjmujemy za "termin".
    Z KC wynika(łoby), że liczyła*by* się data wpływu.
    Ale opłacanie podatków i ZUS nie jest sprawą umowy, lecz
    obowiązkiem administracyjnym :)
    Z Ordynacji Podatkowej zaś wynika, że dla podatków i ZUS (odwołanie
    do Ordynacji jest gdzieś w ustawie o Systemie Ubezpieczen Społecznych)
    liczy się data ZAKSIĘGOWANIA wypływu pieniędzy.

    Jest to o tyle istotne, ze różne banki stosują RÓZNE zasady
    "zdejmowania z konta". Przykładowo mBank (z którego płacę swój
    ZUS i podatki) księguje z datą "kliknięcia", czyli wystarczy
    wydać dyspozycję przed północą aby było "dziś".
    Natomiast są przypadki, że banki księgują np. z datą "wyjścia
    do eliksiru", i jak dyspozycja jest po ostatniej sesji to już
    się na dany dzień "nie łapie".

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2008-08-13 21:37:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Aug 2008, zly wrote:

    > Tak mi sie troche wydawalo :) ale to?(sobota chyba nie jest dniem wolnym od
    > pracy):
    > http://biznes.interia.pl/news/sobota-to-normalny-dzi
    en-roboczy,1004237

    Ale to jest BEZ ZNACZENIA!
    Zajrzyj do Ordynacji Podatkowej - jest wyraźny zapis o sobotach!

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2008-08-13 21:38:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Aug 2008, Maverick wrote:

    > Ale w sobote przelewy nie hulaja ;)

    Ale dla terminów podatkowych to czy przelewy "hulają" jest
    zupełnie ortogonalne :), zero korelacji!

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-08-13 21:45:13
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    zly <b...@p...fm> napisal:

    > No rzeczywiscie, zerknalem i sa wolne. Ale nie ma, przynajmniej w tym
    > rozdziale nic o przesuwaniu terminow. Gdzie tego szukac?

    KC art.115
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 15. Data: 2008-08-13 21:47:30
    Od: zly <b...@p...fm>

> [...]

    No rzeczywiscie, zerknalem i sa wolne. Ale nie ma, przynajmniej w tym
    rozdziale nic o przesuwaniu terminow. Gdzie tego szukac?

    marcin

  • 16. Data: 2008-08-14 08:10:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Aug 2008, Jacek_P wrote:

    > KC art.115

    :)
    Protestowałem przeciw stosowaniu KC do postępowania administracyjnego,
    dla administracyjnego są odrębne przepisy!

    KPA art.57 i dalsze:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-postepowani
    a-administracyjnego-1_2_118.html

    ...a dla podatków i ZUS pierwszeństwo ma Ordynacja, art.12:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    +++
    § 5. Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo
    wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu
    lub dniach wolnych od pracy.
    ---

    Ten przepis dotyczy *również* płatności, bo w odróżnieniu od
    nastepnego (§ 6) w którym jawnie użyto słowa "pismo", tu nie
    określono nic - czyli dotyczy wszelkich zdarzeń.

    Zaś dla określenia momentu uregulowania podatku mamy:
    +++
    Art. 60
    § 1. Za termin dokonania zapłaty podatku uważa się:
    [...]
    2) w obrocie bezgotówkowym - dzień obcišżenia rachunku bankowego podatnika
    lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnoœciowo-kredytowej na
    podstawie polecenia przelewu.
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2008-08-14 10:37:49
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisal:
    > Protestowałem przeciw stosowaniu KC do postępowania administracyjnego,
    > dla administracyjnego są odrębne przepisy!

    Jak zwykle masz racje :)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 18. Data: 2008-08-14 15:28:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Aug 2008, Jacek_P wrote:

    > Jak zwykle masz racje :)

    Nie, raczej wyjątkowo nie wtopiłem :), nieraz mi się zdarza :[

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2008-08-14 18:47:00
    Od: "siliana" <t...@o...pl>

> [...]
    > Natomiast są przypadki, że banki księgują np. z datą "wyjścia
    > do eliksiru", i jak dyspozycja jest po ostatniej sesji to już

    naprawde tak jest w mbanku? nie ma znaczenia, ze jak zrobie przelew 3
    elixirem i on juz nie dojdzie tego samego dnia do 2 banku, to bedize data
    nadania?

  • 20. Data: 2008-08-14 18:48:30
    Od: "siliana" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin W." <m...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:g7v07l$4ns$1@news.onet.pl...
    > jak tylko L4 trafiło do ZUS to po tygodniu przyszło pismo do domu, iż z
    > powodu nie zapłacenia składki w terminie nie przysługuje chorobowe... i
    > to nic że normalnie było płacone, wszystko normalnie i na czas.... żdne
    > odwołania i pisma nic nie pomagały - twierdzili ze kasa nie WPŁYNEŁA do
    > dnia 15 i koniec, a na to że przecież poźniej było normalnie płacone i
    > nikt nie powiedział że płacimy niepotrzebnie dostaliśmy odpowiedź że po
    > zerwaniu ciągłości opłacania składek (czyli po tej wpłacie własnie w
    > poniedziałek) musimy złożyć pismo z prośbą o możliwość opłacania składek w
> [...]

    a czy to wynika z jakis zusowskich przepisow, ze skladka zaplacona po
    terminie oznacza przepadniecie chorobowego? dla mnie to jakies dranstwo - za
    przekroczenie terminow sa odsetki karne, kary, ale nie zabranie swiadczenia
    chyba?!!! w koncu pieniadze poszly!