  • 1. Data: 2005-01-16 20:00:46
    Temat: czytelny podpis
    Od: Janusz <h...@p...com>

    Dzisiaj oglądałem program /TVN/ dotyczący człówieka ,który chciał wysadzić
    bank w Warszawie."Desperat" - jak go nazwały media całkiem rzeczowo
    wyjaśnił powód swoich działań.Nie znaczy to ,że jest to spośób na
    roziązywanie takich problemów.W czasie programu pokazano podpisy
    "desperata" na zleceniach. Ja jestem przekonany ,że ten człowiek mówi
    prawdę.Ktoś w banku go oszukał.A dalczego tak twierdzę a no dlatego ,że 3
    lub 4 lata temu załatwiałem w banku pewną sprawę finansową ,i sprawa ta
    trochę była podobna do tej bo również chodziło o dawanie pewnych zleceń
    przez dłuższy czas ale każdorazowo.Przy podpisywaniu umowy i pierwszego
    zlecenia doszło między mną a panią do różnicy zdań na temat podpisu.Pani
    wymagała czytelnego podpisu a ja powiedziałem ,że nigdy niczego ani żadnego
    dokumentu tak nie podpisuję ale jak pani chce to podpiszę i dodałem
    nieczytalny podpis- który jest może niezbyt skomplikowany ale napewno ble
    kto szybko go nie powtórzy.Pani nie chciała przyjąć dokumentów.Wtedy
    oświadczyłem ,że zabieram dokumenty i odchodzę.Przyszedł kierownik działu i
    zdecydowali się przyjąć moje warunki co do podpisu .Wszystkie inne
    dokumenty później tak podpisywałem.Teraz też tak podpisuję wszędzie gdzie
    żądają czytelnego podpisu.
    I teraz - po obejrzeniu tego programu - tak myślę dlaczego tej pani
    zależało na czytelnym podpisie a nie chciała by był również nieczytelny ?
    Co myślicie na ten temat ?
    JanuszHr

  • 2. Data: 2005-01-16 20:34:17
    Temat: Re: czytelny podpis
    Od: "Ajron" <ajron77@#wytnijto#poczta.fm>

    Użytkownik "Janusz" <h...@p...com> napisał w wiadomości
    > I teraz - po obejrzeniu tego programu - tak myślę dlaczego tej pani
    > zależało na czytelnym podpisie a nie chciała by był również nieczytelny ?

    Ciekawy temat na dyskusje... czy mozna od kogos wymagac czytelnego podpisu
    na jakis dokumentach ?
    Mnie sie wydaje, ze podpis to podpis i nie mozna kogos zmuszac do tego aby
    zmienial swoj podpis.
    Ja nigdzie w zadnych przepisach nie doszukalem sie wyjasnienia tego. Moze
    ktos sie orietuje bardziej w tym temacie ?

    Ajron.

  • 3. Data: 2005-01-16 20:52:46
    Od: Janusz <h...@p...com>

    Dnia Sun, 16 Jan 2005 21:34:17 +0100, Ajron napisał(a):

> [...]
    > Ja nigdzie w zadnych przepisach nie doszukalem sie wyjasnienia tego. Moze
    > ktos sie orietuje bardziej w tym temacie ?

    No a zerknij na rózne druki a szczególnie rózne umowy, a nawet na poczcie
    przy odbiorze paczki czy listu poleconego chcą czytelnego podpisu.
    JanuszHr

  • 4. Data: 2005-01-16 21:19:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Janusz" <h...@p...com> napisał w wiadomości

    Ktoś tu kiedyś na grupie dawał namiary na wyrok SN iż podpis nieczytelny,
    czy czytelny, to bzdura. Bo podpis, to podpis. Wymysły na drukach w stylu
    podpis czytelny moim zdaniem są uproszczeniem procedury, by urzędnik nie
    musiał wpisywać imienia i nazwiska osoby, która to podpisała.

    Natomiast inna sprawa, że wbrew pozorom o wiele trudniej podrobić "czytelny"
    podpis, niż nieczytelny. W wypadku podpisu czytelnego mamy o wiele więcej
    literek i innych cech pisarskich. Biegłemu łatwiej dać tutaj opinie. W
    wypadku parafki, i to jeszcze jakiejś prostej, to często nie ma takiej
    możliwości.

  • 5. Data: 2005-01-16 21:21:26
    Od: "Tom(ek)" <p...@w...pl>

    Dnia Sun, 16 Jan 2005 21:34:17 +0100, na pl.soc.prawo osoba określana
    zwykle jako Ajron w poscie Re: czytelny podpis popełniła co następuje:

    > (...)
    > Ciekawy temat na dyskusje... czy mozna od kogos wymagac czytelnego podpisu
    > na jakis dokumentach ?

    Często przy okazji podpisywania ważnych (chociaż niekoniecznie) dokumentów
    spotykamy się z określeniem "czytelny podpis", ale żaden przepis nie
    precyzuje jaki podpis należałoby uznać za _czytelny_. Wydaje mi się, że o
    tym czy podpis jest czytelny powinniśmy decydować sami ;). Bo przeciaż dla
    nas on jest _czytelny_. A już bardziej poważnie to należałoby się
    zastanowić nad samą instytucją podpisu: po co on jest? I dochodzimy do
    wniosku, że ma on udowodnić (przynajmniej w założeniu) to, że to my
    złożyliśmy dane oświadczenie woli a tym samym dajemy świadectwo, że to MY
    pozostawiliśmy ten "trudny do powtórzenia ciąg znaków graficznych
    pozostawiony za jednym przyłożeniem przyrządu kreślarskiego" [to moja
    definicja ;) ]. W przyszłości prawdopodobnie będzie to test na DNA, czy
    mikrochipy, ale że żyjemy w teraźniejszości- przynajmniej z naszego punktu
    widzenie [tym razem to Einstein], to musimy sobie radzić jak potrafimy.
    Ja jestem zdania, że należaloby podpisywać się na tyle czytelnie aby nikt
    nie zakwestionował, że to co pozostawiliśmy jest zapisane jakimś znanym
    ludzkości alfabetem i zarazem na tyle nieczytelnie, aby nikt na kolejnym
    dokumencie (fakturze, zleceniu, etc.) nie powtórzył naszego podpisu.

    > Mnie sie wydaje, ze podpis to podpis i nie mozna kogos zmuszac do tego aby
    > zmienial swoj podpis.

    A ja się z czymś takim spotkałem w PKO przy wydawaniu karty, ale było już
    za późno, bo kobieta, która tego wymagała zauważyła to post factum.

    > Ja nigdzie w zadnych przepisach nie doszukalem sie wyjasnienia tego. Moze
    > ktos sie orietuje bardziej w tym temacie ?
    >
    > (...)

    No właśnie może ktoś się orientuje ?

    PS. Sorry za polskie znaki

    *** pl(dot)soc(dot)prawo(at)wp(dot)pl **
    *** Tom(ek) **

  • 6. Data: 2005-01-16 22:37:36
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

> [...]

    > No a zerknij na rózne druki a szczególnie rózne umowy, a nawet na poczcie
    > przy odbiorze paczki czy listu poleconego chcą czytelnego podpisu.

    Mogę się domyślac skąd to się na poczcie wzięło.
    Napiszesz imię i nazwisko czytelnie, to w przypadku reklamacji poczta
    wyszukując te kwitki odpowiada nadawcy, że list czy paczka wydana była w
    dniu.... osobie o takim imieniu i nazwisku...
    W przypadku nieczytelnego podpisu byłby problem...
    Moim zdaniem urzędnik pocztowy legitymując klienta z dowodu ... powinien
    pisać imię i nazwisko, a klient składac podpis...

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    k...@i...XX.pl < wytnij X..X gdy będziesz pisać
    http://kw1618.w.interia.pl + http://wizowo.3mam.net

  • 7. Data: 2005-01-16 22:53:20
    Od: Janusz <h...@p...com>

    Dnia Sun, 16 Jan 2005 22:19:34 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > literek i innych cech pisarskich. Biegłemu łatwiej dać tutaj opinie. W
    > wypadku parafki, i to jeszcze jakiejś prostej, to często nie ma takiej
    Pozwolisz ,że tak jak poprzednio/w sprawie kamery/ też nie dokońca się
    zgodzę.To zależy od "wyrobiemnia" podpisu .Jeżeli ktoś przez dwadześcia
    ,czy więcej lat podpisuje rożne dokumenty takim samym podpisem nieczytelnym
    a wszystko inne dyktyje lub pisze na "maszynie"a ręczne pismo "zachowuje"
    tylko w listach to ekspertyza czytelnego podpisu wcale nie będzie
    łatwa.Zresztą ekspertyza pisma ręcznego/w celach porównawczych lub
    identyfikacyjnych/ to jedna z najtrudniejszych ekspertyz.Wszystko zależy od
    konkretnego rpzypadku.W programie o którym pisałem w podpisach były
    widoczne wszystkie literki i co ? dziennikarz specjalnie pokazywał podpisy
    i konkretny kwestionowany przez "Desperata" podpis.Dodam jeszcze ,że
    aktualnie ,przy obecnych środkach kryjących fałszerze podpisów
    nieczytelnych wpadają nie na "kształcie podpisu" czyli drobnych
    odstępstwach od jego pierwowzoru a całkiem na czym innym.
    JanuszHr

  • 8. Data: 2005-01-16 23:26:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > nieczytelnych wpadają nie na "kształcie podpisu" czyli drobnych
    > odstępstwach od jego pierwowzoru a całkiem na czym innym.

    Mnie chodzi o to, że podpis czytelny jest zazwyczaj dłuższy od parafy, tym
    samym posiada więcej cech charakterystycznych, które wszystkie razem są
    trudniejsze do podrobienia, niż jakiś tam wichajster.

  • 9. Data: 2005-01-17 01:10:09
    Od: Marta Wieszczycka <m...@d...pl>

    Janusz wrote:

    > I teraz - po obejrzeniu tego programu - tak myślę dlaczego tej pani
    > zależało na czytelnym podpisie a nie chciała by był również nieczytelny ?
    > Co myślicie na ten temat ?
    > JanuszHr
    A mi się to kojarzy z czymś innym. Jakiś czas temu (nawet nie wiem czy
    nie na tej grupie) ktoś wkurzony opisał swój problem z Tepsą. Chodziło o
    to, że zrezygnował z jej usług i wybrał sobie innego operatora. Ale
    nagle, po paru miesiącach zaczął znów dostawać rachunki. Zadzwonił zatem
    i co się okazało? Że... właśnie niedawno "podpisał z nimi nową umowę".

    Ponieważ nic o tym nie wiedział, spytał przytomnie, "a jak wygląda
    podpis na tej umowie?". Odpowiedź brzmiała - nieczytelna parafka.
    Dlatego podpis powinien być jednak w miarę skomplikowany, tzn. taki,
    którego nie da się łatwo sfałszować (żeby w razie czego specjalista mógł
    wyłapać w nim przynajmniej kilka cech świadczących o tym, że ten podpis
    nie jest Twój. W imieniu i nazwisku (nie muszą być czytelne) trochę się
    jednak takich cech powinno znaleźć.

    Oczywiście co do desperata w banku też podejrzewam, że facet mówi prawdę.

    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 10. Data: 2005-01-17 06:55:13
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Janusz napisał(a):

    > No a zerknij na rózne druki a szczególnie rózne umowy, a nawet na poczcie
    > przy odbiorze paczki czy listu poleconego chcą czytelnego podpisu.

    Mylicie pojecia: podpis oraz wlasnorecznie napisane imie i nazwisko. Tego
    drugiego wymaga poczta.

    j.

    --
    Na stronie http://napisy.ussbrowarek.org/
    - Jak robić napisy, żeby widz był z nich zadowolony?