  • 1. Data: 2005-01-16 16:52:07
    Temat: Nagroda jubileuszowa
    Od: "gojanek" <g...@p...onet.pl>

    Do nagrody jubileuszowej nabyłem prawo już rok temu, lecz zakład pracy nie chce
    mi zaliczyć 2 lat służby wojskowej ponieważ nie mogę udokumentować powrotu do
    zakładu z którego odszedłem do wojska. Zaświadczenie o odbytej służbie
    wojskowej mam. W powyższej sprawie ma zastosowanie:

    Ustawa o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
    ART 120
    3. Pracownikowi, który podjął pracę po upływie 30 dni od zwolnienia z czynnej
    służby wojskowej, czas odbywania tej służby wlicza się do okresu zatrudnienia
    od którego zależą tylko uprawnienia w zakresie wymiaru urlopu wypoczynkowego i
    wysokości odprawy pośmiertnej a także uprawnienia emerytalno-rentowe.
    5. Przepisy ust. 1-4 stosuje się, jeżeli przepisy szczególne nie przewidują
    korzystniejszych uprawnień.

    Natomiast:

    Zarządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 23 grudnia 1989 roku w
    sprawie ustalania okresów do nagrody jubileuszowej mówi po pierwsze, że:

    1.Przepisy zarzadzenia stosuje sie jesli uklad zbiorowy i inne przepisy
    szczególne nie zawieraja odmiennych zasad
    2. Zezwala na wliczanie okresu zasadniczej sluzby wojskowej bez obwarowywania
    zadnymi terminami.

    W opraciu o ustawę i zarządzenie można wysnuć wniosek, że przepisy zarządzenia
    uchylaja przepisy ustawy bo nie wprowadzaja żadnych terminow określających
    podjecie zatrudnienia i w efekcie nieważne kiedy pracownik podejmie
    zatrudnienie bo i tak zaliczy mu się to do stażu w zakresie nagrody.

    Ponadto czytałem projekt ustawy z dnia ...... 2004r. o zmianie ustawy o
    powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, który niestety jest
    dopiero projektem ale logicznie reguluje tę kwestię raz na zawsze.
    (&#8230;)
    28) art. 120 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
    &#8222;3. Pracownikowi, który podjął pracę po upływie trzydziestu dni od dnia
    zwolnienia z czynnej służby wojskowej, czas odbywania tej służby wlicza się do
    okresu zatrudnienia wymaganego do nabycia lub zachowania uprawnień wynikających
    za stosunku pracy, z wyjątkiem uprawnień przysługujących wyłącznie pracownikom
    u pracodawcy, u którego podjęli pracę.&#8221;;

    Bardzo proszę o odpowiedź.
    Bohdan

  • 2. Data: 2005-01-16 17:05:38
    Temat: Re: Nagroda jubileuszowa
    Od: Johnson <J...@n...pl>

    gojanek napisał(a):
> [...]
    > wysokości odprawy pośmiertnej a także uprawnienia emerytalno-rentowe.
    > 5. Przepisy ust. 1-4 stosuje się, jeżeli przepisy szczególne nie przewidują

    Nie chcę się czepiać, ale gdzie tu mowa o nagrodzie jubileuszowej?

> [...]
    > szczególne nie zawieraja odmiennych zasad
    > 2. Zezwala na wliczanie okresu zasadniczej sluzby wojskowej bez obwarowywania

    Sprawdziłbym czy to roporządzenie jest aby ważne. Obecnie sprawy nagród
    jubileuszowych regulujuą
    zazwyczaj wewnętrzne przepisy zakałdu pracy. Jęsli określają one że nagroda
    przyssługuje, zazwyczaj
    określają również jakie okresy wlicza się do stażu pracy.

    Dobra a jakie jest pytanie?

    --
    :) Johnson

  • 3. Data: 2005-01-17 09:46:09
    Od: "gojanek" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    przyssługuje, zazwyczaj
    > określają również jakie okresy wlicza się do stażu pracy.

    Pracuję w szkole w której ta kwestia nie jest szczegółowo uregulowana w
    regulaminie wynagradzania i nie ma Układu Zbiorowego Pracy. Po prostu odsyła do
    szczególnych uregulowań. Natomiast w necie znalazłem gdzieś taką interpretację:

    Zakres stosowania zarządzenia wobec pracowników, których obecnie może dotyczyć,
    został określony w jego § 1. Odnosi się więc do ustalania stażu zatrudnienia
    warunkującego nabycie prawa do nagrody jubileuszowej, jej obliczania i
    wypłacania, jeżeli przepisy, na podstawie których przysługuje pracownikom
    nagroda jubileuszowa, nie zawierają odmiennych zasad jej przyznania, nawet
    mniej korzystnych dla pracownika. Każda zatem regulacja układowa odmienna od
    zawartej w zarządzeniu wyłączała stosowanie zarządzenia i to niezależnie od
    tego, czy jest to korzystniejsze, czy nie rozwiązanie dla pracownika (wyrok
    Sądu Najwyższego z 22 kwietnia 1998 r., sygn. akt I PKN 62/98, OSNP
    1999/9/297).

    Moje pytanie oczywiście brzmi: czy można zaliczyć służbę wojskową do stażu
    pracy wymaganego do nagrody jubileuszowej?

  • 4. Data: 2005-01-17 23:26:21
    Od: Johnson <J...@n...pl>

    gojanek napisał(a):

> [...]
    > szczególnych uregulowań. Natomiast w necie znalazłem gdzieś taką interpretację:

    Jeśli jako nauczyciel to obowiżuje cie karta nauczyciela i ona reguluję tę kwestię.
    Jesli nie jako
    nauczyciel to kto? Wtedy zapewne nagroda jubileuszowa nie bedzie ci przysługiwac.

> [...]
    >
    > Moje pytanie oczywiście brzmi: czy można zaliczyć służbę wojskową do stażu
    > pracy wymaganego do nagrody jubileuszowej?

    Odpowiedż zależy od tego jak brzmi zakłądowa regulacja nagrody jubileuszowej.
    Zarządzenie na które sie powłujesz został wydane na podstawie art. 79 kp który już
    nie obowiązuje od
    1996 roku. Zgodnie z art. 11 ust 1 ustawy kasującej ten przepis:
    Art. 11. 1. Obowiązujące do dnia wejścia w życie ustawy przepisy określające zasady
    wynagradzania za
    pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą, wydane na podstawie art.
    79 Kodeksu
    pracy, zachowują moc do czasu objęcia pracowników, których te przepisy dotyczą i w
    zakresie
    przedmiotu w nich normowanego - postanowieniami układu zbiorowego pracy lub innymi
    przepisami prawa
    pracy, z zastrzeżeniem ust. 2.
    2. Przepisy, o których mowa w ust. 1, dotyczące ustalania okresów pracy i innych
    okresów
    uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasad jej obliczania i wypłacania,
    zachowują moc w
    stosunku do mianowanych pracowników samorządowych nie dłużej niż do upływu jednego
    roku od dnia
    wejścia w życie ustawy.

    Reasumując zarządzenie to obowiązuje o ile:
    - wógle przysługuje ci prawo do nagrody jubileuszowej;
    - i dopóki nie zostaną zmienione odpowiednie przeisy prawa pracy,
    ale do ciebie bedzie się stowoac tylko pod warunkiem że przysługiwało ci prawo do
    nagrody
    jubileuszowwej w chwili wejścia w życie ustawy noweizującej kodeks pracy (1 VI 1996
    roku).

    Stasznie to zagmatwane. Przez internet jaśniej ci tego nie wyjaśnię. Udaj się lepiej
    do inspckji pracy.

    --
    :) Johnson