  • 11. Data: 2009-05-02 21:18:59
    Temat: Re: czy ta osoba popelnila przestepstwo?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jacek_P pisze:

    > Ehm, wtedy mialbys taki sam burdel tylko ze anarchiczny.
    > Korupcja kwitnie takze pomiedzy prywatnymi firmami, nie tylko
    > na styku z panstwowym.

    W jaki sposób i w jakim celu ktoś miałby korumpować prywatnego
    właściciela firmy, aby działał na jej szkodę? Chyba, że mówimy o firmach
    pseudoprywatnych, w których właściciele nie mają faktycznej władzy, a
    zarząd jest oddany w ręce wybranych pracowników. Co do zasady duża
    spółka akcyjna z milionem akcjonariuszy niewiele różni się od firmy
    państwowej.

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2009-05-02 21:23:13
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Liwiusz napisal:
    > Chyba, że mówimy o firmach
    > pseudoprywatnych, w których właściciele nie mają faktycznej władzy, a
    > zarząd jest oddany w ręce wybranych pracowników.

    W kazdej firmie wiekszej od warzywniaka masz delegowanie uprawnien
    w dol. Musisz. Bo ci calego czasu nie wystarczy na obsluge firmy.
    No i juz masz pracownikow, o ktorych 'zyczliwosc' mozna sie starac.

    > Co do zasady duża
    > spółka akcyjna z milionem akcjonariuszy niewiele różni się od firmy
    > państwowej.

    A tu mowisz o praktycznym uwlaszczeniu sie zarzadow przy rozproszonym
    akcjonariacie. U nas takich firm raczej nie ma. Sporo takich jest
    w Zachodniej Europie i USA. Nurtuje mnie tez pytanie, czy przypadkiem
    spora czesc takich firm nie jest zamknietym grafem wlasnosciowym tzn.
    A nalezy do B, B nalezy do C, C nalezy do D, a D nalezy do A.
    I czy wtedy w ogole jest tam wlasciciel? Firma moze skupowac wlasne
    akcje tylko w celu umorzenia, ale juz taki graf utworzyc mozna.
    Przy odpowiednim obsadzeniu swoich ludzi mozna sie praktycznie
    uwlaszczyc.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 13. Data: 2009-05-02 21:36:08
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Liwiusz napisal:

> [...]
    A nalezy do B, B nalezy do C, C nalezy do D, a D nalezy do A.
    I czy wtedy w ogole jest tam wlasciciel? Firma moze skupowac wlasne

    Hmmm - czegos takiego, to chyba nawet Marks z Engelsem nie przewidzieli :)

    Pozdrawiam
    SDD