  • 1. Data: 2014-08-18 18:31:16
    Temat: czy pracodawca może podsłuchiwać telefon służbowy
    Od: fifak <f...@o...pl>

    Jak uważacie czy jeśli pracodawca wyposażył pracownika w telefon
    służbowy np komórkowy to może go podsłuchiwać i czy jest to zgodne z prawem?

    Nie wiem jakim sposobem ale podobno jest to możliwe i legalne.

    podkreślam: służbowy telefon stacjonarny lub/i komórkowy który opłaca
    pracodawca, podsłuch bez żadnych dodatkowych urządzeń specjalistycznych

  • 2. Data: 2014-08-18 18:48:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "fifak" <f...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > podkreślam: służbowy telefon stacjonarny lub/i komórkowy który opłaca
    > pracodawca, podsłuch bez żadnych dodatkowych urządzeń specjalistycznych

    Jeśli obydwie strony wyrażą na to zgodę, to tak - tak działą nagrywanie na
    tych infoliniach. W przeciwnym wypadku nawet jakby pracownik wyraził zgodę
    zostaje jego rozmówca.

  • 3. Data: 2014-08-18 19:01:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.08.2014 18:48, Robert Tomasik pisze:

    > Jeśli obydwie strony wyrażą na to zgodę, to tak - tak działą nagrywanie
    > na tych infoliniach. W przeciwnym wypadku nawet jakby pracownik wyraził
    > zgodę zostaje jego rozmówca.

    Moment, moment - co ma do tego jego rozmówca? Skoro pracownik uzgodnił z
    pracodawcą że ten będzie nagrywał, to niejako nagrywają wspólnie. Jaki
    przepis zgłasza jakieś zastrzeżenia do nagrywania własnej rozmowy przy
    współudziale osób trzecich? Póki nie ma publikacji - a w przypadku kiedy
    nagranie jest dostępne tylko dla pracownika i pracodawcy ciężko o tym
    mówić - gdzie tkwi formalny haczyk?

    Bo może to by tłumaczyło te irytujące ostrzeżenia o możliwości nagrywania ;)

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 4. Data: 2014-08-18 19:09:09
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

    Powinna być katarynka upszedzająca.

    --
    http://ortografia.3-2-1.pl/ w zakładce 'inne' syntezator mowy czytający
    cyrylicę GdakMini2_02 i program dietetyczny Ananas1_03f

  • 5. Data: 2014-08-18 19:15:09
    Od: fifak <f...@o...pl>

    W dniu 2014-08-18 19:09, Stokrotka pisze:
    > Powinna być katarynka upszedzająca.

    jaka katarynka? pracodawca dał mi telefon służbowy, moge dzwonić gdzie
    che i kiedy chce byle bym nie przekroczył jakiegoś tam limitu

    nagle okazuje sie że dzwoniąc np prywatnie do kogoś w godzinach czy też
    po godzinach pracy pracodawca jest w stanie uzyskać zapis rozmowy bez
    mojej wiedzy i informacji dla mnie

    czy to legalne?

  • 6. Data: 2014-08-18 21:34:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    >
    > nagle okazuje sie że dzwoniąc np prywatnie do kogoś w godzinach czy też
    > po godzinach pracy pracodawca jest w stanie uzyskać zapis rozmowy bez

    Nie, to przestępstwo.

  • 7. Data: 2014-08-18 21:52:47
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2014-08-18 18:48, Robert Tomasik pisze:
    > Jeśli obydwie strony wyrażą na to zgodę, to tak - tak działą nagrywanie
    > na tych infoliniach.

    swoją rozmowę mozna nagrywać do woli bez powiadamiania rozmówcy.

    --
    @foe_pl

  • 8. Data: 2014-08-18 23:48:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "the_foe" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > swoją rozmowę mozna nagrywać do woli bez powiadamiania rozmówcy.

    Conajmniej jeden musi o tym wiedzieć i wyrazić zgodę.

  • 9. Data: 2014-08-19 00:48:37
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2014-08-18 23:48, Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "the_foe" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Conajmniej jeden musi o tym wiedzieć i wyrazić zgodę.

    proszę o podstawę prawną. Z tego co ja wiem nie ma tekiego przepisu dot.
    osob prywatnych. Obowiązek informowania o nagrywaniu spoczywa na
    instytucjach których obowiązkiem jest ochrona danych osobowych.

    http://niebezpiecznik.pl/post/poniedzialek-z-prawnik
    iem-czy-mozna-nagrywac-rozmowy-telefoniczne/

    "Nie znam przepisu, który bezpośrednio zakazywałby nagrywania osób, z
    którymi prowadzimy rozmowę, niezależnie od tego, czy jest to rozmowa
    przeprowadzana osobiście, czy za pośrednictwem technologii
    umożliwiającej porozumiewanie się na odległość."

    "Omawiane przepisy chronią bowiem przede wszystkim tajemnicę
    komunikowania się i korespondencji, a ta zostanie naruszona dopiero, gdy
    z treścią utrwalonej rozmowy będą mogły zapoznać się inne osoby, które w
    niej nie uczestniczyły."

    "Czy potrzebna jest zgoda rozmówcy na nagranie rozmowy? W tym zakresie
    pojawia się nam kwestia ochrony danych osobowych. (...) Z tego właśnie
    względu zanim dodzwonimy się do jakiegoś punktu obsługi klienta,
    serwisu, infolinii lub generalnie do podmiotu zobowiązanego do
    przestrzegania ustawy o ochronie danych osobowych, zostaniemy grzecznie
    poinformowani o nagrywaniu rozmowy (najczęściej podawany jest również
    cel tego nagrywania) i konieczności zaakceptowania tego faktu lub
    zakończenia połączenia. (...) Trzeba jednak w tym miejscu wskazać, iż
    przepisów ustawy o ochronie danych osobowych nie stosuje się do osób
    fizycznych, które przetwarzają dane wyłącznie w celach osobistych lub
    domowych. Zatem nagrywanie rozmów prywatnych, niezwiązanych z
    działalnością zarobkową lub zawodową, nie będzie podlegało przepisom tej
    ustawy. Brak konieczności spełnienia obowiązku informacyjnego oraz
    innych obowiązków wynikających z ustawy oznacza, iż w przypadku osób
    fizycznych i ich rozmów prywatnych nie ma konieczności uprzedzania
    rozmówcy o nagrywaniu tej rozmowy."

    "Innym problemem jest jednak późniejsze wykorzystanie nagrania np.
    poprzez jego rozpowszechnienie. Rozpowszechnienie nagrania rozmowy, bez
    uzyskania w tym zakresie zgody rozmówcy, moim zdaniem narusza jego dobra
    osobiste. To zaś oznacza potencjalne roszczenie z jego strony, w tym o
    zapłatę zadośćuczynienia. "

    "Druga sytuacja dotyczy nagrywania rozmów innych osób, bez ich wiedzy.
    Mamy tutaj do czynienia z typowym podsłuchiwaniem, które jest wyraźnie
    zabronione. Kodeks postępowania karnego przewiduje możliwość gromadzenia
    materiału dowodowego za pomocą podsłuchu (szeroko rozumianego), jednak
    taka możliwość zarezerwowana jest dla organów ścigania."

    --
    @foe_pl

  • 10. Data: 2014-08-19 10:18:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Aug 2014, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "the_foe" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Conajmniej jeden musi o tym wiedzieć i wyrazić zgodę.

    Mogę poprosić o dorzucenie paru lumenów, bo tekst nijak nie chce być
    jednoznaczny?
    "co najmniej jeden" z jakiego zbioru?
    (bo jak z rozmawiających, to właśnie zgodziłeś się, że zacytowane
    u góry zdanie wymagające zgody "obydwu stron" jest nieprawdziwe)

    pzdr, Gotfryd