  • 11. Data: 2014-08-19 11:05:15
    Temat: Re: czy pracodawca może podsłuchiwać telefon służbowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" napisał w wiadomości
    W dniu 18.08.2014 18:48, Robert Tomasik pisze:

    >Moment, moment - co ma do tego jego rozmówca? Skoro pracownik
    >uzgodnił z pracodawcą że ten będzie nagrywał, to niejako nagrywają
    >wspólnie.

    A musi cos uzgadniac ?
    Czy wystarczy "sluzbowy telefon sluzy do sluzbowych rozmow".
    A sluzbowe rozmowy firma moze sobie chyba nagrywac ?

    J.

  • 12. Data: 2014-08-19 11:43:21
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 19.08.2014 11:05, J.F. pisze:

    > A musi cos uzgadniac ?
    > Czy wystarczy "sluzbowy telefon sluzy do sluzbowych rozmow".
    > A sluzbowe rozmowy firma moze sobie chyba nagrywac ?

    Ale pracownik powinien być o tym poinformowany i się na to zgodzić - bo
    może np. w awaryjnej sytuacji wykonać telefon prywatny i potem z firmą
    się rozliczyć.

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 13. Data: 2014-08-19 12:29:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Mogę poprosić o dorzucenie paru lumenów, bo tekst nijak nie chce być
    > jednoznaczny?
    > "co najmniej jeden" z jakiego zbioru?
    > (bo jak z rozmawiających, to właśnie zgodziłeś się, że zacytowane
    > u góry zdanie wymagające zgody "obydwu stron" jest nieprawdziwe)

    Jeśli ja z Tobą rozmawiam przez telefon, to mogę sobie spokojnie tę rozmowę
    nagrywać, zapisywać czy utrwalać w inny sposób. Mogę również komuś na to
    pozwolić. Mogę takie nagranie / zapiski komuś pokazać, i nie naruszam tym
    prawa mojego rozmówcy. Tak samo może zrobić również mój rozmówca. Ale osoba
    nie uczestnicząca w rozmozwie nie może bez zgody co najmniej jednej zosób
    biorących udział w rozmowie w żaden sposób zapoznać się z jej treścią,
    bowiem stanowi to przestępstwo. W wypadku pracodawcy wystarczy zgoda
    pracownika (mniej lub bardziej "wymuszona". Natomiast nie wystarczy sama
    cywilnoprawna własność przewodu telekomunikacyjnego czy nawet samego
    aparatu telefonicznego.

  • 14. Data: 2014-08-19 12:33:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > proszę o podstawę prawną. Z tego co ja wiem nie ma tekiego przepisu dot.
    > osob prywatnych. Obowiązek informowania o nagrywaniu spoczywa na
    > instytucjach których obowiązkiem jest ochrona danych osobowych.

    Sprawę jednoznacznie normuje art.267 kk:
    § 1. Kto bez uprawnienia uzyskuje dostęp do informacji dla niego
    nieprzeznaczonej, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do sieci
    telekomunikacyjnej lub przełamując albo omijając elektroniczne,
    magnetyczne, informatyczne lub inne szczególne jej zabezpieczenie, podlega
    grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto bez uprawnienia uzyskuje dostęp do
    całości lub części systemu informatycznego.
    § 3. Tej samej karze podlega, kto w celu uzyskania informacji, do której
    nie jest uprawniony, zakłada lub posługuje się urządzeniem podsłuchowym,
    wizualnym albo innym urządzeniem lub oprogramowaniem.
    § 4. Tej samej karze podlega, kto informację uzyskaną w sposób określony w
    § 1-3 ujawnia innej osobie.
    § 5. Ściganie przestępstwa określonego w § 1-4 następuje na wniosek
    pokrzywdzonego.

    Jest kilka wyjątków od tego w ustawach o Policji i innych podobnych
    służbach,ale jest to tzw. kontrola operacyjna i wymaga zgody sądu albo
    innego uprawnionego organu.

  • 15. Data: 2014-08-19 12:35:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości

    > Ale pracownik powinien być o tym poinformowany i się na to zgodzić - bo
    > może np. w awaryjnej sytuacji wykonać telefon prywatny i potem z firmą
    > się rozliczyć.

    Pracodawca bez zgody pracownika z służbowymi prowadzonymi przez niego
    rozmowami też się nie może zapoznawać, chyba, że za zgodą drugiego
    rozmówcy. Sam fakt własności telefonu nie zmienia tu niczego.

  • 16. Data: 2014-08-19 12:54:13
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 19.08.2014 12:35, Robert Tomasik pisze:

    > Pracodawca bez zgody pracownika z służbowymi prowadzonymi przez niego
    > rozmowami też się nie może zapoznawać, chyba, że za zgodą drugiego
    > rozmówcy. Sam fakt własności telefonu nie zmienia tu niczego.

    Ale jeśli pracownik się zgodzi to zgoda drugiej strony rozmowy w świetle
    polskiego prawa chyba nie jest wymagana, czyż nie?

  • 17. Data: 2014-08-19 13:41:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ale jeśli pracownik się zgodzi to zgoda drugiej strony rozmowy w świetle
    > polskiego prawa chyba nie jest wymagana, czyż nie?

    Tak już napisałem. Nie jest wymagana, bo każda ze stron rozmowy może sobie
    notować jej treść i udostępniać ją osobom trzecim.

  • 18. Data: 2014-08-19 17:05:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 19.08.2014 13:41, Robert Tomasik pisze:

    > Tak już napisałem. Nie jest wymagana, bo każda ze stron rozmowy może
    > sobie notować jej treść i udostępniać ją osobom trzecim.

    No to mamy konsensus ;)

  • 19. Data: 2014-08-19 19:12:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Aug 2014, Robert Tomasik wrote:

    > Jeśli ja z Tobą rozmawiam przez telefon, to mogę sobie spokojnie tę rozmowę
    > nagrywać, zapisywać czy utrwalać w inny sposób.

    No i zdaje się od początku o to właśnie chodziło :)
    Napisałeś "obydwie strony" i stąd protesty.

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2014-08-19 20:03:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > No i zdaje się od początku o to właśnie chodziło :)
    > Napisałeś "obydwie strony" i stąd protesty.

    To być może źle sie wyraziłem. Pisząc o braku zgody drugiego rozmówcy
    odniosłem się do założenia, że robimy to bez zgody pracownika. Uzyskanie z
    góry zgody każdego jego rozmówcy wydaje mi się niemożliwe, a tym samym nie
    widze praktycznego sposobu na obejście ustawowego zakazu w sposób zgodny z
    prawem.