  • 61. Data: 2008-11-06 08:45:04
    Temat: Re: czy podlegam pod polskie prawo?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    |<ońrad pisze:

    > tu masz dyrdymaly cejrowskiego na temat afryki
    > http://konradjestwrwandzie.wordpress.com/2008/09/18/
    cejrowski-klamie-2/

    Mógłbyś wyjaśnić poniższe:

    "Od 1950 roku (czyli zmierzchu kolonializmu) doszło może i do 21 wojen.
    Powodem był jednak właśnie kolonializm. Gdy zjawiła się tu Europa w
    zupełnie nieodpowiedzialny sposób podzieliła ten kontynent na kraje
    wrzucając we wspólne granice nie mające ze sobą nic wspólnego ludy. Póki
    rządzili kolonialiści, był jako taki spokój, jednak po opuszczeniu tych
    krajów i zostawieniu samym sobie naturalne było, że poszczególne ludy
    zaczęły walczyć o prym w danym kraju."

    Skoro kolonializm utrzymywał porządek, a po jego zakończeniu zaczęły
    wybuchać wojny, to dlaczego oskarżać za nie kolonializm? To właśnie brak
    kolonializmu jest przyczyną wojen.
    ?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 62. Data: 2008-11-06 08:51:30
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik ""|<ońrad"" <k...@a...ij> napisał

    > wiesz... cejrowski jest rasistą i swoje telewizyjne (i inne)
    > opowiesci nagina, by pokazac jaki czarny lud jest tepy i jak
    > pomaganie mu jest nieefektowne.

    Efektowne bywa, z efektywnością gorzej.
    Jak długo już trwa to pomaganie? Grube dziesiątki lat.
    Ile kasy i innych dóbr tam wpompowano? I jakie efekty?
    Tylko nie wyliczaj jednostkowych przypadków gdy kogoś
    wyleczono albo gdzieś wybudowane studnię. Chodzi mi
    o zmiany cywilizacyjne przybliżające tamtych ludzi
    do samowystarczalności. Potrafisz zakreślić jakiś horyzont
    czasowy lub sformułować warunek po spełnieniu którego nie
    trzeba będzie już tam słać pomocy a będzie można z nimi
    prowadzić normalną wymianę handlową, naukową itp.?

  • 63. Data: 2008-11-06 09:00:38
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 06 Nov 2008 09:45:04 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Skoro kolonializm utrzymywał porządek, a po jego zakończeniu zaczęły
    > wybuchać wojny, to dlaczego oskarżać za nie kolonializm? To właśnie brak
    > kolonializmu jest przyczyną wojen.

    Na swój sposób może być za to odpowiedzialne porozumienie, na mocy
    którego państwa kolonialne zgodziły się na dekolonizację, pod warunkiem
    zachowania granic.
    W zasadzie od lat 60-tych naruszono go tylko w Erytrei (chociaż być może
    porozumienie jej nie dotyczyło -- Abisynia nie dekolonizowała się) oraz
    Republice Południowej Afryki (uwaga j.w.).

    Więc skoro różne Hutu i Tutsi MUSIAŁY żyć razem, bo im kolonialiści tak
    wycyrklowali granice, to ktoś musiał przestać żyć...?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 64. Data: 2008-11-06 09:26:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    |<ońrad pisze:

    > Obecnie przekonstruowano zasady i pomoc ma faktycznie pasowac do
    > potrzeb, nie byc dorazna (zamiast jedzenia, pomoc zorganizowac narzedzia
    > dzieki ktorym zarobia kase i jedzenie sami kupia), a najlepiej jakby to

    To dobrze. Niemniej jednak najlepszą pomocą byłoby chyba takie
    zorganizowanie państwa, aby nie zajmowało się wojnami, czy korupcją, ale
    rozwijaniem się gospodarczo. I nie chodzi tu o pomoc socjalną, bo ta
    prawie zawsze jest zmarnowana, ale stworzenie coś na kształt tygrysa
    azjatyckiego - dużo wolności gospodarczej itp. Bez tego to Afryce można
    pomagać i przez 1000 lat - bez rezultatu.

    Jeśli państwa afrykańskie same nie dają sobie z tym rady, to nowa
    kolonizacja nie byłaby taka zła.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 65. Data: 2008-11-06 09:31:12
    Od: "|<ońrad" <k...@a...ij>

    gargamel pisze:
    > daj linka do bloga to poczytam:O)

    caly czas jest w stopce

    > a z tym czytaniem to przypomniał mi się reportaż cejrowskiego z afryki,
    > gdzie na siłę uczono dzieci dzikich koczowniczych plemion czytać i
    > pisać, i potem taki wyuczony wracał do rodziny i mówił że tu nie ma co
    > robić bo nie ma co pisać i czytać a on tylko to potrafi:O(

    wiesz... cejrowski jest rasistą i swoje telewizyjne (i inne) opowiesci
    nagina, by pokazac jaki czarny lud jest tepy i jak pomaganie mu jest
    nieefektowne. uwzalbym z opieraniem swoich opinii na tym co mowi ów cowboy

    body {
    name: '|<ońrad Karpieszu>|';
    blog: url('http://konradjestwrwandzie.wordpress.com/');
    }

  • 66. Data: 2008-11-06 10:11:48
    Od: "gargamel" <s...@d...na>

    Użytkownik ""|<ońrad"" napisał:
    > caly czas jest w stopce
    ok, czytam i widzę takie dziwa:

    "Do Rwandy jadę jako wolontariusz. Nie będą to ani długie wakacje pod
    afrykańskim słońcem (już nawet pomijając fakt, że większość mojego pobytu
    przypadnie na okres pory deszczowej), ani nie będzie to stricte praca
    zarobkowa. Będzie to praca, tyle że bez wynagrodzenia."
    -skoro nie płacą ci za pracę top skad masz pieniadze na wyjazd i przyjazd do
    aryki? skąd masz pioeniadze na jedzenie, internet i takie tam?

    > wiesz... cejrowski jest rasistą i swoje telewizyjne (i inne) opowiesci
    > nagina, by pokazac jaki czarny lud jest tepy i jak pomaganie mu jest
    > nieefektowne. uwzalbym z opieraniem swoich opinii na tym co mowi ów cowboy

    bzdury pioszesz, każdy jest rasistą, nawet cio dzicy tutsi i hutu, a
    cejrowski ma wzięcie napewno nie dlatego że nagina, dajac ci perzykład
    cejrowskiego chciałem ci powiedzieć że w przypadku dzikich koczowniczych
    plemion nauka pisania i czytania jest zbędna i niepotrzebna, bo oni żeby
    przeżyć muszą zdobyć ogromną wiedzę i umiejętności od swego plemiona której
    biali nie posiadają:O)

    > tu masz dyrdymaly cejrowskiego na temat afryki
    > http://konradjestwrwandzie.wordpress.com/2008/09/18/
    cejrowski-klamie-2/

    z tego artykułu wnioskuję ze to ty bardziej kłąmiesz niż ten cejrowski:O(

  • 67. Data: 2008-11-06 10:13:53
    Od: "|<ońrad" <k...@a...ij>

    Liwiusz pisze:
    > Skoro kolonializm utrzymywał porządek, a po jego zakończeniu zaczęły
    > wybuchać wojny, to dlaczego oskarżać za nie kolonializm? To właśnie brak
    > kolonializmu jest przyczyną wojen.

    Porządek byl przed kolonializmem. Kolnialisci utrzymywali zamordyzm i
    tak sterowali krajami, aby bylo dobrze kolonizatorom.

    Po pierwsze podzielili afryke wedlug wlasnych granic. W jeden karj
    wrzucili wczesniej niezbyt lubiace sie plemiona (ale nie mordujace na
    potege). Gdzie indziej jak nie umieli rzadzic (Rwanda) wymyslili ze w
    Rwandzie sa dwa plemiona z ktorych jedno ma sluzyc drugiemu.

    Potem sobie poszli, zostawili skloconych ludzi wewnatrz krajow i nic
    dziwnego ze pierwsze co sie wydarzalo to walka o wladze. Wyobraz sobie
    ze w Polsce mija kolonializm i zostajemy w jednych granicach z litwa,
    bialorusia, czechami i niemcami. Lukaszenko oglasza sie prezydentem
    federacji.

    tu masz opis jak absurdalnie doszlo do ludobojstwa w Rwandzie
    http://konradjestwrwandzie.wordpress.com/2008/10/13/
    dluga-historia-rwandy-w-krotkim-artykule/

  • 68. Data: 2008-11-06 10:21:44
    Od: "|<ońrad" <k...@a...ij>

    Alek pisze:
    > Efektowne bywa, z efektywnością gorzej.

    To fakt, pomoc rozwojowa jest tak samo popierana jak i krytykowana.
    Arggumentow po obu stronach jest kupa. Co wiecejkoncowka dwudziestego
    wieku dala przeciwnikom mnostwo argumentow do krytyki. Wtedy to
    pompowano kase w afryke na potege bez zadnego pomyslunku czy to
    faktycznie pomaga.

    Obecnie przekonstruowano zasady i pomoc ma faktycznie pasowac do
    potrzeb, nie byc dorazna (zamiast jedzenia, pomoc zorganizowac narzedzia
    dzieki ktorym zarobia kase i jedzenie sami kupia), a najlepiej jakby to
    byla wspolpraca rozwojowa (europa robi cos dobrego w afryce we
    wspolpracy z afrykanczykami, oni aktywnie wykonuja zadanie, a europa co
    najwyzej wspomaga). Tego ostatniego argumentu przyznam sie, ze nie
    wypelnia moj pomysl.

> [...]
    > trzeba będzie już tam słać pomocy a będzie można z nimi
    > prowadzić normalną wymianę handlową, naukową itp.?

    Wpisz w google 'milenijne cele rozwoju'. Planowane jest do 2012 roku
    poprawienie kilku istotnych czynnikow, po ktorych ONZ uznalo ze bedzie
    lepiej. Czy ONZ ma racje, to tez kwestia sporna.

    Generalnie pomoc - tak - jest krytykowana i czesto nie przyznac racji.
    Jednak w malej skali ciesze sie ze kupie komus narzedzia, dzieki ktorym
    zarobi wiecej kasy. W duzej skali najlepiej by bylo nauczyc globalnie
    ich zasad ekonomii, wytwarzac te narzedzia i stworzyc dobry system
    kredytowy. Moze kiedys wroce z tym pomyslem do afryki. W kazdym badz
    razie w 2 tygodnie tego nie zrobie. Nie znaczy to, ze nie pomoge.

  • 69. Data: 2008-11-06 10:44:05
    Od: "|<ońrad" <k...@a...ij>

    Liwiusz pisze:
    > prawie zawsze jest zmarnowana, ale stworzenie coś na kształt tygrysa
    > azjatyckiego - dużo wolności gospodarczej itp. Bez tego to Afryce można
    > pomagać i przez 1000 lat - bez rezultatu.

    zgadzam sie i to na szczescie Rwanda jest na bardzo dobrej drodze, w
    kilku aspektach jest nawet lepiej niz w Polsce

    http://www.wykop.pl/link/91991/wlasna-firma-w-rwandz
    ie

  • 70. Data: 2008-11-06 14:23:57
    Od: "|<ońrad" <k...@a...ij>

    gargamel pisze:
> [...]
    > -skoro nie płacą ci za pracę top skad masz pieniadze na wyjazd i
    > przyjazd do aryki? skąd masz pioeniadze na jedzenie, internet i takie tam?

    Za wszystko placi MSZ (tzn niemal za wszystko, orgnizacja wysylajaca
    musiala dolozyc 10%)

    cejrowski-klamie-2/

    > z tego artykułu wnioskuję ze to ty bardziej kłąmiesz niż ten cejrowski:O(

    dorzuc koment pod artykulem, podyskutujemy ;)