  • 1. Data: 2008-03-01 16:13:18
    Temat: czy istnieją 2 podobne do siebie nr Pesel ?
    Od: k...@p...fm

    Witam Czy możliwe jest aby dwa numery Pesel różniące się jedynie
    pierwszą i czwartą cyfrą (ostatnie 5 cyfr jest identyczne) oznaczały
    dwie różne osoby ?? A jeśli tak to jak wysokie jest
    prawdopodobieństwo.

    Pozdrawiam
    Kasia

  • 2. Data: 2008-03-01 16:19:52
    Temat: Re: czy istnieją 2 podobne do siebie nr Pesel ?
    Od: "MarekN" <m...@p...usun.to.onet>

    numer pesel nie jest unikalny, jest wiec mozliwe, ze 2 osoby maja taki sam
    numer pesel. prawdopodobienstwo male, ale sytuacja mozliwa.

    --
    marqss

  • 3. Data: 2008-03-01 16:23:25
    Od: Piotr Lewandowski <y...@e...cj.rqh.cy>

    k...@p...fm wrote:
    > Witam Czy możliwe jest aby dwa numery Pesel różniące się jedynie
    > pierwszą i czwartą cyfrą (ostatnie 5 cyfr jest identyczne) oznaczały
    > dwie różne osoby ??
    Tak. Wystarczy, że w przypadku, gdy:
    PESEL#1 = aXXbXXXXXXX
    PESEL#2 = cXXdXXXXXXX
    będzie spełniona równość `a + 9b (modulo 10) == c + 9d (modulo 10)`,
    wówczas cyfra kontrolna (ostatnia cyfra) będzie taka sama dla obu
    numerów.

    > A jeśli tak to jak wysokie jest prawdopodobieństwo.
    Ale prawdopodobieństwo jakiego zdarzenia?

    Pewnie i tak zależy od tego w jaki sposób generowane są cyfry na
    pozycjach 7-10, a tego nie wiem. Jedyna wskazówka może być taka, że nie
    mogą to być kolejne liczby, bo przedostatnia cyfra określa płeć
    posiadacza danego numeru PESEL. Należałoby zapewne zapytać w MSWiA.

    --
    Piotr Lewandowski
    mail = headers['From'].decode('ROT13')

  • 4. Data: 2008-03-01 16:23:38
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > pierwszą i czwartą cyfrą (ostatnie 5 cyfr jest identyczne) oznaczały
    > dwie różne osoby ?? A jeśli tak to jak wysokie jest

    Możliwe jest, że wystąpią nawet 2 identyczne numery Pesel, tj. dwie róne
    osoby będą miały taki sam Pesel.

    W zasadzie co najmniej dwukrotnie już się tak zdarzyło :)

    A pomijając już te dwa przypadki, to jest to *stosunkowo* mało
    prawdopodobne, ale jak najbardziej możliwe.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 5. Data: 2008-03-01 16:29:08
    Temat: Re: czy istniej? 2 podobne do siebie nr Pesel ?
    Od: Piotr Lewandowski <y...@e...cj.rqh.cy>

    MarekN wrote:
    > numer pesel nie jest unikalny,
    A możesz przytoczyć co uchyliło punkt 1 art. 31a ustawy z dnia 10
    kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych?

    > jest wiec mozliwe, ze 2 osoby maja taki sam numer pesel.
    Znasz taki przypadek?

    --
    Piotr Lewandowski

  • 6. Data: 2008-03-01 16:40:51
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    Piotr Lewandowski pisze:

    > Znasz taki przypadek?

    Ja się spotkałem.

    6008

  • 7. Data: 2008-03-01 16:44:19
    Od: Any User <u...@a...pl>

    > A możesz przytoczyć co uchyliło punkt 1 art. 31a ustawy z dnia 10
    > kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych?

    Tzw. życie (nie mylić z gazetą "Życie" Tomasza Wołka).

    > Znasz taki przypadek?

    Ja słyszałem o dwóch. M.in. Janusz Weiss to przerabiał swego czasu w
    "Dzwonię do pani, pana w bardzo nietypowej sprawie".

  • 8. Data: 2008-03-01 16:50:51
    Od: "MarekN" <m...@p...usun.to.onet>

    Użytkownik "Piotr Lewandowski" <y...@e...cj.rqh.cy> napisał w wiadomości
    > A możesz przytoczyć co uchyliło punkt 1 art. 31a ustawy z dnia 10
    > kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych?

    Mowimy o tym jak mniemam:

    Numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, zwany w
    niniejszej ustawie "numerem PESEL", jest to 11-cyfrowy, stały symbol
    numeryczny, jednoznacznie identyfikujący osobę fizyczną, w którym sześć
    pierwszych cyfr oznacza datę urodzenia (rok, miesiąc, dzień), kolejne
    cztery - liczbę porządkową i płeć osoby, a ostatnia jest cyfrą kontrolną
    służącą do komputerowej kontroli poprawności nadanego numeru ewidencyjnego.

    Więc nie mam pojęcia co uchyliło ten przepis. Ja podchodzę do zagadnienia
    jako informatyk. Teraz miesiąc w peselu nie musi być miesiącem
    kalendarzowym, gdyż dodaje się informację o stuleciu. Zmianę wprowadzili
    dlatego, że pojawił się spory problem. Pesel 01020301777 pasowal dla osoby
    urodzonej 1901.02.03 jak i 2001.02.03. Niemniej to nadal nie rozwiązuje
    potencjalnego problemu. Liczb unikalnych na dany dzień masz 1000 (jeśli
    odliczyć płeć). Niby dużo, ale... ryzyko jest. Pewnie nie tylko te powody
    mogą być przyczyną nadania dwóm osobom tego samego numeru.

    > Znasz taki przypadek?

    Osobiście nie. Ale znajomy pracujący w firmie ubezpieczeniowej miał taki
    przypadek.

    --
    marqss

  • 9. Data: 2008-03-01 16:58:48
    Od: "Szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik <k...@p...fm> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Witam Czy możliwe jest aby dwa numery Pesel różniące się jedynie
    > pierwszą i czwartą cyfrą (ostatnie 5 cyfr jest identyczne) oznaczały
    > dwie różne osoby ??

    jest to mozliwe, ale...

    pierwsze szesc cyfr to data urodznie, rok, miesiac, dzien i teraz kolejne
    rzeczy do spelnienia,
    po pierwsze musza byc tej samej plci,
    po drugie suma pierwszej pomnozonej przez 1 i czwartej pomnozonej przez 9
    musi byc taka sama w obu przypadkach

  • 10. Data: 2008-03-01 16:58:50
    Od: Rzecznik Prokurwatury Krajowej <r...@p...pl>

    k...@p...fm pisze:
> [...]
    > pierwszą i czwartą cyfrą (ostatnie 5 cyfr jest identyczne) oznaczały
    > dwie różne osoby ?? A jeśli tak to jak wysokie jest

    Jest to możliwe. Istnieje 9 kombinacji dla wymienionych warunków, z tym,
    że na na pewno jedna z osób musiałaby mieć PESEL rozpoczynający się
    (pierwsza cyfra) od cyfry 0 (zero) a druga od cyfry 9.

    Zbiór możliwych par:
    0..1.......-9..0.......
    0..2.......-9..1.......
    0..3.......-9..2.......
    0..4.......-9..3.......

    Reszta cyfr dowolna i jednakowa dla obu osób, cyfra kontrolna oczywiście
    zależna od wskazanych cyfr lecz jednakowa dla obu osób.

    --
    pzdr, Rzecznik Prokurwatury Krajowej
    Nie ma ludzi niewinnych, są tylko źle przetrzepani.