  • 1. Data: 2008-03-01 09:55:50
    Temat: Prawa autorskie a praca w firmie
    Od: Michal <b...@m...pl>

    Witam,

    Jestem zatrudniony w firmie na umowe o prace (na czas nieokreslony) przy
    wykonywaniu wizualizacji architektury. Produktem finalnym sa obrazki
    przedstawiajace przyszle osiedla, biurowce, wnetrza mieszkalne.
    Planuje sie zwolnic i zalozyc wlasna firme o podobnej, aczkolwiek bardziej
    poszerzonej ofercie w stosunku do firmy, w ktorej obecnie pracuje.

    Chcialbym sie od Was dowiedziec na jakiej zasadzie moge "przyznawac sie"
    do grafik, ktore wykonuje u mojego obecnego pracodawcy? Nie ukrywam, ze
    bylaby to znaczna czesc mojego portfolio, bo w firmie pracuje juz ponad 3
    lata i chcialbym je wykorzystac do promowania mojej wlasnej dzialalnosci i
    zdobywania klientow. Dodam, ze nie podpisywalem zadnej umowy
    lojalnosciowej, a umowa o prace zawiera jedynie to co konieczne, czyli
    godziny pracy, miejsce pracy, stanowisko i pensje.

    Czy musze o moim problemie rozmawiac z pracodawca czy moze reguluja to
    jakies przepisy, do ktorych on i ja musimy sie zastosowac?
    Czy kazda taka grafika musi zawierac spis rzeczy, ktore ja w niej zrobilem
    czy moze wystarczy tylko jakas notka w stylu: "Grafike wykonala Firma Z i
    Michal T."
    Czy musi byc informacja, ze grafika zostala wykonana na sprzecie i
    oprogramowaniu Firmy Z?

    Na koniec moze opisze troszke szerzej czym sie zajmuje. Praca nad taka
    wizualizacja sklada sie z kilku etapow, mniej wiecej takich: modelowanie,
    nadawanie materialow, oswietlenie i montaz oraz nieskonczona ilosc
    poprawek od klienta. Nigdy nie bylo sytuacji, ze samodzilnie zajmuje sie
    danym projektem. Czesto robie wiekszosc z powyzszych czynnosci, ale i tak
    zawsze szef (ktory czynnie bierze udzial w pracach) stawia "kropke nad i".
    Oczywiscie sposrod wielu grafik przy ktorych tworzeniu bralem mniejszy lub
    wiekszy udzial, wybralbym tylko te, w ktorych rzeczywiscie zrobilem
    wiekszosc rzeczy.

    Pozdrawiam,

    Michal

  • 2. Data: 2008-03-01 11:51:49
    Temat: Re: Prawa autorskie a praca w firmie
    Od: krigtopf <k...@g...com>

    Michal wrote:
> [...]
    > umowy lojalnosciowej, a umowa o prace zawiera jedynie to co konieczne,
    > czyli godziny pracy, miejsce pracy, stanowisko i pensje.

    Majątkowe prawa autorskie do utworów, które stworzyłeś w trakcie trwania
    stosunku pracy przeszły na pracodawcę. Dlatego nie możesz już
    wykorzystać ich w celu, w jakim zostały stworzone. Wciąż jednak jesteś
    ich autorem, w związku z czym możesz wydrukować np. folder ze swoimi
    pracami i pokazywać je klientom. Moim zdaniem dobrze byłoby podpisać te
    grafiki w ten sposób, żeby wynikało, że "zostały stworzone na potrzeby
    pracy w firmie X".

    > Czy musze o moim problemie rozmawiac z pracodawca czy moze reguluja to
    > jakies przepisy, do ktorych on i ja musimy sie zastosowac?

    Regulują to przepisy o prawie autorskim. Autorskie prawa osobiste, w tym
    prawo do autorstwa utworu, są niezbywalne.

    > Czy kazda taka grafika musi zawierac spis rzeczy, ktore ja w niej
    > zrobilem czy moze wystarczy tylko jakas notka w stylu: "Grafike wykonala
    > Firma Z i Michal T."

    Najlepiej podpisać je tak, żeby Twój wkład twórczy w powstanie danej
    grafiki był jednoznaczny.

    > Czy musi byc informacja, ze grafika zostala wykonana na sprzecie i
    > oprogramowaniu Firmy Z?

    Nie.

> [...]
    > ktorych tworzeniu bralem mniejszy lub wiekszy udzial, wybralbym tylko
    > te, w ktorych rzeczywiscie zrobilem wiekszosc rzeczy.

    Mimo wszystko powinieneś zaznaczyć, że grafiki powstały we współpracy z
    resztą zespołu firmy, w której pracowałeś.

    Dodam jeszcze, że absolutnie nie możesz czerpać korzyści majątkowej z
    eksploatacji utworów, które stworzyłeś w ramach wykonywania obowiązków
    służbowych wobec byłego pracodawcy na podstawie umowy o pracę. Jedyne
    dopuszczalne rozwiązanie, które tu widzę to udostępnianie klientom tych
    grafik w celu zaprezentowania swoich możliwości. Ze szczególną uwagą
    powinieneś też podejść do rozpowszechniania ich za pośrednictwem internetu.

    Należy też wziąć pod uwagę, że niedopuszczalne jest prezentowanie
    utworów, jeśli nie zostały one wcześniej publicznie udostępnione przez
    byłego pracodawcę - tzn. np. dany utwór ma zostać po raz pierwszy
    pokazany na targach w sierpniu 2008, a Ty już teraz rozpowszechniasz go
    jako "swoją pracę w ramach działalności w firmie X".

    krigtopf

  • 3. Data: 2008-03-01 14:05:28
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    krigtopf <k...@g...com> writes:

    [ciap]

> [...]
    > z eksploatacji utworów, które stworzyłeś w ramach wykonywania
    > obowiązków służbowych wobec byłego pracodawcy na podstawie umowy

    ...czyli nie może tych prac pokazywać w swoim CV, a tym bardziej
    tworzyć jakichś folderów. Może jedynie o tych pracach wspomnieć.
    Na utworzenie folderu do CV musi mieć zgodę właściciela autorskich
    praw majątkowych do tych prac.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 4. Data: 2008-03-01 14:17:59
    Od: bungo <b...@g...pl>

    Michal pisze:
> [...]
    > ktorych tworzeniu bralem mniejszy lub wiekszy udzial, wybralbym tylko
    > te, w ktorych rzeczywiscie zrobilem wiekszosc rzeczy.

    Generalnie kwestię przynależności praw majątkowych do utworów
    powstających w ramach stosunku pracy reguluje art. 12 ust. 1 prawa
    autorskiego. w myśl niego, jeżeli umowa o pracę (ewentualnie ustawa)
    nie stanowi inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w
    wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą
    przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z
    celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

    Te granice sa wazne, bo jesli np. celem zawartej umowy bylo wylącznie
    przygotowywanie wizualizacji dla klientow, a firma z wizualizacji
    Twojego autorstwa (wspolautorstwa) czyni inny uzytek, to wtedy
    przekracza ta granice i nalezy Ci sie dodatkowe wynagrodzenie.
    Oczywiscie w kazdym przypadku masz prawo do oznaczania dziela swoimi
    danymi jako autora/ wspolautora.

    Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    jest kompromisem między dwoma zasadami: prawa pracy, według której
    owoce pracy pracownika należą do pracodawcy, i prawa autorskiego -
    które przyznaje je twórcy. Granice pomiedzy tymi klauzulami wyznacza
    wlasnie cel umowy o prace i zgodny zamiar stron.

  • 5. Data: 2008-03-01 15:02:27
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    krigtopf pisze:

    > Majątkowe prawa autorskie do utworów, które stworzyłeś w trakcie trwania
    > stosunku pracy przeszły na pracodawcę. Dlatego nie możesz już

    Może uściślijmy: w trackie _i_ w ramach wykonywania obowiązków służbowych.

    Przykład: człowiek (jak w tym przypadku) tworzy jakiś obrazek dla firmy
    - obrazek jest firmy. Ale jeśli pójdzie sobie do domu i coś sam narysuje
    z własnej inicjatywy i dla siebie - to mimo że etat nadal ma, to obrazek
    jest już w pełni jego i nie tylko może się nim chwalić, ale także sprzedać.

    Ba! Nawet jakby to zrobił w godzinach pracy (ale nie na potrzeby firmy)
    to było by jego - a szef najwyżej mógłby się awanturować o marnowanie
    czasu i sprzętu służbowego.

  • 6. Data: 2008-03-01 18:59:47
    Od: Michal <b...@m...pl>

    Dnia 01-03-2008 o 16:02:27 Andrzej Lawa
    <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał(a):

    [...]

    > Ba! Nawet jakby to zrobił w godzinach pracy (ale nie na potrzeby firmy)
    > to było by jego - a szef najwyżej mógłby się awanturować o marnowanie
    > czasu i sprzętu służbowego.

    OK. Te przyklady, ktore podales sa dosc oczywiste, jednak mnie chodzi o
    cos zupelnie innego.
    Moja umowa o prace w zaden sposob nie reguluje kwestii autorskich. Zawiera
    ona jedynie "standardowe" informacje - stanowisko, miejsce pracy, wymiar
    czasu pracy i wynagrodzenie oraz kilka warunkow zatrudnienia (norma czasu
    pracy, urlop, nieobecnosc).
    Zatem upraszczajac: pracuje w firmie A na umowe o prace jako grafik
    komputerowy (nie zawiera zadnych klauzul poufnosci czy na temat praw
    autorskich), zwalniam sie i zakladam konkurencyjna firme B. Czy moge
    grafiki stworzone w firmie A, ktorych bylem wspolautorem, pokazywac swiatu
    (zarowno na stronie internetowej, jak i w formie papierowej) w celu
    pozyskania nowych Klientow?

    Pytanie bardzo uproscilem, wiec licze tez na jednoznaczna odpowiedz :)

    Pozdrawiam,

    Michal

  • 7. Data: 2008-03-02 17:30:55
    Od: krigtopf <k...@g...com>

    Michal wrote:
> [...]
    > celu pozyskania nowych Klientow?
    >
    > Pytanie bardzo uproscilem, wiec licze tez na jednoznaczna odpowiedz :)

    1. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, przynajmniej moim zdaniem.

    2. Kwestia treści umowy w danym przypadku nie ma znaczenia.

    3. Jaki jest cel wykonywania tych grafik? Tzn. dla kogo one są
    przeznaczone i czy powstają indywidualnie na zamówienie klientów, czy w
    inny sposób?

    krigtopf