  • 1. Data: 2008-03-01 15:59:37
    Temat: Umowa o dzieło - prośba o ocenę
    Od: Piotr Lewandowski <y...@e...cj.rqh.cy>

    Witam,

    Mam gorącą prośbę o dokonanie oceny stworzonej przeze mnie umowy o
    dzieło pod kątem nieścisłości/błędów formalnych/kruczków prawnych.

    Umowa została stworzona w duchu ,,less is more'' - starałem się zebrać
    kilka krążących po sieci wzorów, *subiektywnie* wybrać część wspólną i
    stworzyć minimalny dokument, który będzie można nazwać umową o dzieło.

    Nie ukrywam, że podczas wybierania punktów umowy miałem cały czas na
    uwadze fakt, iż jej przedmiotem będzie stworzenie oprogramowania.

    Umowa składa się z 4 paragrafów (9 punktów), zajmuje 24KB w formacie PDF
    i jest dostępna pod adresem: http://www.icomputing.pl/tmp/contract.pdf

    Z góry dziękuję za poświęcony czas.

    --
    Piotr Lewandowski
    mail = headers['From'].decode('ROT13')

  • 2. Data: 2008-03-01 18:11:48
    Temat: Re: Umowa o dzieło - prośba o ocenę
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Mar 2008, Piotr Lewandowski wrote:

    > Umowa składa się z 4 paragrafów (9 punktów), zajmuje 24KB w formacie PDF
    > i jest dostępna pod adresem: http://www.icomputing.pl/tmp/contract.pdf

    IMO:
    1. Dlaczego NoScript musi się wydzierać przy czytaniu byle PDFa? ;)
    2. "praca" IMO *nijak* nie opisuje prawidłowo celu, jeśli celem była
    umowa o dzieło. Nikogo ma *nie obchodzić ile i jakiej pracy* włoży
    wykonawca :>, to co jest interesujące, to "efekt". Opis efektu jest
    krytyczny, jeśli wystąpią różnice zdań. Tak czy siak - "praca"
    IMO się nie kwalifikuje.
    3. Przyjęcie, że jedynym wyznacznikiem prawidłowości realizacji umowy
    jest akceptacja zamawiającego, w szczególności do pary ze stwierdzeniem
    iż "prawa nabywa Zamawiający" (bezwarunkowo! - na mocy umowy, nie na
    mocy akceptacji/odbioru!) to niezły pasztet ;)
    4. Zamawiający dostał co dostał. W szczególności *nie* dostał prawa do
    wykonywania utworów zależnych, czyli np. "poprawiania dzieła".
    Zaliczyć do pasztetów? ;) - zajrzyj do art.46 PA
    5. Akceptacja pod względem merytorycznym dotyczy "odbioru", nie rachunku,
    to że oba dokumenty są na jednym świchu niewiele zmienia, acz można
    uznać że się czepiam :O

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-03-02 17:40:42
    Od: krigtopf <k...@g...com>

    Piotr Lewandowski wrote:
    > Witam,
    >
    > Mam gorącą prośbę o dokonanie oceny stworzonej przeze mnie umowy o
    > dzieło pod kątem nieścisłości/błędów formalnych/kruczków prawnych.

    Generalnie umowa jest bardzo mało precyzyjna.

    Co się rzuca na pierwszy rzut oka to to, że par. 4 pkt. 2, poprzez swoją
    błędną konstrukcję, nie obowiązuje. Poza tym nie wiadomo, jakie dzieło
    ma powstać na podstawie tej umowy.

    krigtopf

  • 4. Data: 2008-03-03 03:11:39
    Od: Piotr Lewandowski <y...@e...cj.rqh.cy>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > IMO:
    > 1. Dlaczego NoScript musi się wydzierać przy czytaniu byle PDFa? ;)
    E tam, u mnie siedzi cicho i nie przeszkadza. ;)

> [...]
    > wykonawca :>, to co jest interesujące, to "efekt". Opis efektu jest
    > krytyczny, jeśli wystąpią różnice zdań. Tak czy siak - "praca"
    OK. Czyli inteligentnie zastąpić słowo 'praca' słowem 'dzieło', prawda?
    :)

> [...]
    > iż "prawa nabywa Zamawiający" (bezwarunkowo! - na mocy umowy, nie na
    > mocy akceptacji/odbioru!) to niezły pasztet ;)
    No tak. To jako najważniejszą zmianę widzę tutaj dodanie warunku, że
    "Zamawiający w momencie odbioru dzieła nabywa autorskie prawa (...)".

    Chciałem generalnie uniknąć "protokołów odbioru" i tego typu załączników
    i połączyć podpisywanie rachunku przez Zamawiającego z odbiorem dzieła -
    w celu ograniczenia papierkologii.

    > 4. Zamawiający dostał co dostał. W szczególności *nie* dostał prawa do
    > wykonywania utworów zależnych, czyli np. "poprawiania dzieła".
    > Zaliczyć do pasztetów? ;) - zajrzyj do art.46 PA
    Zdecydowanie! Nieźle bym się wpakował. Dzięki. :-)

    > 5. Akceptacja pod względem merytorycznym dotyczy "odbioru", nie rachunku,
    > to że oba dokumenty są na jednym świchu niewiele zmienia, acz można
    > uznać że się czepiam :O
    A mogę spokojnie ukraść taki[1] zapis z jakiejś umowy? Jest dostatecznie
    precyzyjny?

    [1]"""
    Odbiór dzieła nastąpi na podstawie rachunku wystawionego przez Wykonawcę.
    """

    Podczas lektury przeróżnych wzorów nasunęły mi się jeszcze pytania,
    których zapomniałem opisać w poprzednim poście:
    - Dlaczego często spotykany jest zakaz zlecania dzieła osobom trzecim?
    Czy z prawnego punktu widzenia dla Zamawiającego jest różnica czy
    wykona to Wykonawca, czy też osoba wynajęta przez Wykonawcę?
    - Czy teksty przytoczone poniżej mają jakiekolwiek większe znaczenie?
    Czy też można je z czystym sumieniem pominąć?

    """
    W sprawach nie uregulowanych umową znajdują zastosowanie odpowiednie
    przepisy Kodeksu cywilnego.
    """

    """
    Umowa została sporządzona w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po
    jednym dla każdej ze Stron.
    """

    """
    Wszelkie zmiany, uzupełnienia i rozwiązanie umowy wymagają zachowania
    formy pisemnej pod rygorem nieważności.
    """

    Pozdrawiam,
    --
    Piotr Lewandowski

  • 5. Data: 2008-03-03 03:14:04
    Od: Piotr Lewandowski <y...@e...cj.rqh.cy>

    krigtopf wrote:
    > Generalnie umowa jest bardzo mało precyzyjna.
    Chodziło mi o stworzenie raczej szablonu umów zawieranych w przyszłości.

    > Co się rzuca na pierwszy rzut oka to to, że par. 4 pkt. 2, poprzez
    > swoją błędną konstrukcję, nie obowiązuje.
    Czy taki jak poniżej byłby poprawny?
    """
    Zamawiający w momencie odbioru dzieła nabywa autorskie prawa majątkowe
    oraz prawa zależne.
    """

    > Poza tym nie wiadomo, jakie dzieło ma powstać na podstawie tej umowy.
    Generalnie chodzi o stworzenie kawałka oprogramowania. :-)

    --
    Piotr Lewandowski

  • 6. Data: 2008-03-03 08:34:43
    Od: krigtopf <k...@g...com>

    Piotr Lewandowski wrote:
    > Czy taki jak poniżej byłby poprawny?
    > """
    > Zamawiający w momencie odbioru dzieła nabywa autorskie prawa majątkowe
    > oraz prawa zależne.
    > """

    Wciąż nie. Powinny zostać wymienione wszystkie pola eksploatacji, co do
    których dochodzi do przeniesienia praw.

    krigtopf

  • 7. Data: 2008-03-03 10:42:39
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Piotr Lewandowski <y...@e...cj.rqh.cy> writes:

    [ciap]

> [...]
    > trzecim? Czy z prawnego punktu widzenia dla Zamawiającego jest
    > różnica czy wykona to Wykonawca, czy też osoba wynajęta przez

    Tak, autorskie prawa osobiste pozostają przecież przy twórcy,
    a zamawiającemu może zależeć na nabyciu praw majątkowych do utworu,
    do którego autorskie prawa osobiste należą do konkretnej osoby.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 8. Data: 2008-03-03 10:44:46
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    [ciap]

  • 9. Data: 2008-03-04 11:34:48
    Od: krigtopf <k...@g...com>

    Piotr Dembiński wrote:

    > Pola eksploatacji są istotne w przypadku licencjonowania. W przypadku
    > zbycia autorskich praw majątkowych to raczej nie ma znaczenia, a pola
    > eksploatacji utworu można w szczególnych przypadkach określać w drodze
    > wykonywania autorskich praw osobistych.

    Mimo wszystko utrzymuję to, co napisałem wcześniej. Na poparcie -
    literalna wykładnia art. 41 ust. 1. pkt. 2 PrAut:

    "2. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o
    korzystanie z utworu, zwana dalej ,,licencją", obejmuje pola eksploatacji
    wyraźnie w niej wymienione."

    Również pkt. 4. potwierdza, że jednym z zasadniczych postanowień umowy o
    przenisienie autorskich praw majątkowych powinno być wymienienie pól
    eksploatacji, co do których prawa są przenoszone.

    krigtopf

  • 10. Data: 2008-03-04 12:18:05
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    krigtopf wrote:

> [...]
    > przenisienie autorskich praw majątkowych powinno być wymienienie pól
    > eksploatacji, co do których prawa są przenoszone.

    Tak się zastanawiam czy określenie "wszystkie pola eksploatacji istniejące w
    dniu podpisania umowy" jest wystarczającym wymienieniem tychże pól?

    p. m.