  • 91. Data: 2006-09-13 08:11:26
    Temat: Re: czy SELEKCJA przy wejsciu do klubow jest LEGALNA ??
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Jeśli nie pobierasz takiej opłaty, to w zasadzie nie masz prawa nikogo
    > zatrzymać w tych drzwiach, a zatrzymując dopuszczasz się przestępstwa
    > zmuszania do określonego zachowania.

    Przy zmuszaniu konieczny jest określony sposób działania, nie jest nim
    niewpuszczenie do lokalu.

    KG

  • 92. Data: 2006-09-13 08:58:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Zastanawiałem się głębiej nad tym zagadnieniem i doszedłem do wniosku, że
    obowiązek świadczenia usługi wynika ze skierowaniem powszechnej oferty poprzez
    uruchomienie przykładowo dyskoteki. Moim zdaniem uruchomienie lokalu typu
    dyskoteka należy rozpatrywać poprzez pryzmat treści art. 66 i 70 kc. Mamy lokal
    z napisem dyskoteka, a więc składam przechodzącym ofertę świadczenia takiej
    usługi. Jest to powszechnie przyjęty zwyczaj w tym zakresie. Potencjalny klient
    na mocy art. 70 przyjmuje tę ofertę i umowa jest zawarta, a przedsiębiorca na
    podstawie tej umowy JEST ZOBOWIĄZANY do świadczenia usługi. Moim zdaniem w tym
    kontekście należało by rozumieć obowiązek zawarty a kodeksie wykroczeń.

    Patrząc poprzez pryzmat takiego rozumowania szeroko tu komentowany wyrok sądu z
    Częstochowy (w sprawie lokalu tylko dla kobiet) zaczyna mi wyglądać całkiem
    znośnie. Skoro na zewnątrz lokalu była stosowna informacja, to oferta była
    kierowana tylko do kobiet i tylko wobec kobiet była wiążąca. Inna sprawa, to
    pytanie, czy obsługa lokalu ma prawo to sprawdzać. Bo przecież nie można
    wykluczyć, że mamy do czynienia z osobą wyglądającą pozornie na mężczyznę, a
    będącego kobietą.

  • 93. Data: 2006-09-13 09:02:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Przy zmuszaniu konieczny jest określony sposób działania, nie jest nim
    > niewpuszczenie do lokalu.

    Jak najbardziej tak. Ale jak praktyce może się odbyć takie niewpuszczenie? Jak
    się uprę i będę chciał wejść, to albo "bramkarz" da mi w pysk, albo mnie
    przestraszy, ze mi da jak pójdę dalej. Tak, czy siak mamy działanie o którym
    mowa w art. 191 kk. Oczywiście, jeśli odbędzie się to w cywilizowany sposób,
    czyli "bramkarz" powie, że mnie nie wpuszcza, a ja zawrócę i pójdę gdzie
    indziej, to zmuszania tu nie będzie. Zakładałem milcząco, że sam klient jest
    uparty i zamierza wejść pomimo głupim i nieuprawnionym zarządzeniom personelu
    fizycznego.

  • 94. Data: 2006-09-13 09:17:17
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Jak najbardziej tak. Ale jak praktyce może się odbyć takie
    > niewpuszczenie?

    zamknie drzwi

    KG

  • 95. Data: 2006-09-13 09:27:48
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > tej umowy JEST ZOBOWIĄZANY do świadczenia usługi. Moim zdaniem w tym
    > kontekście należało by rozumieć obowiązek zawarty a kodeksie wykroczeń.

    Tyle że równie dobrze może to być zaproszenie do zawarcia umowy (art.71
    kc). Tym bardziej jeśli właściciel zastrzega sobie prawo selekcji. A
    więc z góry informuje, że jego oferta nie jest skierowana do każdej
    osoby (nie wspominając o tym, że gdy praktyka taka jest powszechna, to
    również to można by traktować jako zwyczaj). W takiej sytuacji do
    zawarcia umowy dochodzi dopiero w sytuacji, gdy umocowany przedstawiciel
    właściciela złoży swoje oświadczenie - to właśnie jest selekcja.

    Zresztą w ogóle mam wątpliwości czy art.138 rzeczywiście ma sankcjonować
    przypadki niewykonywania umowy (zbyt daleko idąca ingerencja prawa
    karnego, sięgająca w stosunki w których nie jest to niezbędne), czy też
    chodzi w nim o takie świadczenia, co do których inny przepis nakłada
    obowiązek ich świadczenia.

> [...]
    > prawo to sprawdzać. Bo przecież nie można wykluczyć, że mamy do
    > czynienia z osobą wyglądającą pozornie na mężczyznę, a będącego kobietą.

    Sprawdzać nie musi, ale to raczej kontrahent musi wykazać, że spełnia
    warunki.

    KG

  • 96. Data: 2006-09-13 09:52:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > zamknie drzwi

    Ale wówczas żaden inny klient nie wejdzie. Poza tym z tym zamykaniem drzwi, to
    też różnie w orzecznictwie bywało.

  • 97. Data: 2006-09-13 09:54:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Sprawdzać nie musi, ale to raczej kontrahent musi wykazać, że spełnia warunki.

    Niby tak. Ale jak to w praktyce ma wyglądać? Trzeciorzędowe cechy płciowe o płci
    nie świadczą. A jak się czuje kobietą?

  • 98. Data: 2006-09-13 12:56:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kam wrote:

    > Tyle że równie dobrze może to być zaproszenie do zawarcia umowy (art.71
    > kc). Tym bardziej jeśli właściciel zastrzega sobie prawo selekcji. A
    > więc z góry informuje, że jego oferta nie jest skierowana do każdej

    To powinien przynajmniej umieścić taką informację na szyldzie.

    [ciach]

    > Sprawdzać nie musi, ale to raczej kontrahent musi wykazać, że spełnia
    > warunki.

    Jak to sobie wyobrażasz?

  • 99. Data: 2006-09-15 12:22:55
    Od: "Tomasz Fafara" <w...@t...pl>

    > Jak to sobie wyobrażasz?
    Np. podczas sprawdzana czy dana osoba jest pełnoletnia, w końcu "na oko" tez
    to czasem trudno ocenić.

  • 100. Data: 2006-09-15 14:09:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Fafara" <w...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Np. podczas sprawdzana czy dana osoba jest pełnoletnia, w końcu "na oko" tez
    > to czasem trudno ocenić.

    A na jakiej podstawie mają prawo sprawdzać pełnoletniość? Zakładam, że gość nie
    chce kupić papierosów lub alkoholu.