  • 1. Data: 2003-08-06 09:48:36
    Temat: ciąża - zwolnienie lekarskie
    Od: "Marcin W." <m...@i...pl>

    Witam,

    Chciałbym zapytać o następującą kwestię:
    żona od kilku miesięcy pracuje (umowa na czas niekreślony, cały etat) i
    właśnie dowiedzieliśmy się, że jest w ciąży (pierwszy miesiąc). Ponieważ
    czuje się źle, najprawdopodobniej pójdzie do lekarza i dostanie zwolnienie.
    Wiemy, że pracodawca nie ma prawa żony zwolnić, ale czujemy, że jest to
    niezupełnie w porządku w stosunku do pracodawcy (jest to znajomy znajomego),
    chcielibyśmy go nie narażać na koszty (być może żona przez kolejne 8
    miesiecy nie będzie pracować). I moje pytanie, jeśli żona pójdzie na
    chorobowe, to czy pracodawca będzie musiał ponosić jakieś koszty (ZUS,
    podatek, itp.). A jeśli zwolni się z pracy to czy straci przysługujące jej
    po urodzeniu dziecka świadczenia?

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc,
    Marcin

  • 2. Data: 2003-08-06 10:15:31
    Temat: Odp: ciąża - zwolnienie lekarskie
    Od: "news.onet.pl" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > chorobowe, to czy pracodawca będzie musiał ponosić jakieś koszty (ZUS,
    > podatek, itp.). A jeśli zwolni się z pracy to czy straci przysługujące jej
    Przez pierwsze 33dni choroby zapłaci wynagrodzenie chorobowe
    racodawca( wiec i podatek i ubezpieczenie zdrowotne) , potem w razie
    kontynuowania zwolnienia będzie żona dostawać zasiłek chorobowy z ZUS.
    Jeśli to znajomy, to można zwrócić mu za ten miesiac podatek i zdrowotne-to
    jego realny koszt( bo wynagrodzenia może nie wypłacać faktycznie), potem już
    pracodawca nie będzie ponosił kosztów zatrudniania chorującego pracownika, a
    żona utrzyma zasiłek chorobowy, potem macierzyński i wychowawczy z ZUS.
    Nie radzę rezygnować z zatrudnienia, tylko zwrócić koszty za ten 1 miesiac
    choroby, jeśli honorowo chcecie wybrnąć z sytuacji.
    -Renata

  • 3. Data: 2003-08-07 07:17:11
    Temat: Re: ciąża - zwolnienie lekarskie
    Od: "Marcin W." <m...@i...pl>

> [...]
    > żona utrzyma zasiłek chorobowy, potem macierzyński i wychowawczy z ZUS.

    A czy żona ma w ogóle prawo do otrzymywania wynagrodzenia chorobowego?
    Wcześniej nie pracowała, a obecną pracę zaczęła niecałe 2 miesiące temu. Nie
    jestem pewien, ale wydawało się nam, że należy wcześniej przepracować co
    najmniej 180 dni, aby móc dostawać wynagrodzenie chorobowe (ja natomiast
    pracuję i płacę składki dłużej niż 180 dni - jeśli ma to jakiś wpływ). O ile
    wiem wynagrodzenie chorobowe w przypadku kobiety w ciąży wynosi 100%
    wynagrodzenia, czyli jeśli żona zarabia 1300 zł netto, to tyle dostawałaby
    chorobowego?

    > Nie radzę rezygnować z zatrudnienia, tylko zwrócić koszty za ten 1 miesiac
    > choroby, jeśli honorowo chcecie wybrnąć z sytuacji.

    Tak też zrobimy, dzięki.