  • 1. Data: 2003-02-14 07:40:41
    Temat: choroba zawodowa a wina pracodawcy
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    Witam wszystkich,
    pytanie:

    czy zachorowanie pracownika na chorobe zawodową jest uznawane za spowodowane
    zawinionym czynem pracodawcy, czy też jest to okoliczność od zawinienia
    pracodawcy niezależna?

    Dziękuje pozdrawiam

    marcin
    --
    "Płacić sędziemu i pchać w adwokata?
    Spłać dług, Sextusie, będzie mniejsza strata."

  • 2. Data: 2003-02-14 08:13:43
    Temat: Re: choroba zawodowa a wina pracodawcy
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > czy zachorowanie pracownika na chorobe zawodową jest uznawane za
    spowodowane
    > zawinionym czynem pracodawcy, czy też jest to okoliczność od zawinienia
    > pracodawcy niezależna?

    Nie odpowiem na to pytanie bo nie znam odpowiedzi, ale tak sobie myślę, że
    jeżeli
    pewne zawody są z góry narażone na choroby zawodowe (np. pracownicy
    cementowni
    na pylicę, pracownicy biurowi na problemy z kręgosłupem czy na problemy ze
    wzrokiem
    z powodu pracy przy komputerze itd.) to czy można winić za to pracodawcę?
    Mnie się wydaje że nie, ale może ktoś poda jakiś paragraf :).

    Pozdrawiam

    Darek

  • 3. Data: 2003-02-14 08:58:42
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@p...onet.pl>
    używając kalwiatury zaczernił ekran następującą treścią.

> [...]
    > z powodu pracy przy komputerze itd.) to czy można winić za to pracodawcę?
    > Mnie się wydaje że nie, ale może ktoś poda jakiś paragraf :).

    z wypowiedzi twojego poprzednika trudno wysnuć jednoznaczne wnioski, gdyż
    zależą one od tego czy choroba taka powstała w wyniku zaniedbań pracodawcy w
    BHP na czy tez nie.

    Stan_Z

  • 4. Data: 2003-02-14 09:02:48
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : z wypowiedzi twojego poprzednika trudno wysnuć jednoznaczne wnioski, gdyż
    : zależą one od tego czy choroba taka powstała w wyniku zaniedbań pracodawcy
    : BHP na czy tez nie.

    załóżmy, że nie było zaniedbań (jeśliby były sprawa byłaby oczywista)

    pozdrawiam

    marcin

  • 5. Data: 2003-02-14 09:11:09
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > z wypowiedzi twojego poprzednika trudno wysnuć jednoznaczne wnioski, gdyż
    > zależą one od tego czy choroba taka powstała w wyniku zaniedbań pracodawcy
    > BHP

    A czy choroba zawodowa z definicji nie jest chorobą która jest skutkiem
    wykonywania
    danego zawodu przy jednoczesnym stosowaniu się do przepisów BHP?

    Czy jeżeli choroba wynika z ignorowania przepisów BHP, czy można ją nazwać
    zawodową?

    Pozdrawiam

    Darek

  • 6. Data: 2003-02-14 09:21:18
    Od: a...@p...onet.pl

    USTAWA z dnia 30 października 2002 r.o ubezpieczeniu społecznym z tytułu
    wypadków przy pracy i chorób zawodowych -
    Art. 4. Za chorobę zawodową uważa się chorobę określoną w wykazie chorób
    zawodowych, o którym mowa w art. 237 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy, jeżeli została
    spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w
    środowisku pracy lub sposobem wykonywania pracy.

    Nie ma tu przesłanki w postaci zawinienia powstania tej choroby przez
    pracodawcę.

    Z tego, co sie orientuję, to badanie wystąpienie takiej przesłanki pojawia się
    na etapie ewentulnego dochodzenia od pracodawcy zadośćuczynienia
    przewyższającego kwotę wypłaconą z ubezpieczenia społecznego.

    Karina

  • 7. Data: 2003-02-14 10:40:53
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    > A czy choroba zawodowa z definicji nie jest chorobą która jest skutkiem
    > wykonywania
    > danego zawodu przy jednoczesnym stosowaniu się do przepisów BHP?

    wiadomo, że tak tylko niestety jeśli przepisy nie nadążają za technologią
    zabezpieczeń to można zwolnić pracodawcę od wszelkiej odpowiedzialności, iż
    nie wprowadził nowszych rozwiązań, które eliminują ryzyko powstania choroby.
    Jest jeszcze jedno pytanie co zrobić gdy wprowadzone zabezpieczenia, które
    wymusiły inspekcje BHP np. ratujące przed trwałym kalectwem lub utraty
    życia, niosą za sobą powstanie choroby która na takim stanowisku nie
    występowała, a można było przewidzieć, że się tak stanie jak owo
    zabezpieczenie zadziała. Były tego typu przypadki niestety.

    Normy sobie i życie sobie

    Stan_Z

    Stan_Z

  • 8. Data: 2003-02-14 10:44:22
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

[...]

    obawiam się, że nie można
    (naprawdę mam ostatnio jakieś zaćmienia)
    435 kc. odpowiedzialność na zasadzie ryzyka
    i już (prawie) każda choroba zawodowa obciąża pracodawcę.

    pozdrawiam

    marcin

  • 10. Data: 2003-02-14 12:04:36
    Temat: Odp: choroba zawodowa a wina pracodawcy
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Darek <d...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b2ibpb$a1e$...@n...onet.pl...
    > A czy choroba zawodowa z definicji nie jest chorobą która jest skutkiem
    > wykonywania
    > danego zawodu przy jednoczesnym stosowaniu się do przepisów BHP?

    choroba zawodowa mimo zachowania przepisów w niektórych zawodach jest
    nieodłączym ryzykiem związanym z wykonywaniem pracy wykaz takich chorób
    znajduje rozporządzeniu Rady Ministrów i nie jest to choroba powstała w
    wyniku zaniedbań niekiedy przepisów BHP a spowodowana jest działaniem
    czynników szkodliwych dla zdrowia ,występujacych w środowisku pracy.

    Sandra