  • 1. Data: 2003-02-13 21:30:15
    Temat: Wypłata wynagrodzenia za prac
    Od: "Glenn" <g...@g...pl>

    Witam,
    mam pytanie - czy pracownik może żądać wypłacenia wynagrodzenia za pracę w
    gotówce i w miejscu pracy? Jeżeli tak, to na jakiej podstawie (dokładny
    paragraf jeżeli można prosić) ? Czy pracodawca może zmusić do przyjęcia
    czeku na kwotę wynagrodzenia? Mam problem, ponieważ moja mama dostaje z
    opóźnieniem pensję na ROR i ponieważ pracodawca nie reaguje na monity w tej
    sprawie poprosiła o wypłate pensji w gotówce. Pracodawca powiedział, że da
    wypłatę czekiem - czy można upierać się przy gotówce? Z góry dziękuję
    wszystkim za pomoc.

    --
    Pozdrowienia,
    Glenn

  • 2. Data: 2003-02-13 22:29:55
    Temat: Re: Wypłata wynagrodzenia za prac
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 13 Feb 2003 22:30:15 +0100, "Glenn"
    <g...@g...pl> zakodował:

    >gotówce i w miejscu pracy? Jeżeli tak, to na jakiej podstawie (dokładny
    >paragraf jeżeli można prosić) ?

    KP:
    Art. 86. § 1. Pracodawca jest obowi?zany wypłacać wynagrodzenie w
    miejscu, terminie i czasie okre?lonych w regulaminie pracy lub w
    innych przepisach prawa pracy.
    § 2. Wypłaty wynagrodzenia dokonuje się w formie pieniężnej; czę?ciowe
    spełnienie wynagrodzenia w innej formie niż pieniężna jest
    dopuszczalne tylko wówczas, gdy przewiduj? to ustawowe przepisy prawa
    pracy lub układ zbiorowy pracy.
    § 3. Obowi?zek wypłacenia wynagrodzenia może być spełniony w inny
    sposób niż do r?k pracownika, jeżeli tak stanowi układ zbiorowy pracy
    lub pracownik uprzednio wyrazi na to zgodę na pi?mie.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2003-02-13 22:40:18
    Od: d...@f...arhea.net

    In article <u...@4...com>, Kaizen wrote:
> [...]
    > spełnienie wynagrodzenia w innej formie niż pieniężna jest
    > dopuszczalne tylko wówczas, gdy przewiduj? to ustawowe przepisy prawa

    ---> cut <---
> [...]
    > sposób niż do r?k pracownika, jeżeli tak stanowi układ zbiorowy pracy
    > lub pracownik uprzednio wyrazi na to zgodę na pi?mie.

    To jest ta najwazniejsza czesc :)

    --
    Dawid Szymański aka SQ6EMM
    Only two things are infinite, the universe and human stupidity,

  • 4. Data: 2003-02-13 22:53:40
    Od: "Glenn" <g...@g...pl>

    Dziękuję bardzo - też te paragrafy "podejrzewałam" jako użyteczne ;-))) dla
    mojej mamy - miałam tylko wątpliwość, czy wręczenie czeku nie wyczerpuje
    hasła "do rąk własnych pracownika" i czy pracodawca wręczając czek nie
    powie, że przecież wypłacił do rąk własnych - przepraszam, ale jestem
    zupełnym laikiem ;-)

  • 5. Data: 2003-02-14 07:50:47
    Od: "SOTB" <k...@z...pl>

    Użytkownik "Glenn" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > hasła "do rąk własnych pracownika" i czy pracodawca wręczając czek nie
    > powie, że przecież wypłacił do rąk własnych - przepraszam, ale jestem

    Jakby nie patrzeć nie jest to forma pieniężna. Więc nie może tak powiedzieć.

  • 6. Data: 2003-02-14 08:12:29
    Od: "Glenn" <g...@g...pl>

    SOTB wrote:
    >Jakby nie patrzeć nie jest to forma pieniężna. >Więc nie może tak
    > powiedzieć.

    Jeszcze raz dziękuję.

  • 7. Data: 2003-02-14 11:11:08
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

    Z czego wynika to opóźnienie ? Może założyć ROR w banku, w którym firma ma
    rachunek.

    Tomek

  • 8. Data: 2003-02-14 12:24:28
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Tomek" <b...@o...pl> popełnił 14 lut 2003 na pl.soc.prawo utwór

    > Z czego wynika to opóźnienie ? Może założyć ROR w banku, w którym
    > firma ma rachunek.
    A moze pracodawca powinien zalozyc sobie konto w banku
    w ktorym konto ma pracownik? (NIE: -nicy)
    Moze wtedy nie bedzie opoznien?

    NMSP

    --
    pozdro
    poreba

  • 9. Data: 2003-02-14 21:15:24
    Od: "marcin" <m...@b...com.pl>

    Użytkownik "Tomek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Z czego wynika to opóźnienie ? Może założyć ROR w banku, w którym firma ma
    > rachunek.
    >
    > Tomek

    Nie musi.
    Zgodnie z prawem pracy to do pracodawcy należy zadbania o to aby
    wynagrodzenia dotarło na czas. Jeśli wyplacane jest w formie przelewu na
    konto top pracodawca jest obowiązany dokonać na tyle wcześnie przelewu aby
    pieniadze na koncie pracownika znalazły się najpóżniej w dniu w którym mala
    by nastapić wypłata w gotówce. Warto też wiedzieć że za dzień dokonania
    zapłaty w przypadku przelewów bankowych uznaje się dzień wpłynięcia środków
    na konto wierzyciela aq nie wypłynięcia z konta dłuznika. Inaczej jest tylko
    na poczcie. Tu dzień wpłaty pieniędzy na poczcie uznaje się za dzień
    zapłaty.

    Jesli pracodawca sie spóźnia sugeruję zażądania wypłacenia odsetek za
    zwłokę, a keśli to nie pomoże to pozostaje skarga do PIP.