  • 11. Data: 2006-09-22 06:59:48
    Temat: Re: allegro - czy mozna odstąpić od umowy kupna?
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail'a p...@c...gdzies.net.pl napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > Pytanie: Czy sprzedajacym byla osoba fizyczna, czy DG, oraz jaki czas
    > upłynął od zakupu.
    >
    > W drugim przypadku jest mozliwe odstapienie od umowy w terminie do 10dni
    > bez podawania przyczyn.

    wazny jest tez fakt czy była to aukcja czy KT. Mozliwosc zwrotu dotyczy
    tylko KT. Natomiast w tym przypadku mozna oczywiscie zwracac towar w zwiazu
    z tym iz jest niezgodny z umowa i tu juz nie ma znaczenia od kogo i jak
    kupowałes.

    które mogą cię pokonać. To często popełniana omyłka. Frank Herbert

  • 12. Data: 2006-09-22 07:14:51
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Budzik napisał(a):
> [...]
    > z tym iz jest niezgodny z umowa i tu juz nie ma znaczenia od kogo i jak

    Ma znaczenie.

    KG

  • 13. Data: 2006-09-23 15:44:44
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail'a k...@w...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Ma znaczenie.

    to znaczy?
    Jezeli nie sprzedaje jako firma to moge nakłamac w opisie i potem nie
    przyjac zwrotu?

    Wątroba była cały dzień śledziona

  • 14. Data: 2006-09-23 16:14:53
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

    > to znaczy?
    > Jezeli nie sprzedaje jako firma to moge nakłamac w opisie i potem nie
    > przyjac zwrotu?

    Jesli sprzedaje przedsiebiorca w zakresie DG konsumentowi - stosuje sie
    przepisy o niezgodnosci TK z umowa, jesli przedsiebiorca - przedsiebiorcy
    albo konsument konsumentowi to stosuje sie przepisy o rekojmi z KC (jesli
    nie zostala wylaczona). Tak wiec konfiguracja podmiotowa ma kluczowe
    znaczenie;-)

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 15. Data: 2006-09-23 18:14:42
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail'a m...@g...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > przedsiebiorcy albo konsument konsumentowi to stosuje sie przepisy o
    > rekojmi z KC (jesli nie zostala wylaczona). Tak wiec konfiguracja

    a na czym polegaja róznice i która konfiguracja dla konsumenta jest lepsza?
    No i czy w którejs z konfiguracji mozna odmówic odbioru towaru niezgodnego
    z umowa?

    "Zbyt wiele wiedzy nigdy nie ułatwia decyzji."
    Frank Herbert

  • 16. Data: 2006-09-23 18:19:06
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

    > a na czym polegaja róznice i która konfiguracja dla konsumenta jest
    > lepsza?

    Ale to nie jest tak ze konsument sobie wybiera:-)) Dla konfiguracji B-to-B
    (Business to Business) i C-to-C (Consument) jest rekojmia, a dla B-C jest
    niezgodnosc.

    > No i czy w którejs z konfiguracji mozna odmówic odbioru towaru niezgodnego
    > z umowa?

    Odmowic odbioru?

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 17. Data: 2006-09-23 18:36:52
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Michał Wilk napisał(a):
> [...]
    > albo konsument konsumentowi to stosuje sie przepisy o rekojmi z KC (jesli
    > nie zostala wylaczona). Tak wiec konfiguracja podmiotowa ma kluczowe

    Uważasz że może istnieć stosunek konsument - konsument?
    Wiem że z definicji wynikałoby że tak, ale czy naprawdę o to chodzi?

    KG

  • 18. Data: 2006-09-23 19:45:53
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

    > Uważasz że może istnieć stosunek konsument - konsument?
    > Wiem że z definicji wynikałoby że tak, ale czy naprawdę o to chodzi?

    No tak sie to okresla, stosunki C-to-C. Mozna powiedziec jeszcze, ze chodzi
    o obrot powszechny. Mozna tez ze miedzy osobami fizycznymi, ale wiesz
    dobrze, ze to nieprecyzyjne, bo osoba fizyczna moze np. prowadzic DG i
    bedzie wtedy przedsiebiorca.

    Mowiac konsument mamy chyba na mysli po prostu nieprofesjonaliste.
    Konsument - konsument to nieprofesjonalista - nieprofesjonalista. Co o tym
    sadzisz?

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 19. Data: 2006-09-23 19:53:11
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Michał Wilk napisał(a):
> [...]
    >
    > Mowiac konsument mamy chyba na mysli po prostu nieprofesjonaliste.
    > Konsument - konsument to nieprofesjonalista - nieprofesjonalista. Co o tym

    Zawsze elementem definicji konsumenta było pozostawanie w stosunkach z
    przedsiębiorcą... Stąd uzasadnienie przepisów chroniących konsumenta,
    jako słabszej strony. Ale dlaczego w układzie gdzie po obu stronach jest
    nieprofesjonalista stosować te same przepisy i zasady? Choćby rękojmia -
    uważasz że w obrocie nieprofesjonalnym nie można jej wyłączyć?

    KG

  • 20. Data: 2006-09-23 20:00:16
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

    > Zawsze elementem definicji konsumenta było pozostawanie w stosunkach z
    > przedsiębiorcą... Stąd uzasadnienie przepisów chroniących konsumenta, jako
    > słabszej strony.

    To prawda, ale co do tej definicji konsumenta nie do konca sie zgodze. Art.
    22[1] KC definiujac konsumenta nie wspomina o pozostawaniu w stosunkach z
    przedsiebiorca. W tym wypadku bycie konsumentem w ogole nie jest
    zrelatywizowane do drugiej strony umowy, co wiecej, skoro mowa o
    "dokonywaniu czynnosci prawnej" to w ogole nie musi to byc zadna umowa:-)))

    > Ale dlaczego w układzie gdzie po obu stronach jest nieprofesjonalista
    > stosować te same przepisy i zasady?

    Te same co przy obrocie konsumenckim? No wlasnie nie stosuje sie tych
    samych - dla konsumenckiego - sprzedaz konsumencka, dla nieprofesjonalnego -
    sprzedaz kodeksowa.

    Natomiast tak samo regulowana jest sprzedaz w obrocie profesjonalnym jak i
    nieprofesjonalnym - w kodeksie - uzasadnienie tego, moim zdaniem, jest
    czytelne - i tu i tu wystepuje (z zalozenia przynajmniej) rownosc
    ekonomiczna stron.

    > Choćby rękojmia - uważasz że w obrocie nieprofesjonalnym nie można jej
    > wyłączyć?

    Oczywiscie ze mozna ja wylaczyc.

    Pozdrawiam,
    Michal