  • 1. Data: 2004-12-10 10:38:18
    Temat: Umowa o dzieło
    Od: <j...@N...gazeta.pl>

    Przypadek 1:
    Czy pracodawca może prawnie nie wypłacić wynagrodzenia pracownikowi,
    z którym podpisał umowę o dzieło?
    W jakim sądzie pracownik może walczyć? Czy Państwowa Inspekcja
    Pracy chroni jakoś pracowników na umowę o dzieło, którym się
    nie płaci (mimo podpisania odbioru wykonania dzieła)?
    Przypadek 2:
    Wkońcu czy jeśli nie podpisałem umowy o dzieło (miałem to zrobić
    po wykonaniu dzieła), a wykonałem je na rzecz pracodawcy
    co jest udokumentowane wewnętrzynymi papierami firmy, mogę się
    domagać zapłaty czy jakoże zrobiłem to bez uprzedniego zawierania
    umowy nic mi sie nie należy?

  • 2. Data: 2004-12-10 10:54:23
    Temat: Re: Umowa o dzieło
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    j...@N...gazeta.pl wrote:
    > Przypadek 1:
    > Czy pracodawca może prawnie nie wypłacić wynagrodzenia pracownikowi,
    > z którym podpisał umowę o dzieło?

    Tzn. pracodawca, u którego pracujesz na etat, podpisuje dodatkowo z Tobą
    umowę o dzieło i nie płaci za umowę?

    Pamiętaj, że pracodawca to osoba, z którą jesteś w stosunku pracy
    (zatrudnienie na etat lub jakąś jego część).

    W przypadku umów o dzieło masz do czynienia ze zleceniodawcą, a sam nie
    jesteś pracownikiem, tylko wykonawcą dzieła.

    > W jakim sądzie pracownik może walczyć? Czy Państwowa Inspekcja
    > Pracy chroni jakoś pracowników na umowę o dzieło, którym się

    PIP jest, jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się tylko pracownikami i
    pracodawcami. Zlecenia i dzieła ma w nosie.

    > nie płaci (mimo podpisania odbioru wykonania dzieła)?

    Czyli masz kwitek, że dzieło zostało odebrane? Bez zastrzeżeń?

    No to jesteś 'kryty' jeśli chodzi o ewentualne kręcenie zleceniodawcy,
    że dzieła nie odebrał albo było źle wykonane.

    > Przypadek 2:
    > Wkońcu czy jeśli nie podpisałem umowy o dzieło (miałem to zrobić
    > po wykonaniu dzieła),

    Błąd.

    > a wykonałem je na rzecz pracodawcy
    > co jest udokumentowane wewnętrzynymi papierami firmy, mogę się

    Masz ich kopie?

    > domagać zapłaty czy jakoże zrobiłem to bez uprzedniego zawierania
    > umowy nic mi sie nie należy?

    Umowa ustna też jest ważna i oczywiście wynagrodzenie się należy. Sęk w
    tym, jak teraz udowodnisz przed sądem, na jaką sumę się dogadaliście - z
    tym będzie problem...

  • 3. Data: 2004-12-10 11:15:52
    Od: <j...@g...pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał(a):

    > Masz ich kopie?

    Tak.

    > Umowa ustna też jest ważna i oczywiście wynagrodzenie się należy. Sęk w
    > tym, jak teraz udowodnisz przed sądem, na jaką sumę się dogadaliście - z
    > tym będzie problem...

    Może wystarczyłby argument (i dowody), że od blisko roku podpisywałem
    co miesiąc te samą umowę o dzieło na tę samą kwotę.
    Tak naprawdę, to zleceniodawca ukrywa fakt zatrudnienia...

  • 4. Data: 2004-12-10 11:39:36
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    j...@g...pl wrote:

    > Może wystarczyłby argument (i dowody), że od blisko roku podpisywałem
    > co miesiąc te samą umowę o dzieło na tę samą kwotę.
    > Tak naprawdę, to zleceniodawca ukrywa fakt zatrudnienia...

    No to się nie baw w wyciąganie pieniędzy za umowę o dzieło, tylko
    startuj od razu z żądaniem potwierdzenia istnienia umowy o pracę.
    Inspekcja Pracy ci w tym pomoże.

  • 5. Data: 2004-12-10 11:42:44
    Od: Marek mszyma Szymański <n...@g...pl>

    Witam,

    Użytkownik <...pl> napisał
    > Może wystarczyłby argument (i dowody), że od blisko roku podpisywałem
    > co miesiąc te samą umowę o dzieło na tę samą kwotę.
    > Tak naprawdę, to zleceniodawca ukrywa fakt zatrudnienia...
    I to sprawia - jeśli jeszcze wykonujesz faktycznie pracę
    (pod nadzorem i pod dyktando przełożonego,
    w jego siedzibie i na jego sprzęcie ...),
    a umowa o dzieło to tylko pusta nazwa -
    że (prawdopodobnie) kwalifikujesz się pod skrzydła Inspekcji Pracy.

    Pracodawca (niby Zleceniodawca) ma problemy PIP, ZUS
    i moze jeszcze jakieś...

    Jest tylko jedno ALE - trzeba o tym PIP zawiadomić...
    --
    Pozdrawiam,
    Marek mszyma Szymański, Gdynia

  • 6. Data: 2004-12-10 12:50:37
    Od: <j...@g...pl>

    jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> napisał(a):
    > No to się nie baw w wyciąganie pieniędzy za umowę o dzieło, tylko
    > startuj od razu z żądaniem potwierdzenia istnienia umowy o pracę.
    > Inspekcja Pracy ci w tym pomoże.

    A co z pieniędzmi za wykonanie umowy o dzieło? Chyba nie przepadną?

  • 7. Data: 2004-12-10 12:53:38
    Od: "Paweł Niewiadomski" <j...@g...pl>

    Marek mszyma Szymański <n...@g...pl> napisał(a):
> [...]
    > a umowa o dzieło to tylko pusta nazwa -
    > że (prawdopodobnie) kwalifikujesz się pod skrzydła Inspekcji Pracy.

    PIP ma dalej takie same uprawnienia? Tzn. nic się nie zmieniło
    od wejścia do EU?