  • 1. Data: 2008-08-23 04:29:20
    Temat: Zniszczony towar a odpowiedzialność klienta
    Od: " Luke" <b...@g...pl>

    Miałbym pytanie. Podczas zakupów, odkładając słoik na piramidkę leżącą na
    półkę, strąciłem inny słoik, ten z kolei potrącił inne, wywołał małą lawinę.
    Kilka słoików się stłukło. Obciążono mnie kosztami stłuczonych słoików i w
    związku z tym mam pytania:

    - Czy sklep nie powinien zabezpieczać towaru przed takimi wypadkami? (słoiki
    stały w "piramidkach" na półkach bez barier)

    - Czy zgodne jest z prawem obciążanie pełnym kosztem uszkodzonego towaru?
    rzeczywista strata sklepu jest mniejsza (towar zakupiony został od hurtownika
    za niższą kwotę)

    Byłbym wdzięczny za odpowiedź.

  • 2. Data: 2008-08-23 05:51:14
    Temat: Re: Zniszczony towar a odpowiedzialność klienta
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Luke napisał(a):

    > - Czy sklep nie powinien zabezpieczać towaru przed takimi wypadkami? (słoiki
    > stały w "piramidkach" na półkach bez barier)

    Nie ma takiego obowiazku. Rownie dobrze sam mogles sie ubezpieczyc od
    odpowiedzialnosci cywilnej w zyciu prywatnym.

    > - Czy zgodne jest z prawem obciążanie pełnym kosztem uszkodzonego towaru?
    > rzeczywista strata sklepu jest mniejsza (towar zakupiony został od hurtownika
    > za niższą kwotę)

    A hurtownik kupil w Chinach za jeszcze mniejsze pieniadze... ;) To nie
    ma nic do rzeczy.

    j.

    --
    *** Dzien Czerwonego Guzika * Red Button Day ***
    znamy date (konca swiata?): http://tnij.org/redbuttonday

  • 3. Data: 2008-08-23 06:51:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 23.08.2008 januszek <j...@p...irc.pl> napisał/a:
    > Nie ma takiego obowiazku. Rownie dobrze sam mogles sie ubezpieczyc od
    > odpowiedzialnosci cywilnej w zyciu prywatnym.

    "Zabezpieczać", nie "ubezpieczać".

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2008-08-23 08:46:26
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Aug 23, 7:51 am, januszek <j...@p...irc.pl> wrote:

    > Nie ma takiego obowiazku. Rownie dobrze sam mogles sie ubezpieczyc od
    > odpowiedzialnosci cywilnej w zyciu prywatnym.

    Może i nie ma, ale odpowiada się za normalne następstwa czynu. Jeśli
    słoiki były ustawione tak, że przewrócenie jednego wywoływało lawinę,
    to trudno powiedzieć, że lawina i zniszczenie wielu słoików to
    normalne następstwo przewrócenia jednego.

    > A hurtownik kupil w Chinach za jeszcze mniejsze pieniadze... ;) To nie
    > ma nic do rzeczy.

    Czemu nie ma? Odpowiedzialność deliktowa ma charakter restytutywny, to
    ma być naprawienie rzeczywiście poniesionej szkody, czyli właśnie
    tego, co sklep zapłaci u hurtownika, za dowóz, ekspozycję etc., a nie
    tego, za ile kupiliby to klienci.

  • 5. Data: 2008-08-23 08:52:19
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Paweł Marcisz napisał(a):

> [...]
    > to trudno powiedzieć, że lawina i zniszczenie wielu słoików to
    > normalne następstwo przewrócenia jednego.

    Oczywiście bo nie możemy wykluczyć, że pracownicy sklepu specjalnie tak
    ustawili tę piramidkę by potem nastąpił efekt domina ;) Być może to ich
    metoda na "sprzedaż" nie sprzedawalnego towaru ;)

> [...]
    > ma być naprawienie rzeczywiście poniesionej szkody, czyli właśnie
    > tego, co sklep zapłaci u hurtownika, za dowóz, ekspozycję etc., a nie

    W rzeczy samej klient, który odkupiłby u hurtownika albo producenta
    takie przedmioty w ilości odpowiadającej uszkodzonym, potem na własny
    koszt by je dostarczył i własnoręcznie odtworzył piramidkę - naprawiłby
    szkody jakie wyrządził :)

    j.

  • 6. Data: 2008-08-23 10:42:33
    Od: NoName <n...@n...pl>

    Zloz pozew do sadu ze nie wywiesili tabliczki uwaga moze sie przewrocic
    niezabezpieczone albo nie dotykac.

  • 7. Data: 2008-08-23 11:18:47
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Aug 23, 10:52 am, januszek <j...@p...irc.pl> wrote:

    > Oczywiście bo nie możemy wykluczyć, że pracownicy sklepu specjalnie tak
    > ustawili tę piramidkę by potem nastąpił efekt domina ;) Być może to ich
    > metoda na "sprzedaż" nie sprzedawalnego towaru ;)

    To czy ustawili specjalnie czy niespecjalnie nie wpływa na to, że
    klient odpowiada tylko za normalne następstwa potrącenia słoika. Do
    których raczej nie zalicza się rozwalenie kilkunastu kolejnych.

> [...]
    > takie przedmioty w ilości odpowiadającej uszkodzonym, potem na własny
    > koszt by je dostarczył i własnoręcznie odtworzył piramidkę - naprawiłby

    To nie klient a sklep sobie odkupi przecież. Klient powinien ponieść
    rzeczywistą cenę tego odkupienia.

  • 8. Data: 2008-08-23 11:25:52
    Od: r...@o...pl

    On 23 Sie, 12:42, NoName <n...@n...pl> wrote:
    > Zloz pozew do sadu ze nie wywiesili tabliczki uwaga moze sie przewrocic
    > niezabezpieczone albo nie dotykac.

    To zart? Rozumiem ze jakby tworca watku byl wlascicielem sklepu to by
    taka tabliczke wywiesil...
    Szybko doganiamy USA skoro chcacemu zaczela dziac sie krzywda...

  • 9. Data: 2008-08-23 12:13:40
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Luke pisze:
> [...]
    >
    > - Czy sklep nie powinien zabezpieczać towaru przed takimi wypadkami? (słoiki
    > stały w "piramidkach" na półkach bez barier)

    Na dwoje babka wróżyła - albo ich ułożenie było niebezpieczne i w każdej
    chwili od najdrobniejszego wstrząsu mogło się posypać, albo Ty
    zachowałeś się jak słoń w składzie porcelany.

    Pewnie szanse w sądzie są, ale zastanów się, czy to Ci się opłaca?

    Na przyszłość zorganizuj sobie polisę OC i wtedy albo ubezpieczyciel
    zapłaci, albo będzie się ze sklepem sądził ;)

  • 10. Data: 2008-08-23 12:36:29
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Paweł Marcisz" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...
    > To nie klient a sklep sobie odkupi przecież. Klient powinien ponieść
    > rzeczywistą cenę tego odkupienia.

    Źle rozumujesz. Dla sklepu jest strata bo każdy słoik ma przynieść zysk.
    Kupujący odpowiada za wartość towaru na półce, a nie w hurtowni.