  • 1. Data: 2008-08-22 19:27:09
    Temat: Wypłata odszkodowania z OC sprawcy
    Od: d...@g...pl

    Witam,
    Mam taki problem. Miesiąc temu (przeszło) miałam stłuczkę
    komunikacyjną z winy innego kierowcy. Zgłaszając szkodę w PZU
    (ubezpieczyciel sprawcy) dostałam listę warsztatów, "w których mogę
    naprawić samochód". Napisałam upoważnienie do odbioru odszkodowania na
    jeden z nich. Dwa dni później dowiedziałam się, że ta lista nie jest
    obowiązkowa i mogę naprawiać samochód w każdym warsztacie. Wybrałam
    więc inny warsztat (nie z listy) i pojechałam do PZU, aby napisać nowe
    upoważnienie. Z wielkim zdziwieniem dowiedziałam się, że pieniądze
    zostały już przelane na konto tamtego warsztatu, w którym nigdy nawet
    nie byłam. Ostatecznie samochód naprawiłam w innym zakładzie i
    zapłaciłam gotówką za naprawę. Złożyłam rachunki i nic. Jak dzwoniłam
    do PZU to mi powiedziano, że rachunki poszły do weryfikacji, a kwotę
    bezsporną dostanę jak tamten warsztat zwróci im pieniądze. A jak nie
    zwróci to co będzie?
    Czy PZU ma prawo wysyłać odszkodowanie do warsztatu na podstawie tylko
    samego złożonego upoważnienia ? Czy złożenie takiego upoważnienia
    obliguje mnie do naprawy w danym zakładzie?

    pozdrawiam
    Ewka

  • 2. Data: 2008-08-22 21:58:47
    Temat: Re: Wypłata odszkodowania z OC sprawcy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Aug 2008, d...@g...pl wrote:

    > Czy PZU ma prawo wysyłać odszkodowanie do warsztatu na podstawie tylko
    > samego złożonego upoważnienia ?

    Czekaj.
    Upoważniasz osobę (tu: warsztat) do dokonania czynności.
    Czego INNEGO oczekujesz, niż tego że takie upoważnienie będzie
    skuteczne?
    Mają w przepisach dopisać że musi być notarialnie czy jak?

    > Czy złożenie takiego upoważnienia
    > obliguje mnie do naprawy w danym zakładzie?

    1. Nie znamy treści upoważnienia
    2. Jeśliby to było upoważnienie WYŁĄCZNIE do odbioru odszkodowania
    a nie byłoby upoważnienia warsztatu/zlecenia im remontu, to
    byłoby dziwne[1] :O, ale IMVHO przysługiwałoby roszczenie do
    warsztatu aby oddał "bezpodstawne wzbogacenie".

    Dobrze piszę?
    [1] Sugeruję że podpisany papier mógł być czymś WIĘCEJ niż
    TYLKO upoważnieniem do odebrania udszkodowania.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-08-23 06:30:05
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0808222354280.3084@quad>:

> [...]
    > skuteczne?
    > Mają w przepisach dopisać że musi być notarialnie czy jak?

    <http://www.pzu.pl/?nodeid=334>

    Zlecenie naprawy w zakładzie należącym do Sieci Naprawczej to
    Wygoda i łatwy dostęp - duża liczba zakładów współpracujących z PZU
    pozwala poszkodowanym na optymalny wybór warsztatu - zarówno ze
    względu na jego lokalizację, jak i na markę oraz wiek pojazdu. Ponadto
    wybrane zakłady przyjmują dokumenty niezbędne do zgłoszenia szkody
    oraz wykonują kosztorys naprawy, co eliminuje potrzebę wizyty w
    jednostce PZU.
    _Klient ma możliwość udzielenia zakładowi pełnomocnictwa do_
    _uzgodnienia z PZU zakresu i kosztów naprawy._

    _Na podstawie upoważnienia Klienta, PZU może przekazać należność_
    *za naprawę samochodu* bezpośrednio wykonawcy usługi. Dzięki temu
    Klienci nie muszą angażować własnych pieniędzy. Pracownicy zakładów
    Sieci Naprawczej udzielają informacji o zasadach likwidacji tych szkód
    w PZU.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 4. Data: 2008-08-23 08:44:51
    Od: d...@g...pl

    On 22 Sie, 23:58, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]

    > [1] Sugeruję że podpisany papier mógł być czymś WIĘCEJ niż
    > TYLKO upoważnieniem do odebrania udszkodowania.

    Nie, właśnie to było TYLKO upoważnienie do odbioru odszkodowania
    złożone w Centrum Likwidacji Szkód PZU. Dokładnie pismo o treści"
    Upoważniam .... do odbioru odszkodowania i nr szkody". Nie było
    żadnego zlecenia naprawy. Zresztą zlecenie naprawy składa się chyba
    bezpośrednio w warsztacie, a nie w CLS, a ja w tym warsztacie nawet
    nie byłam. Zastanawiam się, czy zgodne z prawem jest wysłanie moich
    pieniędzy bez przedstawienia przez warsztat żadnej faktury za naprawę.
    No i teraz zastanawiam się , czy to jest mój problem, żeby ten
    warsztat oddał te pieniądze za naprawę, której nie wykonywał. Czy PZU
    może mi wstrzymywać odszkodowanie, tłumacząc się, że czeka na zwrot?

    pozdrawiam
    Ewka

  • 5. Data: 2008-08-23 16:27:20
    Od: "Fotelik" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]

    warsztat oddał te pieniądze za naprawę, której nie wykonywał. Czy PZU
    może mi wstrzymywać odszkodowanie, tłumacząc się, że czeka na zwrot?

    Czekaj czekaj jak to było dokładnie?
    Dziś skłądasz upoważnienie.
    Jeszcze nie byłes w warsztacie nie widzieli szkody nie zrobili wyceny.
    Jutro idziesz do PZU wycofać upoważnienie a oni mówią że już przelali
    pieniądze?
    A ile przelali i na podstawie jakiego kosztorysu?
    Foti

  • 6. Data: 2008-08-23 18:43:00
    Od: d...@g...pl

    On 23 Sie, 18:27, "Fotelik" <m...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > pieniądze?
    > A ile przelali i na podstawie jakiego kosztorysu?

    Dokładnie to było tak. Dziś jestem w Centrum Likwidacji Szkód PZU
    zgłosić szkodę. Samochód ogląda ichni pracownik, robi zdjęcia i daje
    mi do ręki kosztorys naprawy tzw wyliczankę (na 2100 zł brutto) oraz
    listę listę warsztatów ze słowami "tu może Pani dokonać naprawy". Wiec
    dziś od razu składam na wszelki wypadek upoważnienie do odbioru
    odszkodowania na jeden z nich, coby dwa razy nie chodzić. Pojutrze
    znajduję zaufany warsztat i info, że wcale nie muszę naprawiać w tym z
    listy, bo wybór warsztatu należy do mnie. Więc zostawiam tam auto i
    lecę napisać upoważnienie na ten inny warsztat, a tu zonk - słyszę, że
    pieniądze już poszły do tamtego pierwszego warsztatu. I dlatego
    właśnie się pytam, czy złożone przeze mnie w PZU upoważnienie do
    odbioru odszkodowania zmusza mnie w jakiś sposób do naprawy auta w tym
    zakładzie? Czy PZU mogło tak wypłacić z góry i tak błyskawicznie moje
    pieniądze warsztatowi, do którego w ogóle nawet nie dotarłam? A jakbym
    tak zrezygnowała całkiem z naprawy? Bo teraz mam problem z wypłatą
    odszkodowania.

    pozdrawiam
    Ewka

  • 7. Data: 2008-08-23 20:03:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 Aug 2008, d...@g...pl wrote:

> [...]
    > dziś od razu składam na wszelki wypadek upoważnienie do odbioru
    > odszkodowania na jeden z nich, coby dwa razy nie chodzić.

    W świetle cytatu z postu Tomasza mi wychodzi ze mamy mało jasny
    układ, a interpretacja może BARDZO zależeć od każdego słowa
    m.in. w Twoim upoważnieniu. Rzuć okiem na koniec postu.
    Skoro miała być "należność za naprawę", to co się stało (wydanie
    zaliczki) nijak nie przystaje do opisanego w linku dokumentu.
    Ale upoważnienia do odbioru pieniędzy IMVHO to nie unieważnia...

> [...]
    > odbioru odszkodowania zmusza mnie w jakiś sposób do naprawy auta w tym
    > zakładzie? Czy PZU mogło tak wypłacić z góry i tak błyskawicznie moje

    Przyznam, że tu jestem ciekaw wniosków.
    Tezy widzę takie:
    - warsztat *mógł* przekroczyć zakres upoważnienia, jeśli upoważnienie
    przewidywało wyłącznie odbiór wynagrodzenia za WYKONANĄ naprawę
    - z drugiej strony udzielenie upoważnienia do odbioru *wyłącznie*
    zapłaty za wykonaną *przez ten warsztat* usługę pozwala domniemywać,
    że istniała niezapisana treść powiązanej - lecz odrębnej - umowy,
    dotyczącej naprawy. Nie zawadzi przypomnieć, że umowa aby była
    ważna wcale nie musi być zawarta pisemnie. Problem jest jedynie
    z udowodnieniem.
    - PZU mogło wypłacić wynagrodzenie wbrew warunkom
    upoważnienia/pełnomocnictwa, JEŚLI przewidywało ono *wyłącznie*
    wypłatę wynagrodzenia za *wykonaną* usługę. Jeśli przewidywało
    wypłatę kwoty wynagrodzenia za usługę, to IMVHO wypłata zaliczki
    nie byłaby "wbrew warunkom".

    Czyli mamy dwa problemy z trzema skutkami, zależnymi od tego czy:
    - z umowy upoważnienia wynika (oraz czy jednoznacznie wynika, znaczy
    czy wniosek jest pewny czy dopiero "sąd rozważy kierując się
    doświadczeniem życiowym"), że jest ona skutkiem odrębnej umowy
    o naprawę
    - jeśli podstaw do stwierdzenia istnienia umowy nie ma, to czy
    ew. przekroczenia zakresu upoważnienia dokonał warsztat czy
    PZU, bo tu będzie istotne kto ma mieć żądanie z tytułu
    bezpodstawnego wzbogacenia wobec warsztatu (czy to PZU ma
    zwrócić klientowi i chcieć zwrotu od warsztatu, czy też
    PZU to nic nie obchodzi i klient ma sobie z warsztatu
    ściągać sam).

    Dodatkowe pytanie w zakresie bonusa: jeśliby klient *mimo*
    zawarcia umowy z warsztatem X naprawił pojazd w innym (warsztacie),
    to jakie roszczenia może mieć "X" wobec klienta?
    Nadwyżka (wziętych ponad te roszczenia) pieniędzy i tak byłaby
    do zwrotu (właśnie jako "bezpodstawne wzbogacenie").
    Uprzedzę iż teza że upoważnienie do odbioru pieniędzy stanowi
    podstawę do wysnuwania wniosków, że klient zgodził się potraktować
    kwotę umówionej zapłaty jako zadatek wydaje mi się naciągana :)

    > tak zrezygnowała całkiem z naprawy? Bo teraz mam problem z wypłatą
    > odszkodowania.

    IMVHO, jak wyżej, mi wychodzi iż całkiem prawdopodobne jest, że
    odszkodowanie zostało wypłacone. Że treść upoważnienia była
    całkiem wystarczającym dokumentem.
    Popatrz na to tak: dajesz KOMUKOLWIEK upoważnienie: "upoważniam
    do wzięcia z PZU pieniedzy przysługujących z tytułu odszkodowania
    za ...<tu ścisły opis za co>".
    Czy jak ten "ktokolwiek" rzeczone pieniądze weźmie, to PZU będzie
    miało Ci wypłacić drugi raz?
    Nie?
    No to dlaczego ma być inaczej, jeśli upoważnionym był warsztat?

    Po kolei:
    - jeśli z upoważnienie nie wynika, że PZU miało *nie* wypłacić
    (tj. nie było zastrzeżenia w stylu "jeśli warsztat przedstawi
    podpisany przez klienta protokół odbioru po naprawie"),
    to PZU wypłaciło i do widzenia. Mogą pogadać z warsztatem
    po znajomości, ale obowiązku nie mają - jest papier, jest
    podpis, tu Pani upoważniła, za plecami ma pani drzwi.
    Tylko jeśli PZU wypłaciłoby WBREW postanowieniu upoważnienia,
    mogłoby być "winnym" i pozostać dłużnikiem.
    - czyli roszczenie będzie do warsztatu.
    Że ma oddać pieniądze - wziął jak najbardziej słusznie i trzyma.
    Pytania:
    - czy i do jakich kwot warsztat ma podstawy, aby potrącić zwrot
    kosztów.
    Bo wbrew pozorom, nawet za to że wziął pieniądze na swoje konto
    NALEŻY MU SIĘ WYNAGRODZENIE - byle market przyjmujący wpłaty
    dla TPSA czy kogoś tam dostaje prowizję :P
    - do tego dochodzi sprawa roszczeń z tytułu domniemanej umowy
    naprawy pojazdu.
    Może ktoś skomentuje - czego może chcieć warsztat.

    Bo przyznam że o wersji iż PZU wypłaciło wbrew warunkom upoważnienia
    piszę raczej dla porządu - wątpię, niemal na pewno SŁUSZNIE uważają,
    że oni ODSZKODOWAIE WYPŁACILI skoro SAMA tak kazałaś...

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-08-24 17:45:23
    Od: d...@g...pl

    On 23 Sie, 22:03, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Bo przyznam że o wersji iż PZU wypłaciło wbrew warunkom upoważnienia
    > piszę raczej dla porządu - wątpię, niemal na pewno SŁUSZNIE uważają,
    > że oni ODSZKODOWAIE WYPŁACILI skoro SAMA tak kazałaś...

    No, muszę przyznać, że nie brzmi to zbyt optymistycznie

    Treść upoważnienia jest taka - przepisuję dosłownie druk PZU

    W związku ze szkodą nr............ z dnia............ likwidowaną w
    ramach ubezpieczenia OC dotyczącą...tu nr rej sam... upoważniam PZU SA
    do wypłaty na rzecz.... tu dane tego warsztatu.... należnego mi od PZU
    SA odszkodowania w ramach wyżej wymienionej umowy ubezpieczenia.
    Jednocześnie przyjmuję do wiadomości, że wypłata odszkodowania
    wskazanej osobie(firmie) nastąpi po ustaleniu odpowiedzialności PZU SA
    za powstałą szkodę.

    Dostałam również z PZU do wiadomości pisemnie taką informację

    W celu usprawnienia obsługi likwidacyjnej szkód w pojazdach
    samochodowych PZU SA informuje o możliwości uzyskania odszkodowania
    ustalonego wg kalkulacji kosztów naprawy sporządzonej przez PZU SA w
    systemach Audatex/Eurotax określających zarówno pracochłonność
    operacji naprawczych jak i wartość części zamiennych.
    Kalkulacja taka uwzględnia zakres stwierdzonych przez PZU SA uszkodzeń
    powypadkowych pozostających w związku przyczynowym ze zdarzeniem
    objętym ubezpieczeniem.

    Przyjęcie takiej formy rozliczenia zwalnia Pana/Panią z konieczności
    dokumentowania poniesionych kosztów naprawy i umożliwia uzyskanie
    odszkodowania niezwłocznie po ustaleniu odpowiedzialności PZU SA za
    szkodę (to zdanie było napisane grubymi literami).

    Jeżeli podejmie Pan/Pani naprawę pojazdu prosimy pamiętać, że
    ujawnione uszkodzenia powypadkowe nie uwzględnione przez PZU SA w
    sporządzonej kalkulacji lub zmiana kwalifikacji uszkodzeń (do wymiany-
    do naprawy) powinny być zgłoszone do PZU SA przed dokonaniem ich
    naprawy.Stanowi to bowiem warunek uwzględnienia tych zmian w
    kalkulacji kosztów naprawy.
    W przypadku rozliczenia szkody na podstawie faktur dokumentujących
    całkowite koszty uzasadnionej naprawy, należy złożyć do akt szkody
    oryginały tych faktur.

    Przyznam szczerze, że swoim małym rozumkiem wydedukowałam, że skoro
    podpisałam upoważnienie na warsztat tzn jest to równoznaczne z
    rezygnacją z 'przywileju' należnego 'wyliczance' i obowiązuje mnie
    _konieczność_dokumentowania_poniesionych_kosztów_nap
    rawy. Skoro tak,
    to wypłata odszkodowania (na to upoważnienie) powinna nastąpić po
    przedłożeniu oryginałów faktur. Takie było moje domniemanie, ale
    widzę, że się myliłam. Gdzie mam teraz szukać swoich pieniędzy? W
    PZU, czy w tym warsztacie?

    pozdrawiam
    Ewka

  • 9. Data: 2008-08-25 08:00:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Aug 2008, d...@g...pl wrote:

> [...]
    > Jednocześnie przyjmuję do wiadomości, że wypłata odszkodowania
    > wskazanej osobie(firmie) nastąpi po ustaleniu odpowiedzialności PZU SA

    No to nie ma warunku "wykonania usługi".
    Czyli mieli prawo wypłacić przed - wypłacili...
    A to by oznaczało, że sami są "poza zasiegiem".

    Do treści z PZU - widzę ciekawostkę:

    [...]
    > W przypadku rozliczenia szkody na podstawie faktur dokumentujących
    > całkowite koszty uzasadnionej naprawy, należy złożyć do akt szkody
    > oryginały tych faktur.

    IMVHO to jest nadużycie, najlepiej widoczne w przypadku DG która
    MUSI MIEĆ te f-ry - ale przecież fakt świadczenia dla nie-DG
    tego, że faktury *nie* są dokumentem przeznaczonym dla PZU nie
    zmienia.

> [...]
    > rezygnacją z 'przywileju' należnego 'wyliczance' i obowiązuje mnie
    > _konieczność_dokumentowania_poniesionych_kosztów_nap

    Zaplątałem się... mi wychodzi o tyle inaczej, że odwrotnie :)
    Że w "polecanym" (przez PZU) warsztacie jest bez dalszych kwitków,
    zaś w razie rezygnacji z tej drogi (i skorzystania z innego
    warsztatu) chcą dostać faktury.

    > widzę, że się myliłam. Gdzie mam teraz szukać swoich pieniędzy?
    > W PZU, czy w tym warsztacie?

    Uwaga: nie jestem prawnikiem i piszę na podstawie tego co widzę
    (a nuż są jakieś regulacje/umowy o ktorych nie wiemy).
    Wychodzi że w warsztacie.
    Jako zwrot pieniedzy za niewykonaną *z przyczyny leżącej po stronie
    klienta* (Ciebie) umowę, na którą miał nadzieję.
    Czego na początek nie wiemy, to tego czy warsztat będzie bronił
    (a jeśli tak, to na ile obroni) tezy że "była umowa na naprawę"
    oraz jakie roszczenia z tego powodu mu przysługują.

    pzdr, Gotfryd