  • 1. Data: 2008-12-20 06:31:00
    Temat: Zerwanie umowy
    Od: "HAL" <i...@o...pl>

    Podpisałem umowe na 12 mies. na internet z firmą GTS Energis
    Miesiąc temu powiadomili mnie że 'przekazali mnie' do firmy-siostry
    'Multimo'........... i ostatnio przysłali fakturę juz z tej nowej firmy.
    Ja żadnego aneksu do umowy nie podpisałem i dla mnie 'nowa' firma nie
    istnieje ..........czy oznacza to że umowa sama rozwiązała się z winy GTS
    Energis ?
    Czy mam wypowiedzieć umowę ?

  • 2. Data: 2008-12-20 09:43:17
    Temat: Re: Zerwanie umowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 20 Dec 2008, HAL wrote:

    > Podpisałem umowe na 12 mies. na internet z firmą GTS Energis
    > Miesiąc temu powiadomili mnie że 'przekazali mnie' do firmy-siostry
    > 'Multimo'........... i ostatnio przysłali fakturę juz z tej nowej firmy.

    Ach to przekonanie "dużych" że mogą przekazywać poleceniem
    własne zobowiązania...
    Dla porządku: oczywiście nie mogą wg art.519 KC:
    _117.html
    +++
    § 2. Przejęcie długu może nastšpić:

    1) przez umowę między wierzycielem a osobš trzeciš za zgodš dłużnika [...]
    2) przez umowę między dłużnikiem a osobš trzeciš za zgodš wierzyciela
    [...]
    ---

    > Ja żadnego aneksu do umowy nie podpisałem i dla mnie 'nowa' firma nie
    > istnieje ..........czy oznacza to że umowa sama rozwiązała się z winy GTS
    > Energis ?

    Z jakiej paki?
    GTS Energis ma wywiązywać się z umowy i basta :)
    Jest w umowie jakiś zapis w stylu "wystawienie nieprawidłowej lub
    błędnej faktury lub nie sprzeciwienie się wystawieniu f-ry za
    usługę przez podmiot trzeci uprawnia do rozwiązania umowy"?
    Wątpię.

    Natomiast, aby jasność była:
    - im *wolno* (o ile umowa nie zabrania) powierzyć podwykonawstwo
    "osobie trzeciej" (tej firmie powiązanej)
    - nie wolno im "przekazać odpowiedzialności"

    IMVHO można od nich zażądać faktury i w ten sposób skonwertować problem
    na problem "sprzedawca odmawia wydania faktury" :P

    wKF: również z p. widzenia ustawy o VAT przedmiotem opodatkowania
    jest "świadczenie", *dowolne* świadczenie, również tylko przelanie
    świadczenia - fakt że "to tamci de facto wykonywali" w niczym nie
    przeszkadza wystawieniu f-ry przez zobowiazanego.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-12-20 14:46:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > IMVHO można od nich zażądać faktury i w ten sposób skonwertować problem
    > na problem "sprzedawca odmawia wydania faktury" :P

    Nie za bardzo, skoro faktycznym wykonawcą usługi była ta druga firma. Moim
    zdaniem, przekazać zlecenie sobie mogli. Są nadal odpowiedzialni za
    wykonanie umowy, wiec jakby ta druga firma szwankowała, to pozywamy
    pierwszą, a nie drugą. Natomiast oni pismem przekazali swoją wierzytelność
    (zapłata za usługę) tej drugiej firmie, więc nasz pytający powinien fakturę
    płacić.

  • 4. Data: 2008-12-20 21:18:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 20 Dec 2008, Robert Tomasik wrote:

    > Nie za bardzo, skoro faktycznym wykonawcą usługi była ta druga firma.

    Starałem się to zaakcentować: w rozumieniu VAT "wykonawca" wcale nie
    musi być "fizycznym realizatorem".
    Dla VAT przekazanie praw (w tym pośrednictwo) jest normalną "usługą".
    Jeśli *z umowy* wynika (a wynika) że usługę realizować *ma* ten
    kto ją podpisał, to fakt że ją "przekazali" nieskutecznie w rozumieniu
    prawa cywilnego (bez zgody zamawiającego) powouje, że również
    w rozumieniu VAT oni ją wykonują.
    Fakt, że czyimiś rękami jest bez znaczenia.

    > Moim zdaniem, przekazać zlecenie sobie mogli.

    Z prawnego p. widzenia znaleźli sobie podwykonawcę.
    Owszem, mogli.
    Ale to oni:

    > Są nadal odpowiedzialni za wykonanie

    ...właśnie. Czyli "realizują umowę". Czyimiś rękoma.

    > Natomiast oni pismem przekazali swoją wierzytelność (zapłata za
    > usługę)

    Tak, ale nie *w* fakturze (chociaż *na* fakturze).
    Faktura nie jest przecież przekazaniem wierzytelności.
    Faktura ma dokumentować *zaszłe* zdarzenie *podatkowe*.
    I prawdą jest, że wystawca może na fakturze sporządzić również
    inne dokumenty, tak samo jak może tam dopisać np. gwarancję
    tak samo może tam dopisać polecenie przelewu wierzytelności.
    Czyli może nakazać *zapłatę* na konto "firmy siostry".
    Tu zastrzeżenie: zapłatę należności abonenta wobec SIEBIE
    (a nie jakiegoś tam wykonawcy, którego wzięli zza węgła).
    Ale NIE MOŻE wskazać (bez zgody zamawiającego/abonenta/
    zleceniodawcy) innego podmiotu jako *dłużnika* (czyli
    realizatora umowy!)

    Skoro f-ra jest za nieistniejącą usługę (przecież z firmą
    siostrą nie ma umowy), wykazuje nieistniejącą wierzytelność,
    więc jej przelanie jest bezskuteczne.

    > tej drugiej firmie, więc nasz pytający powinien fakturę płacić.

    Nie. Na 99,8% - mimo że powinien zapłacić, to nie "fakturę".
    Ja bym zajrzał do umowy (co jest podstawą płatności) i ew.
    uznał, że powinienem *im* zapłacić (za usługę), jednocześnie
    odmawiając zgody na przelew długu oraz odmawiając przyjęcia
    faktury (i żądając wystawienia prawidłowej).

    Popatrz na to tak: *załóż*, że nabywca jest np. firmą.
    I nie ma prawa odliczenia sobie VAT od nieprawidłowej
    faktury na przykład.
    Uświadamiamy sobie, że *nie ma* różnicy prawnej między
    zakupem "na firmę" oraz "dla celów osobistych", poza
    tym, że f-ra może być nieprzydatna podatkowo (hm... za
    internet? a może gość sobie go odlicza? to jak będzie
    miał niezgodność między umową a fakturą i US do tego
    dojdzie to widzę zachwyt z okazji zwracania odliczenia
    z odsetkami :P)

    Krótko mówiąc: fakt, że "normalnemu człowiekowi" to
    *może* być obojętne, nie zmieni faktu że faktura JEST
    nieprawidłowa.
    A to oznacza prawo do jej nieuznania.

    Na wszelki wypadek, raz jeszcze i wielkimi literami, aby
    ktoś sobie błędnego wniosku nie wyciągnął (choć wcześniej
    napisałem): odmowa przyjęcia faktury to JEDNO.
    Zobowiązanie do zapłaty to DRUGIE.

    Zobowiązanie do zapłaty może wynika z f-ry tylko o ile
    umowa tak stanowi - najczęściej nie stanowi (acz moi
    klienci, a raczej ich prawnicy, mają w zwyczaju bardzo
    pilnować klauzuli "w terminie ... dni od odtrzymania
    PRAWIDŁOWEJ faktury VAT"...), więc zapłata będzie się
    pewnie należała z okazji wykonania usługi.
    Z rzadka zdarza się, że *część* zapłaty wyniknie
    wprost z umowy (i tę część trzeba będzie zapłacić),
    często jest tak z abonamentami (skoro o Neo idzie, to
    cała kwota jest abo więc... płacić :))
    Trzeba więc zapłacić, ale jednocześnie można nie uznać
    faktury i w ten sposób DOBITNIE oświadczyć dostawcy,
    że *nie wyrażamy zgody na przelew długu*.
    A przy okazji mamy w ręku bat, zmuszający go aby zareagował.
    Bo na nasze pisma to sobie może... jak będzie miał ryzyko,
    że US każe firmie zawierającej umowę zapłacić VAT od
    wykonanej usługi (i ew. karę od niewystawienia f-ry na
    żądanie) przy jednoczesnym braku odliczenia (przecież
    nie mają f-ry, skoro "siostra" wystawiła ją wprost
    na abonenta) to się błyskawicznie obudzą.

    Coś jeszcze.
    Zaakceptowanie f-ry może IMVHO obrócić się przeciw
    korzystającemu z usługi - "no jak to, fakturę akceptował,
    przyjęliśmy że *zgodził się* na to aby usługi wykonywała
    inna firma, niech się z nimi sądzi o warunki wypowiadania
    umowy" :]

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-12-20 23:14:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Zgoda. A jeśli "Firma siostra" po prostu nabyła zorganizowaną cześć
    przedsiębiorstwa?

  • 6. Data: 2008-12-21 14:46:57
    Od: "leh" <i7i7@@@onet.pl>

    > Ach to przekonanie "dużych" że mogą przekazywać poleceniem
    > własne zobowiązania...
    > Dla porządku: oczywiście nie mogą wg art.519 KC:
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html
> [...]
    > świadczenia - fakt że "to tamci de facto wykonywali" w niczym nie
    > przeszkadza wystawieniu f-ry przez zobowiazanego.

    Kolego ...dzięki ale ...................... wszystko z tego nie rozumiem
    więć pytam

    czy w związku z tym :
    -mogę uważać umowe za zerwaną przez drugą stronę czyli GTS Energis ?
    -olać wysłana fakturę i czekac aż prześle mi ta firma co ja mam z nią umowe
    czyli GTS ?

  • 7. Data: 2008-12-22 07:01:44
    Od: Tapatik <t...@b...adresu>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > przyjęliśmy że *zgodził się* na to aby usługi wykonywała
    > inna firma, niech się z nimi sądzi o warunki wypowiadania

    Trochę przyciąłem Twoją wypowiedź.

    Również jestem abonentem Energisa, a obecnie Multimo, z tym, że za
    fakturę grudniową już zapłaciłem. Mam u nich tylko łącze internetowe.

    Co mam teraz zrobić?
    Napisać pismo do Energisa, z którym zawierałem umowę, że chcę od nich
    fakturę, a do Multimo, że ich faktury nie uznaję?

    --
    Pozdrawiam,
    Tapatik

  • 8. Data: 2008-12-22 11:32:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Dec 2008, Robert Tomasik wrote:

    > Zgoda. A jeśli "Firma siostra" po prostu nabyła zorganizowaną cześć
    > przedsiębiorstwa?

    Nabycia przedsiębiorstwa nie jest tożsame z przeniesieniem wszystkich
    praw i umów zwiazanych z tym przedsiębiorstwem.
    Tyczy tylko tych, dla których istnieją przepisy szczegółowe - na przykład
    umów o pracę z pracownikami tego przedsiębiorstwa.

    Osoba (przedsiębiorca) jest odrębna od składników rzeczowych i reszty
    zasobów gospodarczych (przedsiębiorstwa), zaś umową jest związany
    przedsiębiorca, a nie jego rzeczy :)
    Jak przedsiębiorca sprzedaje łopatę i kupuje koparkę, to przyjęte
    przez niego zobowiązanie do wykopania rowu nie idzie za łopatą lecz
    zostaje na nim. Może użyć koparki, której wcale nie miał kiedy
    zawierał umowę.
    Zgadza się?

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-12-22 11:36:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Dec 2008, Tapatik wrote:

> [...]
    > Napisać pismo do Energisa, z którym zawierałem umowę, że chcę od nich
    > fakturę, a do Multimo, że ich faktury nie uznaję?

    IMHO to zależy co chcesz osiągnąć.
    Żaden przepis nie zabrania Ci wyrażenia zgody na przejęcie zobowiązań
    przez Multimo. A ta zgoda wystarczy, aby "przejęcie" było skuteczne.
    Na mój rozum akceptowanie faktur może uchodzić za takie "wyrażenie
    zgody", acz *formalnie*, jeśli np. pierwotna umowa (z Energis)
    zawierałaby jakieś zapisy w stylu "każda zmiana umowy wymaga formy
    pisemnej" a w rachubę wchodzić miałoby np. odliczanie wydatków
    na internet, to *na wszelki wypadek* można by sporządzić jakiś papier :D

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-12-22 19:35:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > przez niego zobowiązanie do wykopania rowu nie idzie za łopatą lecz
    > zostaje na nim. Może użyć koparki, której wcale nie miał kiedy

    No nie za bardzo. Pamiętasz przykładowo przejęcie TV WIZJA przez CYFRA+? TV
    WIZJA przestało istnieć po prostu. Kto miałby zatem w tej sytuacji
    świadczyć dalej usługi?