  • 31. Data: 2015-12-21 00:05:54
    Temat: Re: Zderzenie rowerzysty z pieszym
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 20.12.2015 o 23:58, Liwiusz pisze:

    > Wręcz przeciwnie - sugeruję, że na każdym chodniku może legalnie jechać
    > rowerzysta.

    No fakt, jeżeli jest dzieckiem.

    p. m.

  • 32. Data: 2015-12-21 00:36:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-21 o 00:05, m pisze:

    > No fakt, jeżeli jest dzieckiem.

    Lub *z* dzieckiem.

    --
    Liwiusz

  • 33. Data: 2015-12-21 09:08:59
    Od: <2...@5...090859.invalid> (Tom N)

    Robert Tomasik w

    > Mamy osobne wykroczenie, rzucanie przedmiotem w kierunku jadącego
    > pojazdu - rower, to też pojazd.

    Upps, nie rzucała w kierunku roweru tylko uderzyła trzymanym w ręku patykiem

    --
    'Tom N'

  • 34. Data: 2015-12-21 10:14:40
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-20 14:00, Budzik pisze:
    > Użytkownik Liwiusz l...@b...tego.poczta.onet.pl ...

    > Swietny sposób na wyciąganie odszkodowań - wskakiwać pod rowerzystów
    > jadących ulicą.
    > Skąd to przekonanie o jednoznacznej winie rowerzysty?

    Bo nie powinien jechać chodnikiem, a jak już jedzie (są wyjątki, gdy
    może), ma ustąpić wszystkim pierwszeństwa.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 35. Data: 2015-12-21 10:19:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Karol" napisał w wiadomości grup
    .net...
> [...]
    >mandatowania,
    >to kto jest winny i jaka wysokość mandatu grozi sprawcy ?

    A dlaczego do mandatowania ? Jak pieszy cos zlamie, to patrz kodeks
    karny.

    Rowerzyscie po chodniku pewnie nie wolno (tylko w niektorych
    miejscach), wiec juz jest na straconej pozycji.
    A to "wszedl" to skad bylo ?
    Nie dostosowal predkosci do warunkow i juz mamy kilka zarzutow.

    >Rowerzyści na chodnikach to plaga

    Nie wiem gdzie, ale normalnie nie stanowia raczej problemu.

    J.

  • 36. Data: 2015-12-21 10:45:05
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Dec 2015, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

> [...]

    Jako że kiedyś dostałem w ucho na .samochody, uprzejmie donoszę,
    że taka regulacja dotyczy również (acz rzadko) pojazdów.
    Konkretnie, to wjeżdżający na torowisko ma obowiązek przewidzenia
    sobie miejsca do *skutecznej* teleportacji (w razie jakby nie dało
    się jechać w przód) w dowolnie wybranym kierunku, bo również istnieje
    (wtedy) obowiązek "ustępienia miejsca".

    W 100% się zgadzam.

    > Ale jak zdefiniowanym?

    Słownikowo.
    Jest na tyle czytelne, że nie wymaga "dodefiniowania".

    > bo PoRD definiuje tylko ustąpienie pierwszeństwa.

    Bo ono akurat nie jest oczywiste.
    Rozejrzyj się tylko, a stwierdzisz że samo pierwszeństwo
    często jest... naciągane.
    Pierwszeństwo na przykład nie daje "prawa do przyspieszania"
    (dzięki czemu "czyhanie na okazję" w postaci podjechania
    komuś, żeby z lewej przywalił w błotnik do remontu, jest
    nielegalne - i co najwyżej *było* trudne do udowodnienia
    za czasów "przedkamerowych", mam oczywiście na myśli
    "podjechanie z przyspieszeniem").

    > A skoro to nie tożsame, to jak definiować ustąpienie miejsca?

    Zwyczajnie.
    Ma mieć możliwość ruchu w wybranym przez siebie kierunku.
    Jak zmieni kierunek, masz mu USTĄPIĆ MIEJCA.
    Nie tylko nie możesz go zastawić, ale również nie możesz go
    zastawić jeśli zmieni kierunek.

    W sumie jest to dość rozsądnie uregulowane, z wyjątkiem
    oczywiście DDRiP :> (IMO tworu chorego z definicji).
    Tramwaj na torowisku "dowolnie" kierunku jazdy nie
    zmieni (a wykolejenie nie zalicza się do "normalnej
    jazdy"), więc kierujący innym pojazdem wystarczy jak
    pilnuje żeby nie być na torach kiedy obok nie ma
    miejsca do ucieczki, zaś rowerzysta może jechać po
    chodniku tylko wtedy, jeśli "chce i może" w dowolnej
    chwili zmienić się... w pieszego (w tym momencie staje
    się równoprawny i może się przepychać w "swoim" kierunku :>)

    pzdr, Gotfryd

  • 37. Data: 2015-12-21 11:04:19
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Dec 2015, Budzik wrote:

    > Użytkownik Przemysław Adam Śmiejek n...@s...pl ...

    > No i?
    > Czy to oznacza, ze w kazdej chwili pieszy moze wskoczyc temu rowerzyscie
    > pod koła?

    Może skręcić w prawo lub w lewo nie rozglądając się.
    Może również wystartować do biegu krótkiego w celu dowolnym
    (np. w pościgu za autobusem).
    Oczywiście udowodnienie że CELOWO wlazł pod koło to wyjątek,
    stosowny do Twojej analogii niżej:

    > Stosujac analogie do samochodów - jeżeli tak sie udowodni, ze w takiej
    > sytuacji, ze ten majacy pierwszenstwo mogl uniknac stłuczki ale tego nie
    > zrobił to jednak wina lezy po stronie tego co pierwszenstow miał...

    Owszem, i jak wyżej, analogia "prawie dobra".
    Prawie :), bo...
    ...podejrzewam, że większość przypadków o których piszesz, sprowadza
    się do tego, że ten co był przekonany że może jechać, zwyczajnie
    nie przyjrzał się przepisowi.
    Że na przykład PRZYSPIESZAŁ w przekonaniu, że "ma pierwszeńśtwo to może".

    pzdr, Gotfryd

  • 38. Data: 2015-12-21 11:14:45
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Dec 2015, ąćęłńóśźż wrote:

    > TU mogłoby chcieć się wyprzeć (lub wystapić z regresem przeciw rowerzyście),
    > skoro rowerzysta jechał niezgodnie z przepisami

    Logic error.
    Ratio legis każe przyjąć, iż "jazda zgodna z przepisami"
    nie może prowadzić do szkody *Z WINY* rowerzysty.
    A w przypadku rowerzysty chyba trudno o odpowiedzialność
    "bez winy" (tak jak np. przy nieruchomości).
    Jak huragan porwie rower i nim w coś przywali, to rowerzysta
    za to nie odpowiada (bo "napędzanie siłami przyrody" nie
    było intencją rowerzysty, w odróżnieniu od kierowcy
    lub właściciela pojazdu samochodowego :P)
    Ergo, OC (a OC "rowerowe" w szczególności) służy *właśnie*
    pokryciu szkód wynikłych z naruszenia przepisów.
    Przy okazji może zawierać pokrycie kosztów "ochrony
    prawnej" (sądzenia się o to, że to nie rowerzysta był
    winien), ale to tak przy okazji.

    Natomiast co innego, to:

    > (no i wiadomo, jak po chodniku, to pijak,

    ...wyłączenia szczególne, które zarówno w ubezpieczeniach
    obowiązkowych jak i dobrowolnych występują.

    pzdr. Gotfryd

  • 39. Data: 2015-12-21 11:21:19
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Zaczynasz pisać jak prawnik: coraz trudniej Cię zrozumieć ;-))

  • 40. Data: 2015-12-21 11:43:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-21 o 11:21, ąćęłńóśźż pisze:
    > Zaczynasz pisać jak prawnik: coraz trudniej Cię zrozumieć ;-))

    To akurat nie o Gotfrydzie źle świadczy.

    --
    Liwiusz