  • 11. Data: 2009-07-29 11:28:02
    Temat: Re: Zastrzeżona nazwa zabytku
    Od: "Marian Paździoch" <j...@i...pl>

    news:pan.2009.07.29.11.22.07@rudak.org...
    > I gdzie jest problem?

    Skoro już wszystko robimy na przykładzie Biskupina to przy nim zostańmy.
    Problem jest taki - czy mogę sprzedawać pocztówki z fotografiami
    przedstawiającymi Biskupin oraz czy mogę podpisywać je "Biskupin" bądź
    "Biskupin - tutaj opis obiektu".? W UPRP zarejestrowany jest jak wspomniałeś
    znak słowno-graficzny. Ja tego nie utożsamiam z wizerunkiem całego obiektu
    na fotografiach (a o ile pamiętam kiedyś Wawel też sobie tego nie życzył).

    Pzdr.
    Maniek

  • 12. Data: 2009-07-29 11:39:19
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 29 Jul 2009 13:28:02 +0200, Marian Paździoch napisał(a):

> [...]
    > wspomniałeś znak słowno-graficzny. Ja tego nie utożsamiam z wizerunkiem
    > całego obiektu na fotografiach (a o ile pamiętam kiedyś Wawel też sobie

    W UPRP są dwa znaki, słowny "muzeum jakieś tam w Biskupinie" oraz znak
    słowno-graficzny, który wygląda jak wygląda.

    Dopóki nie będziesz robić pocztówek i stemplować ich znaczkiem muzeum ani
    podpisywać, że producentem jest muzeum -- możesz.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [Reklama]: Tanio i dobrze zrobić zdjęcia we Wrocławiu?

  • 13. Data: 2009-07-29 11:47:21
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    Użytkownik "Marian Paździoch" <j...@i...pl> napisał:

    > Użytkownik "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl> napisał w
    > wiadomości

    > Ale czy np. niemożliwość ochrony z mocy PA nie wyklucza tutaj PWP?

    Nie, nie wyklucza. Jedno nie ma nic do drugiego.

    Krystian

  • 14. Data: 2009-07-29 11:55:45
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

> [...]
    >
    > Dopóki nie będziesz robić pocztówek i stemplować ich znaczkiem muzeum ani
    > podpisywać, że producentem jest muzeum -- możesz.

    Zeby naruszyć ich prawa należy posługiwać się znakiem identycznym jak ten
    zarejestrowany. Zdjęcie bramy chyba już nie będzie takim znakiem.

    Pozdarwia mPrzemek

  • 15. Data: 2009-07-29 12:02:23
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 29 Jul 2009 12:55:45 +0100, Przemek Lipski napisał(a):

    > Zeby naruszyć ich prawa należy posługiwać się znakiem identycznym jak
    > ten zarejestrowany. Zdjęcie bramy chyba już nie będzie takim znakiem.

    No właśnie :)

  • 16. Data: 2009-07-29 12:09:52
    Od: "Marian Paździoch" <j...@i...pl>

    > Dopóki nie będziesz robić pocztówek i stemplować ich znaczkiem muzeum ani
    > podpisywać, że producentem jest muzeum -- możesz.

    O to mi chodziło :). Dzięki za informację! Jednak Biskupin na swojej stronie
    (http://www.biskupin.pl/?cid=80&unroll=80) sugeruje - co może być mylące, że
    "Obejmuje on nazwę oraz wizerunek obiektów m.in. budynek bramy czyli "wieżę
    biskupińską" ". Można z tego zrozumieć, że chodzi o wizerunek bramy jako
    taki, a nie zwielokrotnienie tego co podali w UP. Dodatkowo LA informuje, że
    wykorzystanie nazwy lub wizerunku zabytku (w domyśle tego zastrzeżonego)
    wymaga zgody właściciela, Krystian Zaczyk popiera to ustawą o PWP. Są więc
    różne opinie, jednak to Olgierd jest dla mnie na tej grupie "guru" od prawa
    autorskiego i ochrony wizerunku. Wątpliwości jednak jakieś pozostają.

    Pzdr.
    Maniek

  • 17. Data: 2009-07-29 12:22:44
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@n...problem> napisał :

    > No właśnie :)

    Tu bym się zastanawiał, bo:

    Art. 120. 1. Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można
    przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do
    odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego
    przedsiębiorstwa.
    2. Znakiem towarowym, w rozumieniu ust. 1, może być w szczególności wyraz,
    rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma
    towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy.

    A zatem, skoro gród stanowi formę przestrzenną, to ona podlega
    ochronie jako znak, a nie tylko jej konkretne zdjęcie?

    Ale:
    Art. 131.
    2. Nie udziela się praw ochronnych na oznaczenia, jeżeli:
    2) zawierają nazwę lub skrót nazwy Rzeczypospolitej Polskiej bądź jej
    symbole (godło, barwy lub hymn), nazwy lub herby polskich województw, *miast
    lub miejscowości* [...]

    Krystian

  • 18. Data: 2009-07-29 12:38:53
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 29 Jul 2009 14:09:52 +0200, Marian Paździoch napisał(a):

    > jednak to Olgierd jest dla mnie na tej grupie "guru" od prawa
    > autorskiego i ochrony wizerunku.

    No bez przesady!

    > Wątpliwości jednak jakieś pozostają.

    I słusznie, bo to prawo jest a nie nie wiem co ;-)

  • 19. Data: 2009-07-29 12:40:25
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 29 Jul 2009 14:22:44 +0200, Krystian Zaczyk napisał(a):

> [...]
    >
    > A zatem, skoro gród stanowi formę przestrzenną, to ona podlega ochronie
    > jako znak, a nie tylko jej konkretne zdjęcie?

    Ale zastrzegli konkretny rysuneczek, a nie opakowanie czy formę
    towaru ;-)

> [...]
    > 2) zawierają nazwę lub skrót nazwy Rzeczypospolitej Polskiej bądź jej
    > symbole (godło, barwy lub hymn), nazwy lub herby polskich województw,

    To pewnie jakieś babeczki wiedeńskie, pierniczki toruńskie itd. też
    właśnie skasowałeś ;)

  • 20. Data: 2009-07-29 13:00:51
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    > Ale zastrzegli konkretny rysuneczek, a nie opakowanie czy formę
    > towaru ;-)

    Być może masz rację, ale nie musi być to opakowanie ("forma
    przestrzenna, *w tym* forma towaru lub opakowania"), a rysuneczek
    jest zawsze w biuletynie UP.

    > To pewnie jakieś babeczki wiedeńskie, pierniczki toruńskie itd. też
    > właśnie skasowałeś ;)

    Nie ja, a ustawa i nie w tych przypadkach, bo to przymiotniki od nazwy,
    a nie nazwy. :-)

    Krystian