  • 1. Data: 2006-02-05 13:31:37
    Temat: Zapisano w spadku cudzą rzecz - co z tym??
    Od: <f...@g...pl>

    Mam takie jedno małe pytanie - co w przypadku, gdy spadkodawca, zapisze
    jednemu ze spadkobierców, rzecz, która do niego nie należy?? Np.: spadkodwaca
    kupił działkę jednemu z czterech synów (właścicielem jest syn), a w
    testamencie napisał, że działką mają się podzilić wszyscy synowie??
    Czy tak może być?? Czy może właściciel, musi zapłacić pozostałym 3 braciom
    jakieś odszkodowanie?? A może ci 3 bracia, domagając się zachowku od tego
    brata, który ma działkę, mogą do masy spadkowej tą właśnie działkę zaliczyć??
    Będę wdzięczny za opinie.

    Albo inna sytuacja - na gruncie którego właścicielem jest jeden z braci,
    spadkodawca, postawił dom, który to w spadku zapisuje jednemu z pozostałych
    braci. Co zaś w takim przypadku??

  • 2. Data: 2006-02-05 14:43:22
    Temat: Re: Zapisano w spadku cudzą rzecz - co z tym??
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    f...@g...pl napisał(a):
> [...]
    > spadkodawca, postawił dom, który to w spadku zapisuje jednemu z pozostałych

    Spadkodawca nie może dysponować nie swoimi rzeczami, więc takie
    wskazanie jest bezzasadne, ja mogę np. zapisać ci w spadku Inflanty ;-)
    Do masy spadkowej wchodzi jedynie to co spadkodawca miał w dniu śmierci.

    A co innej sytuacji to jeśli któryś z braci został pominięty w
    testamencie a nie został wydziedziczony, wówczas może domagać się
    zachowku w wysokości 1/2 lub 2/3 tego co by otrzymał gdyby nie było
    testamentu i to wtedy będzie się nazywało zachowek.

    sg

  • 3. Data: 2006-02-05 17:35:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    f...@g...pl [###f...@g...pl.###]
    napisał:

    Nic się nie stanie. Ponieważ spadkodawca nie jest właścicielem tej
    rzeczy, więc nie może nią dysponować i w tej części testament po
    prostu nie jest wiążący.

  • 4. Data: 2006-02-05 22:41:16
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Sun, 5 Feb 2006 18:35:35 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Nic się nie stanie. Ponieważ spadkodawca nie jest właścicielem tej
    > rzeczy, więc nie może nią dysponować i w tej części testament po
    > prostu nie jest wiążący.
    A gdyby takie treści potraktować nie jak zapis, a jak polecenie?
    "Syn mój Euzebiusz odziedziczy po mnie kolekcję znaczków pod warunkiem, że
    przekarze darowizną ..." ?

    --
    pozdro
    poreba

  • 5. Data: 2006-02-05 22:57:37
    Od: KrzysiekPP <k...@N...op.pl>

    > A gdyby takie treści potraktować nie jak zapis, a jak polecenie?
    > "Syn mój Euzebiusz odziedziczy po mnie kolekcję znaczków pod warunkiem, że
    > przekarze darowizną ..." ?

    To raczej swadczy o tym, ze zmarły był dyslektykiem.

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 6. Data: 2006-02-05 23:48:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    poreba [###d...@p...com.###] napisał:

    > A gdyby takie treści potraktować nie jak zapis, a jak polecenie?
    > "Syn mój Euzebiusz odziedziczy po mnie kolekcję znaczków pod
    warunkiem, że
    > przekaże darowizną ..." ?

    Testament należy tak tłumaczyć, ażeby zapewnić możliwie najpełniejsze
    urzeczywistnienie woli spadkodawcy. Co było wolą spadkodawcy? -
    obdarowanie spadkobierców działką. Mógł nią obdarować? - nie, bo
    testament jest dokumentem dotyczącym rozporządzenia własnym, a nie
    cudzym majątkiem. No to nie ma rozporządzenia. I nie dorabiajmy do
    tego teorii.

  • 7. Data: 2006-02-07 08:07:32
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > testament jest dokumentem dotyczącym rozporządzenia własnym, a nie
    > cudzym majątkiem. No to nie ma rozporządzenia. I nie dorabiajmy do

    Działką oczywiście nie mógł, ale równie dobrze wolą spadkodawcy było
    podzielenie majątku w takim składzie jaki on uważał za istniejący i w
    proporcjach wynikających z rozporządzenia kolejnymi przedmiotami.
    Dlatego zapisanie rzeczy nienależącej do spadkodawcy może mieć znaczenie
    przy wykładni testamentu.

    KG

  • 8. Data: 2006-02-07 09:32:37
    Od: "Dawid " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    kam <#k...@w...pl#> napisał(a):

> [...]
    > proporcjach wynikających z rozporządzenia kolejnymi przedmiotami.
    > Dlatego zapisanie rzeczy nienależącej do spadkodawcy może mieć znaczenie

    A jakie to niesie ze sobą konsekwencje??
    Gdzie jest przepis,, który o tym mówi??

  • 9. Data: 2006-02-08 12:15:45
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Dawid napisał(a):
    > A jakie to niesie ze sobą konsekwencje??

    To że ten, któremu zapisano rzecz nienależącą do spadkodawcy też może
    być, w warunkach art.961 kc (czyli rozporządzenia prawie całym
    majątkiem), spadkobiercą.

    > Gdzie jest przepis,, który o tym mówi??

    art.948§1 kc :)

    KG

  • 10. Data: 2006-02-14 03:56:35
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Sun, 5 Feb 2006 23:57:37 +0100, KrzysiekPP napisał(a):

    > To raczej swadczy o tym, ze zmarły był dyslektykiem.
    Ups! Albo, że czyta za dużo news z byczydłami. Dziękuję, przepraszam.

    --
    pozdro
    poreba