  • 1. Data: 2009-09-16 19:44:07
    Temat: Zaległe czesne i zwrot dokumentów
    Od: Jakub Kuźma <q...@g...com>

    Witam!

    W zeszłym tygodniu moja siostra dostała wezwanie do zapłaty (z firmy
    windykacyjnej) zaległego czesnego. Problem polega na tym, że ze
    studiów zrezygnowała około 5 lat temu, przez ten czas uczelnia nie
    upominała się zupełnie o nic. Okazuje się również, że szkoła
    przetrzymuje oryginał świadectwa maturalnego oraz indeks innej uczelni
    wyższej. Po rozmowie z kilkoma paniami (sekretariaty, dziekanaty)
    dowiedziałem się, że odzyskanie dokumentów nie jest możliwe do momentu
    spłaty zadłużenia i wypełnienia karty obiegowej. Dodatkowo po tych
    pięciu latach siostra ma problemy ze znalezieniem kopii umowy, którą
    podpisała i innych pism dotyczących edukacji w tej szkole. Spędziłem
    trochę czasu na googlaniu, jedyne co udało mi się znaleźć to art. 751
    KC o przedawnieniu opłat za kształcenie po dwóch latach, oraz art. 276
    KK o przetrzymywaniu dokumentów. Czy artykuły te są w tej sprawie
    wystarczające? Od kilku znajomych usłyszałem, że wszystko zależy od
    podpisanej umowy (której nie posiadam). Myślicie, że uda mi się w tej
    sprawie wskurać cokolwiek bez pomocy kancelarii prawnej?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc - Jakub Kuźma.

    P.S. Dowiedziałem się również, że przetrzymywanie tych dokumentów nie
    kwalifikuje się pod ww. artykuł, ponieważ zawsze mogą dokumenty
    pokazać (nie ukrywają ich), ale nie muszą ich oddawać.

  • 2. Data: 2009-09-16 19:56:23
    Temat: Re: Zaległe czesne i zwrot dokumentów
    Od: " GK" <k...@g...pl>

    Jakub Kuźma <q...@g...com> napisał(a):

    > (...) jedyne co udało mi się znaleźć to art. 751 KC o przedawnieniu
    Nie napisałeś, czy jest (sądowy) nakaz zapłaty, ewent. z kiedy. Druga sprawa,
    być może Twoja siostra jakimś zachowaniem uznała ten dług. Trudno więc
    określić.

    > P.S. Dowiedziałm się również, że przetrzymywanie tych dokumentów nie
    > kwalifikuje się pod ww. artykuł [KK - GK], ponieważ zawsze mogą dokumenty
    > pokazać (...)
    Rozumiem, że dowiedziałeś się od pracowników tej szkoły? Dobre, prawie jak
    krótkotrwały zabór mienia.:)
    Wezwać policjanta, spisać numer legitymacji przy przystąpieniu do
    interwencji, żeby nie odpuścił zbyt szybko. Jeśli policjant stchórzy, to
    wezwanie do wydania dokumentów (jasno określić jakie) w terminie 3 dni od
    otrzymania. Polecony za potwierdzeniem odbioru albo pismo na dziennik
    (dziekanatu) i potwierdzenie otrzymania na kopii dla Twojej siostry. Plus
    skarga na policjanta, ale to w ramach uznania.

    GK

  • 3. Data: 2009-09-16 20:07:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jakub Kuźma wrote:
> [...]
    > dowiedziałem się, że odzyskanie dokumentów nie jest możliwe do momentu
    > spłaty zadłużenia i wypełnienia karty obiegowej.

    ...lub do czasu wyjeśnienia pani w sekretariacie przez przybylego na
    miejsce wezwanego policjanta, ze przetrzymywanie dokumnetów moze sie
    skonczyc dla niej aresztowaniem tu i teraz.

    I polecam z tej opcji skorzystać. Po prostu z sekretariatu zadzwonić na
    policję. Odpowiedni paragraf dla pani i policjanta znajdziesz w kodeksie
    karnym.

    > Dodatkowo po tych
    > pięciu latach siostra ma problemy ze znalezieniem kopii umowy, którą
    > podpisała i innych pism dotyczących edukacji w tej szkole.

    I nie musi. Dług się przedawnił.
    kazać się firmie windykacyjnej odwalić z informacją, że i tak nie mają
    szans, więc szkoda marnowania ich kasy

> [...]
    > KC o przedawnieniu opłat za kształcenie po dwóch latach, oraz art. 276
    > KK o przetrzymywaniu dokumentów. Czy artykuły te są w tej sprawie

    Tak

    > Od kilku znajomych usłyszałem, że wszystko zależy od
    > podpisanej umowy (której nie posiadam). Myślicie, że uda mi się w tej
    > sprawie wskurać cokolwiek bez pomocy kancelarii prawnej?

    to zależy od inteligencji policjanta i pani w dziekanacie.

> [...]
    > kwalifikuje się pod ww. artykuł, ponieważ zawsze mogą dokumenty
    > pokazać (nie ukrywają ich), ale nie muszą ich oddawać.

    muszą, bo nie jest już studentką.

  • 4. Data: 2009-09-16 20:08:40
    Od: Jakub Kuźma <q...@g...com>

    On 16 Wrz, 21:56, " GK" <k...@g...pl> wrote:

    > Nie napisałeś, czy jest (sądowy) nakaz zapłaty, ewent. z kiedy. Druga sprawa,
    > być może Twoja siostra jakimś zachowaniem uznała ten dług. Trudno więc
    > określić.

    Wklejam początek pisma (przyszło jako zwykły list):

    WEZWANIE DO ZAPŁATY

    Niniejszym w imieniu Wierzyciela-Wyższa Szkoła Menedżerska z siedzibą
    przy Kawęczyńskiej 36 07-772 Warszawa działając w oparciu o udzielone
    w dniu 2009-06-16 pełnomocnoctwo celem dochodzenia w postępowaniu
    przedsądowym zapłaty należności wzywamy do zapłaty w nieprzekraczalnym
    terminie 3 dni od dnia otrzymania niniejszego wezwania kwoty ...
    tytułem zadłużenia wynikającego ze świadczenia usług dydaktycznych.

    Siostra ostatni kontakt z tą szkołą miała dobrych kilka lat temu
    (próbując bezskutecznie odzyskać dokumenty, jednak ostatecznie
    zabrakło jej determinacji). Sprawę komplikuje fakt, że od jakiegoś
    czasu siostra znajduje się za granicą.

    Pozdrawiam i dziękuję za szybką odpowiedź - Jakub Kuźma.

  • 5. Data: 2009-09-16 20:13:04
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 16 Wrz, 22:08, Jakub Kuźma <q...@g...com> wrote:

> [...]
    > czasu siostra znajduje się za granicą.
    >
    > Pozdrawiam i dziękuję za szybką odpowiedź - Jakub Kuźma.

    Czyli wezwanie do zaplaty.

    Mozna im stosownie odpisac

    "dev/drzewo"

  • 6. Data: 2009-09-16 20:17:51
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jakub Kuźma wrote:

    > Wklejam początek pisma (przyszło jako zwykły list):

    dobrze wiedzą, że szkoda kasy na więcej.

> [...]
    > czasu siostra znajduje się za granicą.
    >
    > Pozdrawiam i dziękuję za szybką odpowiedź - Jakub Kuźma.

    można
    a) olać i czekać czy zrobią coś wiecej. Nie olać ewentualnego pisma z
    sądu, bo prawo do dochodzenia długu się nie przedawnia, ale obowiązek
    zapłaty już tak, wiec ich pójscie do sądu nie bedzie bezpodstawne

    b) wziąć stówę iść do adwokata niech im coś na odp...ol odpisze, żeby
    wiedzieli, że szkoda się szarpać.

    Sprawy to nie kończy bo do sądu to oni mogą i za 10 lat pójść, tylko
    szanse wygranej mają zerowe. Ale żeby one były zerowe to wy ewentualnej
    sprawy przegapić nie możecie bo na przedawnienie trzeba się samemu
    powołać. Inaczej sędzie zaklepie i do ich zera dopisze sie drugie zero z
    jedynką na przodzie.

  • 7. Data: 2009-09-16 20:38:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jakub Kuźma" <q...@g...com> napisał w wiadomości
    k.googlegroups.com...

    Ja bym na Twoim miejscu odpisał im zgodnie z prawdą, że siostry w kraju już
    nie ma. Kontaktowałeś się z nią, ale siostra nie posiada żadnych dokumentów
    związanych ze świadczonymi przez nich usługami i nie jest w stanie
    stwierdzić, czy faktycznie im coś zalega czy nie. Tak, czy siak jeśli nawet
    coś zalegała, to się to roszczenie przedawniło i nie zamierzacie szukać
    tych dokumentów.

    Co do odzyskania dokumentów, to oczywiście szkoła je przetrzymuje
    bezprawnie. Natomiast, jeśli ma to być skuteczne odzyskanie tych
    dokumentów, to napisałbym imiennie skierowane do Rektora pismo wżywające go
    do wydania tych dokumentów. W treści należy ująć, że w razie
    bezskuteczności żądania siostra złoży zawiadomienie o przestępstwie.
    Imiennie, by było wiadomo kogo wskazać jako sprawcę przestępstwa w
    zawiadomieniu. Wiele tego typu spraw pada, bo choć samo popełnienie
    przestępstwa jest oczywiste, to trudno dowieść, która konkretnie Pani
    dokument bezprawnie zatrzymała. Imienne wezwanie do rektora sprawę
    załatwia, bo w razie czego to on ponosi odpowiedzialność. Z reguły zresztą
    nie jest na tyle nieostrożny, by dokumentów tych nie wydać.

    Sposób opisany przez kolegów z wzywaniem Policji byłby dobry, gdyby to
    siostra poszła po te dokumenty. W Twoim wypadku nie ma sensu, bo pracownica
    dziekanatu oświadczy, że nie jesteś osobą uprawnioną do ich odbioru i to
    generalnie sprawę zakończy. Chyba, że zaopatrzysz się w stosowne
    upoważnienie. Wystarczy zwykła forma z ewentualnym poświadczeniem podpisu
    przez notariusza czy urząd gminy. Pamiętaj o opłacie skarbowej od takiego
    upoważnienia, byś z wilka nie stał się zającem. Ale biorąc pod uwagę, że
    czas nie odgrywa tu większej roli, to ja bym się nie pieniaczył i załatwił
    to pisemnie.

  • 8. Data: 2009-09-16 20:44:29
    Od: " GK" <k...@g...pl>

    Jakub Kuźma <q...@g...com> napisał(a):

    > (...) siostra znajduje się za granicą.
    Potrzebujesz zatem pełnomocnictwa do odbioru dokumentów, najlepiej na piśmie.
    Podpowiedzieć trzeba, że w celu uniknięcia kosztów nadania odp. klauzuli
    (apostile), siostra powinna podpisać pełnomocnictwo na terenie Polski.

    Co do rzekomego długu - w tej sytuacji warto chyba zainwestować w nagłówek
    kancelarii prawnej na piśmie, żeby odpuścili po dobroci. Póki nie ma wyroku
    sądowego (ale też może pójść w postępowaniu bez udziału pozwanego) nic złego
    się nie stanie. Potencjalny problem to nieodebranie korespondencji z sądu w
    sytuacji, gdy siostra jest za granicą. A nuż, listonosz stwierdzi, że siostra
    nie mieszka w miejscu, do którego doręczona miała zostać przesyłka.

    GK

  • 9. Data: 2009-09-16 21:05:03
    Od: " GK" <k...@g...pl>

    > (...) Pamiętaj o opłacie skarbowej od takiego
    > upoważnienia, byś z wilka nie stał się zającem. (...)
    Że niby przechowując dokumenty klienta kilka lat po skreśleniu z listy
    studentów uczelnia realizuje zadania adm. publicznej? Pomijam kwestię
    ścigania za zobowiązanie podatkowe w wysokości 17 zł przez wierzyciela -
    burmistrza.

    GK

  • 10. Data: 2009-09-16 21:13:47
    Od: Paul <e...@e...com>

    podłączę się do pytania - co jak wyśle się wezwanie do wydania
    dokumentów listem poleconym - czy rektor ma obowiązek:
    - wysłać te dokumenty pocztą
    - wysłać pocztą zawiadomienie o możliwości odbioru dokumentów w
    dziekanacie/gdzieś tam
    - zlać sprawę i w razie zawiadomienia prokuratury tłumaczyć się, że
    przecież można było przyjść i odebrać dokumenty
    ?