  • 1. Data: 2009-09-16 19:44:37
    Temat: rekojmia, wady towaru
    Od: "jarek" <j...@j...pl>

    Witam!
    Mam taki teoretyczny problem. Prowadzę sklep meblowy, zastanawia mnie taka
    kwestia dotycząca niezgodności towaru z umową i dalszym ciągiem sprawy ale
    juz z producentem.
    Pierwsza część dotyczy kwestii pomiędzy mną a klientem, ktoś kupuje meble,
    po powiedzmy 1,5 roku coś tam pęka, rozsypuje sie czy cos jeszcze innego.
    Powiedzmy, że klient zada wymiany towaru, wymieniam na nowy, sprawa
    zakończona od tej strony.
    Teraz producent staje okoniem i nie chce przyjąć ode mnie takiej reklamacji,
    pomiędzy przedsiebiorcami obowiązuje termin rękojmi (wg KC) który trwa rok.
    Czyli minął termin. Moje pytanie polega na tym, czy dobrze rozumuje, ze
    jesli producent odmowi wymiany, to jestem na przegranej pozycji, bo minal
    ten termin? A moze obowiązują tutaj jakies inne przepisy?
    Oczywiście sytuacja jest teoretyczna, ale ciekawa, bo jesli nastapiłaby, to
    sprzedawca w sklepie może wymieniać towar na nowy (bo tak moze zadac
    konsument) i zostanie z zepsutym towarem i niemożliwoscia naprawy/zwrotu do
    producenta.
    dziekuje za pomoc

    Jarek

  • 2. Data: 2009-09-16 20:09:22
    Temat: Re: rekojmia, wady towaru
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > od tej strony.
    > Teraz producent staje okoniem i nie chce przyjąć ode mnie takiej reklamacji,

    Może jest nieuzasadniona? Możecie mieć różne zdania w jej ocenie.

    > pomiędzy przedsiebiorcami obowiązuje termin rękojmi (wg KC) który trwa rok.
    > Czyli minął termin.

    Skoro wydłużyłeś okres rękojmi do 1,5 roku (czy coś stoi na przeszkodzie, by
    zaproponować nabywcy dłuższy okres niż okreslony w art. 586 KC?) to Twój
    problem, nie dostawcy. Inaczej dawałbyś kupującemu 10 lat rękojmi, po 10 latach
    klient oddawałby Ci mebel, a Ty żądałbyś oddania kasy od swojego dostawcy. Przy
    odrobinie kombinatorstwa byłby to złoty biznes dla Ciebie.

    Lepiej jest, kiedy nabywcą jest konsument. Tu warto rzucić okiem na art. 12
    ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ale to tak przy okazji,
    pytałeś bowiem o rękojmię (czyli sprzedaż nie-konsumencką).

  • 3. Data: 2009-09-16 20:39:57
    Od: "jarek" <j...@j...pl>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości
    > Lepiej jest, kiedy nabywcą jest konsument. Tu warto rzucić okiem na art.
    > 12 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ale to tak
    > przy okazji, pytałeś bowiem o rękojmię (czyli sprzedaż nie-konsumencką).

    No przecież napisałem, ze jest konsument który korzysta z prawa że towar
    jest niezgodny z umową czyli z ustawy i ma ustawowy termin 2 lata i jestem
    ja i producent gdzie producent odpowiada 1 rok wg KC (rekojmia). I stad ta
    rozbieznosc.
    Producent moze zgodzic sie ze mna a potem zmienic zdanie. Czesto nie ma
    czasu na ogledziny producenta, termin jaki mnie obowiazuje to dwa tygodnie,
    poza tym ja przywołuje tutaj sytuacje ekstremalna.
    Bo jak rozumiem prawidlowo ścieżka jest nastepujaca
    konsument ->sprzedawca -> producent, ale nie zgadzaja sie terminy, bo
    wczesniej wygasa zobowiazanie producenta wzgledem sprzedawcy niz sprzedawcy
    wzgledem konsumenta.

    Jarek

    JArek

  • 4. Data: 2009-09-16 20:54:21
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > niezgodny z umową czyli z ustawy i ma ustawowy termin 2 lata i jestem ja i
    > producent gdzie producent odpowiada 1 rok wg KC (rekojmia). I stad ta

    Wybacz, przeczytałem jeszcze raz i nie znalazłem w nim słowa "konsument". Możesz
    mi wskazać je palcem? Piszesz o niezgodności towaru z umową. A myślisz że jaki
    jest zwykle powód reklamowania z tytułu rękojmi?

    Pytałeś o rekojmię, dostałeś odpowiedź dot. rękojmi. Nie czytam w Twoich
    myślach, a jedynie to, co napisałeś.

  • 5. Data: 2009-09-16 21:42:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-09-16, jarek <j...@j...pl> wrote:
    > Mam taki teoretyczny problem. Prowadz? sklep meblowy, zastanawia mnie taka
    > kwestia dotycz?ca niezgodno?ci towaru z umow? i dalszym ci?giem sprawy ale
    > juz z producentem.
    > Pierwsza cz??? dotyczy kwestii pomi?dzy mn? a klientem, kto? kupuje meble,
    > po powiedzmy 1,5 roku co? tam p?ka, rozsypuje sie czy cos jeszcze innego.
    > Powiedzmy, ?e klient zada wymiany towaru, wymieniam na nowy, sprawa
    > zako?czona od tej strony.

    Jeśli kient to konsument, to możesz po upływie 6'ciu miesięcy podnieść
    kwestię wykazania, że wada istniała w momencie wydania towaru. Odbywa
    się to z lekka na zasadzie blefu i ryzyka, bo jeśli z braku takiego
    dowodu odrzucisz reklamacje, to klient wciąż może pójść do sądu,
    przedstawić tam ten dowód i wygrać narażając Cię na dodatkowe koszty.
    Ryzyko związane jest z tym, że musisz oceniac, czy ma szanse to
    udowodnić. Do 6ciu miesięcy to Ty masz przedstawić taki dowód (że towar
    był zgodny z umową).
    Jeśli klient nie jest konsumentem to obowiązuje rękojmia - zwykle
    roczna, ale można ją zupełnie w momencie sprzedaży wyłączyć.

    > Teraz producent staje okoniem i nie chce przyj?? ode mnie takiej reklamacji,
    > pomi?dzy przedsiebiorcami obowi?zuje termin r?kojmi (wg KC) który trwa rok.

    Jeśli jej nie wyłączono. Ale jeśli uznałeś reklamację z tyt.
    niezgodności z umową to obowiązuje Art. 12. (Ustawa o szczególnych
    warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z
    dnia 27 lipca 2002 r. (Dz. U. 141 poz. 1176)):

    1. W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru
    konsumpcyjnego z umową sprzedawca może dochodzić odszkodowania od
    któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania
    lub zaniechania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej. Do
    odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego
    o skutkach niewykonania zobowiązań.
    2. Roszczenie zwrotne przewidziane w ust. 1 przedawnia się z upływem
    sześciu miesięcy; staje się wymagalne z chwilą zaspokojenia kupującego,
    nie póĽniej jednak niż w dniu, w którym sprzedawca obowiązany był to
    uczynić.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2009-09-16 22:07:39
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    jarek pisze:

    > Pierwsza część dotyczy kwestii pomiędzy mną a klientem, ktoś kupuje meble,
    > po powiedzmy 1,5 roku coś tam pęka, rozsypuje sie czy cos jeszcze innego.

    Pamiętaj, że po pół roku to klient (zakładam, że to konsument?) musi
    udowodnić, że wada istniała w chwili zakupu.

  • 7. Data: 2009-09-16 22:35:29
    Od: SP1 QXL <s...@s...pl>

    > Producent moze zgodzic sie ze mna a potem zmienic zdanie. Czesto nie ma
    > czasu na ogledziny producenta, termin jaki mnie obowiazuje to dwa tygodnie,
    > poza tym ja przywołuje tutaj sytuacje ekstremalna.

    Ze co? W ciagu 2 tygodni masz poinformować konsumenta, w jakim terminie
    bedzie rozpatrzone roszczenie. A samo rozpatrzenie nie ma ograniczenia IMHO.

    TL

  • 8. Data: 2009-09-16 23:35:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-09-16, SP1 QXL <s...@s...pl> wrote:
    > Ze co? W ciagu 2 tygodni masz poinformować konsumenta, w jakim terminie
    > bedzie rozpatrzone roszczenie. A samo rozpatrzenie nie ma ograniczenia IMHO.

    Sprzedawca ma się ustosunkować w tym czasie do żądania, czyli np. do
    żądania naprawy bądź wymiany. Ma więc w tym czasie poinformować czy uznaje
    roszczenie czy tez nie. Innymi słowy, przedpiśca ma rację.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2009-09-17 06:53:02
    Od: "jarek" <j...@j...pl>

    > Wybacz, przeczytałem jeszcze raz i nie znalazłem w nim słowa "konsument".
    > Możesz mi wskazać je palcem? Piszesz o niezgodności towaru z umową. A
    > myślisz że jaki jest zwykle powód reklamowania z tytułu rękojmi?

    Ostatni akapit.

    > Pytałeś o rekojmię, dostałeś odpowiedź dot. rękojmi. Nie czytam w Twoich
    > myślach, a jedynie to, co napisałeś.

    Rękojmia nie dotyczy przeciez konsumenta, tylko występuje miedzy
    przedsiebiorstwami.

    Jarek

  • 10. Data: 2009-09-17 06:56:31
    Od: "jarek" <j...@j...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości
> [...]
    > lub zaniechania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej. Do
    > odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego

    O własnie to przeoczylem i o to mi chodzilo. Czyli po prostu producent
    odpowiada wraz ze mna, tylko jest dalej w kolejce. Najpierw konsument
    zalatwia to ze mna, a ja mam prawo dochodzic roszczen od producenta.
    BArdzo dziekuje za pomoc.
    Jarek