  • 1. Data: 2009-09-16 09:37:34
    Temat: Odbior mieszkania od dewelopera
    Od: Therain <t...@n...eu.org>

    Witam,

    Mam pytanie o odbior mieszkania 52 m.kw. na kredyt po cenie ok. 6000
    zł/m.kw.
    Po dwóch latach od podpisania umowy deweloper doszedł do wniosku
    (rzekomy pomiar odbył się bez obecności lokatora), że mieszkanie jest
    dziwnym trafem większe o 5% tj.2,6 m.kw i zażądał dopłaty ok. 15.000 zł.
    Być może miałby rację, gdyby nie dziwny zapis w umowie, cytuję:
    "w przypadku stwierdzenia różnic metrażowych powierzchni użytkowej
    lokalu mieszkalnego po jego wybudowaniu, zostanie dokonana korekta
    wzajemnych należności z tytułu wykonania niniejszej umowy. Różnica w
    metrażu umówionym, a rzeczywistym nie może wynosić wiecej niz 5%
    powierzchni lokalu mieszkalnego. Protokolarny obmiar lokalu zostanie
    dokonany w oparciu o postanowienia normy PN-70/B-02365."

    I teraz powstają pytania:
    1. Co to znaczy, że różnica nie może wynosić więcej niż 5%?
    2. Czy te 5% należy traktowac jako tolerancje wykonania, bo skoro
    różnica przekroczy dopuszczalne5% to mieszkanie jst niedobre i taka
    usterka powinna być usunieta, tak jak np. w mechanicznych układach
    tolerancji (jestem inżynierem mechanikiem) - jezeli przekroczone to
    produkt albo się poprawia albo daje opust albo w końcu brakuje?
    3. Czy jak nadwyżka wyniesie np.0,1% to jest OK. i nabywca nic nie
    płaci i dopiero jak jest 5,1% to dopiero wtedy i ewntualnie ile, od
    0,1% czyli 312 zł czy też całe 5,1 % czyli 15.912 zł.
    Na pytanie zadane deweloperowi, co by było wg jego interpretacji, gdyby
    ta różnica przekroczyła 5%? Odpowiedział, ze umowa dotyczy rozliczeń w
    granicach 5% więc gdyby przekroczył owe 5% to niczego by już się nie
    domagał.
    Interpretacja kuriozalna, bo gdyby np. zafundował nabywcy dodatkowy
    pokój o powierzchni np. 10 m.kw. to nabywca nic by nie zapłacił

    Prosze o pomoc w tej sprawie.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-09-16 10:08:14
    Temat: Re: Odbior mieszkania od dewelopera
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Therain" <t...@n...eu.org> napisał w wiadomości

    > Prosze o pomoc w tej sprawie.

    przedewszystkim to powiedz ze ich wyliczenia czniasz i rzadasz ponownych
    pomiarow z twoja obecnoscia, bo sie moze okazac, ze tam jest -5%,
    ewentualnie jak masz mozliwosc sam dokonaj takich pomiarow

  • 3. Data: 2009-09-16 10:23:06
    Od: Therain <t...@n...eu.org>

    szerszen pisze:

> [...]
    > pomiarow z twoja obecnoscia, bo sie moze okazac, ze tam jest -5%,
    > ewentualnie jak masz mozliwosc sam dokonaj takich pomiarow

    To jest oczywiste :) a jak interpretowac te 5% ? placic powyzej tych 5%
    czy tez calosc nadwyzki.

    Pozdr.

  • 4. Data: 2009-09-16 10:38:01
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > To jest oczywiste :) a jak interpretowac te 5% ? placic powyzej tych 5%
    > czy tez calosc nadwyzki.

    ja to rozumiem w ten sposob, ze te 5% podlegaja oczywiscie oplacie w obie
    strony i sa dopuszczalne, powyzej wymagalo by to juz odrebnych negocjacji,
    oraz no mozliwosci odstapienia od umowy z winy wykonawcy

    czyli jesli bylo by -5,1% to moglbys powiedziec ze masz ich w d i
    odstepujesz z ich winy, bo ci zrobili za male mieszkanie, a jak 5.5, to
    placisz za dodatkowe 5, a tamto 0.5 daja ci w precencie, albo za taka kwote
    jaka zaakceptujesz, albo jesli nie chca przyjac twoich warunkow, to rowniez
    mozesz odstapic od umowy w ich winy

  • 5. Data: 2009-09-16 10:48:17
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Therain wyskrobał(a):
> [...]
    >
    > I teraz powstają pytania:
    > 1. Co to znaczy, że różnica nie może wynosić więcej niż 5%?

    To znaczy, że w granicach -5 do +5% powierzchni uznajecie, że umowa została
    wykonana właściwie, nie żądasz odszkodowania, a deweloper ma prawo zażądać
    więcej (albo Ci oddać).

    Czy dokonałeś odbioru lokalu? Zażądaj dokonania pomiaru przy Twoim udziale i
    patrz na ręce czy dokładnie mierzą. 5% to 5%, a nie np. 4,98%. Swoują drogą
    normy w budownictwie mówią, że można przestrzelić wymiar chyba o 2-3%, a nie
    o 5%.

    --
    .B:artek.

  • 6. Data: 2009-09-16 11:01:50
    Od: Therain <t...@n...eu.org>

    .B:artek. pisze:
> [...]
    > udziale i patrz na ręce czy dokładnie mierzą. 5% to 5%, a nie np. 4,98%.
    > Swoują drogą normy w budownictwie mówią, że można przestrzelić wymiar

    Prawo prawem a umowa umową :)

    Jeżeli jest więcej niż 5% dopuszczalnej normy wg umowy to można
    rozwiązać umowę z winy dewelopera ?
    Przecież mieszkania robią wg jakiś projektów i norm a to jest idealnie
    powyżej 5% wg dewelopera i żąda kasy za dodatkowy metraż w cenie sprzed
    2 lat.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2009-09-16 12:24:40
    Od: " GK" <k...@W...gazeta.pl>

    Therain <t...@n...eu.org> napisał(a):

> [...]
    > powierzchni lokalu mieszkalnego. Protokolarny obmiar lokalu zostanie
    > dokonany w oparciu o postanowienia normy PN-70/B-02365."
    Sprawdź, czy klauzula nie jest na liście klauzul niedozwolonych, w
    szczególności sprawdź, czy developer mógł tę normę wskazać jako właściwą.

    Z tego, co pamiętam, to stary numer developerów/spółdzielni.:) Norma PN-70
    przewidywała mierzenie powierzchni przed wykonaniem tynków itd., aktualna
    norma - już po tych pracach.

  • 8. Data: 2009-09-16 13:32:59
    Od: Therain <t...@n...eu.org>

    GK pisze:

> [...]
    > przewidywała mierzenie powierzchni przed wykonaniem tynków itd., aktualna

    W umowie jest wskazana stara norma.
    A co jesli klauzula jest na liscie klauzul niedozwolonych a umowa jest
    podpisana co wtedy mozna zrobic ?

    Pozdr.

  • 9. Data: 2009-09-16 17:57:21
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Therain wyskrobał(a):
> [...]
    > Przecież mieszkania robią wg jakiś projektów i norm a to jest idealnie
    > powyżej 5% wg dewelopera i żąda kasy za dodatkowy metraż w cenie

    Jak jest powyżej 5%, to umowa jest wykonana niewłaściwie - możesz odmówić
    odbioru, a jak go dokonałeś, to możesz żądać odszkodowania od dewelopera, o
    ile w związku z większym metrażem poniosłeś szkodę. Na pewno nie powinieneś
    płacić za > 5%, których nie "zamawiałeś".

    --
    .B:artek.

  • 10. Data: 2009-09-16 18:49:03
    Od: "LA" <m...@i...pl>

    > W umowie jest wskazana stara norma.
    > A co jesli klauzula jest na liscie klauzul niedozwolonych a umowa jest
    > podpisana co wtedy mozna zrobic ?

    Jeśli klauzula jest na liście klauzul niedozwolonych UOKiK to jest ta
    klazula nieważna (czyli jakby jej nie było)